Instituția Avocatului Poporului a atacat, la sfârșitul săptămânii trecute, cu excepție de neconstituționalitate, prevederile Ordonanței de Urgență și ale Ordonanțelor Militare prin care Guvernul a modificat legislația privind instituirea stării de asediu și de urgență. Motivul este acela că actele normative au fost emise fără consultarea Consiliului Economic și Social, deoarece modifică statutul funcționarilor publici cu statut special, pe perioada instituirii situației speciale. În replică, prim-vicepreședintele PNL Rareș Bogdan scrie, pe contul său de socializare. că Renate Weber nu înțelege ce înseamnă o Ordonanță Militară dată pe durata unei stări de urgență decretată de președintele României.
Avocatul Poporului precizează, printr-o comunicare oficială, că, analizând titlul şi conţinutul Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 36/2020, a observant că actul normativ are în vedere modificarea şi completarea Legii nr. 360/2002 privind statutul poliţistului, cu modificările şi completările ulterioare, a Legii nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, cu modificările şi completările ulterioare, a Legii nr. 384/2006 privind statutul soldaţilor şi gradaţilor profesionişti, cu modificările şi completările ulterioare şi a Legii nr. 145/2019 privind statutul poliţiştilor de penitenciare, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi luarea unor măsuri pe timpul stării de urgenţă instituite prin Decretul Preşedintelui României nr. 195/2020. „Astfel, Guvernul a stabilit că actele normative referitoare nu prevăd o conduită instituţională cu privire la gestionarea raportului de serviciu al cadrelor militare în activitate, poliţiştilor, soldaţilor şi gradaţilor profesionişti aflaţi în situaţiile de instituire a stării de urgenţă, a stării de asediu sau a stării de război ori în caz de mobilizare”, arată înstituția condusă de Renate Weber.
Acte normative fără aviz de la CES
Conform Avocatului Poporului, ţinând cont de nevoia de asigurare a capacităţii operaţionale a unităţilor, Guvernul Orban a considerat necesară stabilirea unei conduite referitoare la gestionarea raporturilor de serviciu ale cadrelor militare în activitate, poliţiştilor, soldaţilor şi gradaţilor profesionişti, în concret în ceea ce priveşte detaşarea, suspendarea raporturilor de serviciu şi încetarea acestora”. În acest sens, articolul 141 din Constituţie consacră Consiliului Economic şi Social rolul de „organ consultativ al Parlamentului şi al Guvernului în domeniile de specialitate stabilite prin legea sa organică de înfiinţare, organizare şi funcţionare”.
Legislația în domeniu este extrem de clară în acest sens, și anume este consultat obligatoriu Consiliul Economic şi Social asupra proiectelor de acte normative iniţiate de Guvern sau a propunerilor legislative ale deputaţilor ori senatorilor, iar rezultatul acestei consultări se concretizează în avize la proiectele de acte normative.
Judecătorii constituționali, sesizați de Avocatul Popotrului cu privire la actele Cabinetului Orban, emise în plină stare de urgență