Sarcina acestei companii non-profit va fi de a implementa sistemului garanție-returnare (SGR), care ar urma să devină funcțional de la 1 octombrie 2022, conform Hotărârii de Guvern nr. 1074/2021. Cu toate acestea, cei implicați consideră că termenul este nerealist. Se estimează că implementarea sistemului înseamnă constituirea a 100.000 de centre de colectare, 5.000 de automate de preluare a ambalajelor, semnarea a 80.000 de contracte cu comercianții și circa 4.000 de contracte cu producătorii și importatorii de băuturi, iar realizarea lui va duce la colectarea a circa șase miliarde de ambalaje. În SGR vor fi introduse ambalaje din sticlă, plastic și metal, cu volume cuprinse între 0,1 și 3 litri inclusiv, utilizate pentru a introduce pe piaţa naţională bere, băuturi alcoolice, sucuri, ape minerale, spirtoase etc. Pentru a face însă operațional sistemul, investițiile sunt estimate la circa 180 de milioane de euro.
În conformitate cu prevederile legale, viitorul operator al sistemului de garanție-returnare în România va avea ca sarcină să obțină finanțarea necesară pentru implementarea noului sistem și să-l gestioneze ulterior. Industria producătorilor de băuturi consideră că un termen mult mai realist ar fi unul de 18 luni din momentul în care operatorul primește acreditarea, termen ce ar fi absolut necesar pentru setarea infrastructurii, acesta fiind necesar pentru organizarea punctelor de returnare, a centrelor de sortare la nivel regional, realizarea sistemului IT care va asigura registrul ambalajelor și, nu în ultimul rând, realizarea unei campanii la nivel național de educare a consumatorilor.
“SGR este cel mai mare proiect de mediu al României în acest moment. Termenul de 1 octombrie stabilit pentru ca el să devină operațional este nerealist. Noi considerăm că avem nevoie de 18 luni din momentul în care societatea RetuRo Sistem Garanție Returnare S.A. va fi acreditată ca gestionar al sistemului. Investițiile sunt foarte mari, iar o estimare de cost arată că ele se ridică la aproximativ 180 de milioane de euro. Pentru a le putea realiza, RetuRo Sistem Garanție Returnare se va adresa unor bănci pentru obținerea unor credite, dar pentru aceasta ea trebuie să fie mai întâi acreditată”.
Julia Leferman, director general Asociația Berarii României
RetuRO Sistem Garanție Returnare S.A. este o companie înființată de asociațiile reprezentative ale producătorilor de băuturi și ale comercianților, prin intermediul căreia va fi gestionat sistemul de garanție-returnare. Printre acționarii societății se numără și statul român, reprezentat de autoritatea centrală pentru protecția mediului, cu 20%.
Ce înseamnă sistemul de garanție-returnare
SGR reprezintă un sistem în care consumatorul va plăti o garanție de 0,5 lei/sticlă/doză atunci când va cumpăra o băutură (apă, băuturi răcoritoare, bere, vin, băuturi spirtoase etc.) de la un comerciant. Ambalajele care vor intra în SGR vor avea inscripționate un cod de bare unic naţional şi un logo specific. După golirea ambalajului, consumatorul va trebui să îl aducă într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianți, ceea ce înseamnă că nu neapărat în același magazin de unde a cumpărat produsul. În schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi înapoi, pe loc, valoarea garanției plătite inițial, fără a fi necesară prezentarea bonului fiscal. Conform sistemului, cantitățile de ambalaje returnate în magazine vor ajunge ulterior în centre regionale pentru ca, mai apoi, să ajungă la reciclatori. Scopul sistemului este de a introduce ambalajele într-o economie circulară, ajutând România să atingă țintele naționale de colectare și reciclare agreate la nivel european, care sunt de 75% pentru sticlă și 60% aluminiu în 2030.
Cum trebuie să fie ambalajele
Pentru a putea fi returnate, ambalajele vor trebui să fie curate și să nu fie turtite. De asemenea, ele vor trebui să aibă eticheta intactă și simbolurile SGR vizibile, pentru a face diferența între ambalajele incluse în SGR și cele introduse pe piață înainte de demararea sistemului. Conform prevederilor legale, garanția va fi returnată clienților doar pentru ambalajele comercializate în România după lansarea SGR.