Jurnalul.ro Special Interviuri Sorin Ciutureanu: Oil Terminal creşte constant, dar purtăm un permanent război cu acţionarul ostil Broadhurst 

Sorin Ciutureanu: Oil Terminal creşte constant, dar purtăm un permanent război cu acţionarul ostil Broadhurst 

de Cristian Anton    |   

Oil Terminal SA Constanţa operează cel mai mare terminal maritim petrolier de la Marea Neagră şi este o companie strategică, controlată de Ministerul Energiei, care deţine 59,62% din acţiuni. Societatea are aproape 1.200 de angajaţi şi este listată la Bursa de Valori Bucureşti (BVB), unde are o valoare de piaţă de 62,9 milioane de lei (circa 14 milioane de euro).

Oil Terminal a înregistrat în 2015 un profit net de peste un milion de lei, cu 85% mai mare decât cel din 2014. Directorul general Sorin Viorel Ciutureanu a vorbit despre problemele şi realizările unei societăţi de stat profitabile care atrage o atenţie specială din partea celui mai puternic offshore din economia românească.

 

Rep: În ultimii ani, coincidenţă sau nu, de când Oil Terminal a început să crească, acţionarul Broadhurst a declanşat atacuri în serie împotriva companiei.

Da, acţionarul Broadhurst Investments Limited, care deţine 7,6258% din acţiunile societăţii, a formulat de-a lungul timpului numeroase cereri de intervenţie în procedura înregistrării la Registrul Comerţului a hotărârilor A.G.O.A. şi A.G.E.A. Până în prezent, au fost peste 50 de litigii cu acest acţionar, toate câştigate de societate, după ce instanţa a respins cererile de intervenţie ca nefondate sau a anulat cererile ca netimbrate. Litigiul major pe care îl avem în prezent cu Broadhurst este cel privind majorarea de capital cu aportul în natură al statului cu două terenuri pentru care Oil Terminal deţine titlurile de proprietate din anul 2011. Încercăm de cinci ani să finalizăm această procedură, dar suntem blocaţi în permanenţă de acest acţionar. Broadhurst Investment Limited ignoră cu desăvârşire normele legale imperative în acest sens.

Rep: Prejudiciază în vreun fel societatea toate aceste acţiuni ale Broadhurst?

Conform legii, capitalul social al societăţilor comerciale cărora li s-a eliberat certificatul de atestare a dreptului de proprietate asupra terenului se majorează de drept cu valoarea terenurilor menţionate în certificat. În consecinţă, prin nerealizarea majorării capitalului social (cu circa 36 de milioane de euro- n.red.), statul român a fost prejudiciat cu suma reprezentând valoarea dividendelor pe care acesta era îndreptăţit a le încasa în situaţia în care se realiza majorarea capitalului social al Oil Terminal.

Rep: Au fost probleme serioase cu RAFO, iar ANAF cerea plata a sute de milioane de lei, care ar fi putut duce la închiderea companiei. Cum s-a rezolvat litigiul?

 

În ultimii ani, s-au soluţionat definitiv, în favoarea noastră, litigii foarte  importante pentru societate, cum ar fi RAFO, dosar în care societăţii Oil Terminal i se impunea achitarea unui debit istoric, datând din anul 2003, în valoare de 73,4 milioane de lei, precum şi a sumei de 111,1 milioane de lei reprezentând accesorii fiscale. După 11 ani de litigii, dosarul s-a soluţionat pe cale administrativă în august 2014, când ANAF a exonerat societatea de la plata oricărei sume, recunoscând că debitul fusese deja achitat de către RAFO încă din anul 2007 şi că Oil Terminal nu poate fi ţinută la plata vreunei sume de bani. Societatea nu înregistrează datorii la stat sau bugetele locale, bănci, furnizori ori salariaţi. În acelaşi interval, Oil Terminal a obţinut reautorizarea ca antrepozit fiscal, după ridicarea acestui drept în anul 2010, am reusit să scădem consumurile tehnologice printr-o gestionare atentă a produselor derulate şi prin reducerea pierderilor accidentale de produs în instalaţiile cu o vechime de peste 50 de ani. A fost redus numărul de personal cu 16% fără conflicte sociale, s-au redus actele de indisciplină privind sustragerile de produse petroliere şi s-au reabilitat relaţiile cu partenerii  sociali. Am avansat foarte mult în procesul extrem de anevoios al majorării de capital, purtând un permanent război cu acţionarul ostil Broadhurst Investment. Toate litigiile cu acesta au fost câştigate de noi dar, din păcate, au afectat imaginea societăţii.

 

Rep: Cum se prezintă Oil Terminal în 2016?

 

În iunie 2012, Oil Terminal se afla într-un echilibru precar.  Astfel, activele circulante  erau de 15,9 milioane de lei, iar datoriile curente de 22,7 milioane de lei, rezultând un deficit 6,7 milioane de lei. În aceşti patru ani de mandat, societatea a înregistrat o creştere constantă. În semestrul 1 din 2016, faţă de semestrul 1 2012, veniturile totale au crescut cu 46%, profitul brut a crescut de 20 de ori, iar programul fizic s-a majorat cu 57%. La 30.06.2016, veniturile totale realizate au crescut cu 23,2% peste nivelul planificat prin BVC, iar cheltuielile totale realizate sunt mai mici faţă de nivelul planificat.

 

Rep: Cine sunt principalii clienţi?

Principalii clienţi ai Oil Terminal sunt OMV Petrom, Lukoil Petrotel, Mol România, Oscar Downstream, Vitol Geneva,  Rompetrol Rafinare şi Euronova Energies. Anul 2015 a fost, practic, încununarea eforturilor noastre de a atrage clienţi noi, aceştia câştigând încrederea în persoanele care reprezintă societatea la nivel de negocieri. Deciziile noastre, controlabile şi angajante, au generat profituri semnificative clienţilor noştri, lucru care le creează în acest moment o stare de satisfacţie vizibilă în raport cu conducerea Oil Terminal. În anul 2015, veniturile din serviciile prestate, adică operaţiuni din încărcări, descărcări şi depozitări, au fost mai mari cu 30,1% faţă de anul 2014 şi cu 24,1% faţă de anul 2013.        Valoarea cifrei de afaceri realizată în anul 2015 a înregistrat o creştere cu 29,2% faţă de anul 2014 şi cu 23,9% faţă de anul 2013.

Rep: S-a investit la Oil Terminal?

 

Printre investiţiile realizate în ultima perioadă, amintesc modernizarea a două skiduri de benzină, întrucât cele patru contoare de pe aceste skiduri erau foarte uzate, nu mai aveau certificare metrologică şi nu se mai puteau repara. Modernizarea sistemului de contorizarea a ţiţeiului SP Port care a însemnat  modernizarea celor patru linii de măsură ale sistemului de contorizare ţiţei. De asemenea, modernizarea rezervorului R4 din Secţia Platformă Port prin mărirea capacităţii de depozitare şi realizarea unei rampe noi de descărcare urean din cisterne CF. Totodată, înlocuirea becurilor cu incandescenţă cu corpuri noi de iluminat cu led din depozitele Oil Terminal a dus la reducerea facturii de energie electrică pentru iluminat cu aproximativ 50%. Mai putem enumera modernizarea a două rezervoare din cadrul Secţiei Platformă Sud, amplasarea instalaţiei de cântărit în mers a vagoanelor şi a unor cântare, absolut necesare pentru fluidificarea traficului şi evitarea litigiilor cu proprietarii mărfurilor tranzitate prin cisterne CF şi auto.

 

"Pentru viitor, ne propunem continuarea acţiunii de mărire a capacităţilor de depozitare, prin investiţii estimate la 38 milioane de lei" - Sorin Viorel Ciutureanu,  director general Oil Terminal

Vom continua programul de scoatere la suprafaţă a conductelor tehnologice prin pozarea supraterană a fascicolului de conducte dintre claviatură port şi podul MIM, lucrare estimată la 5.000.000 lei. De asemenea, avem în vedere modernizarea sistemelor de contorizare şi extinderea acestora, lucrări de modernizare a rezervoarelor, extinderea sistemelor de acţionare electrică a vanelor şi comanda lor centralizat, din camera de comandă, precum şi mutarea în etape a capacităţilor tehnologice şi de depozitare din depozitul Nord, care se află în zona centrală a oraşului Constanţa, în depozitul Sud.

Compania este condusă din 2012 de directorul general Sorin Viorel Ciutureanu, puternic contestat de acţionarul minoritar Broadhurst Investments Ltd. Miza contrelor dintre Broadhurst şi conducerea Oil Terminal, inclusiv cu membrii Consiliului de Administraţie din care a făcut mereu parte şi Dan Cristian Bărbulescu, reprezentantul offshore-ului, se speculează a fi slăbirea şi pregătirea companiei pentru o privatizare cât mai „profitabilă”. De altfel, atât oficialii ministerului, indiferent de culoarea lui politică, dar şi instanţele de judecată au respins toate acuzaţiile făcute până acum de Broadhurst.

Broadhurst Investments Limited, un fond de investiţii din Cipru specializat în tranzacţii imobiliare, construcţii, informaţii şi comunicaţii, industria prelucrătoare, comerţ, intermedieri financiare şi asigurări, este cel mai important investitor în economia românească.  Broadhurst este condus de omul de afaceri Andrei Siminel şi are acţiuni la aproape 60  companii înregistrate la ONRC, un record în materie.

14,6 milioane de lei este profitul net raportat de Oil Terminal în primul semestru din 2016, în creştere cu 41% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

Sorin Viorel Ciutureanu este de patru ani director general la Oil Terminal. Ulterior realizării acestui interviu, ministrul Energiei Vlad  Grigorescu a cerut demisia lui, în contextul disputelor cu Broadhurst.

Subiecte în articol: sorin ciutureanu oil terminal
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri