Jurnalul.ro Cultură Teatru Teatrul Dramaturgilor Români v-a pregătit  un program bogat și divers, inclusiv premiere!

Teatrul Dramaturgilor Români v-a pregătit  un program bogat și divers, inclusiv premiere!

“MAZURKA”

Vineri, 1 martie, în sala „Iosif Naghiu” a Teatrului Dramaturgilor Români va avea loc un spectacol emoționant, MAZURKA, pe textul și în regia lui Alexander Hausvater, o odisee a mitului lui Chopin: Geniul muzical și Omul Chopin.

Spectacolul nu este unul biografic, ci mai degrabă o încercare de a devia de la realitatea absolută la cea spirituală. Discrepanța dintre creația muzicală și experiența umană este tragică și comică în același timp. Realizat sub cheia replicii „Toți iubesc muzica, dar nu și omul”, spectacolul îl aduce în prim plan pe Omul Chopin (interpretat de Lari Giorgescu) incapabil să iubească sau să mențină relațiile cu oamenii importanți din viața lui (interpretați de Antoaneta Cojocaru și Gavril Pătru).

Scenografia este semnată de Viorica Petrovici, muzica îi aparține lui Cári Tibor, light design-ul este creat de Lucian Moga, iar conceptul video de Constantin Șimon și Andrei Ștefan Florea.

 

“Infractorii”

O comedie care face haz de necaz, semnată de Ana-Maria Bamberger şi pusă în scenă de Dan Tudor. Ce-ai face dacă un incendiu a distrus tot ce aveai, asigurarea nu plătește, banca refuză să-ți acorde credit și soția te anunță că familia se va mări curând? Și – dacă asta face din tine un… „infractor”?

 “Ca autor, întotdeauna m-a interesat foarte mult ACTORUL, relația lui cu personajul, mi-a plăcut să scriu fiind inspirată de un actor, de o actriță.

Ideal este când ceva din personalitatea unui actor, una din fațetele lui, se potrivește cu un personaj încolțit în mintea mea, într-o poveste pe care doresc s-o spun, și care devine „a lui”.

Așa a fost cu Infractorii – și îmi amintesc exact momentul când s-a întâmplat. Eram la Frankfurt, în sala arhiplină de la Internationales Theater – pe scenă se juca Taxi Blues, una din piesele pe care le-am făcut împreună – și simțeam și vedeam cum publicul râdea și plângea, cum își ținea respirația, surprins și fermecat de rolul interpretat de Dan Tudor. Umorul lui cald, candid și inteligent, vesel și trist în același timp, jucăuș și onest până la urmă, bun să-l pui pe rană… și ceva din toate acestea a reprezentat „scânteia“ care a dat viață, în mintea mea, personajului Chuck din comedia Infractorii: un „hoț“ cinstit, un prieten de nădejde, un clown trist și inimos, cineva care știe să te surprindă, să te întristeze și să te bucure în același timp, cu alte cuvinte – să te împace cu viața și să te ajute să trăiești. Mă bucur enorm de acestă nouă colaborare cu Dan, al patrulea spectacol după Belvedere, Three O’Clock și Taxi Blues – și sunt foarte recunoscătoare pentru echipa fantastică pe care a propus-o:

Ada Navrot, excelenta actriță a Teatrului Nottara, colegă de generație cu Dan, în care a găsit interpreta absolut ideală pentru rolul Victoria, Corina Grămoșteanu valoroasa scenografă, Vlaicu Golcea și Florin Fieroiu, autori ai muzicii și mișcării scenice a spectacolului – și ei parte a acestei echipe superbe de artiși de a căror colaborare sunt foarte onorată!

Cu bucurie și recunoștință și cu mult drag mă gândesc la ei toți și la acest spectacol care se naște pe scena Teatrului Dramaturgilor Români – și care sper că va putea fi un eveniment care să ajungă la inima publicului”, mărturiseşte Ana-Maria Bamberger

Portretul Doamnei T, Noiembrie și Pește cu mazăre sunt textele care o leagă pe autoare – doctor în științe medicale – de o mare personalitate a teatrului nostru, Olga Tudorache. Dar textele autoarei se joacă în peste 16 țări, plecând de la TNB și Metropolis prin Teatrul Radiofonic, sau de la Sibiu, Pitești sau Râmnicu-Vâlcea  către Londra, Viena, Praga, Paris, Bonn sau Hamburg, fiind scrise „cu nerv și fior dramatic”, simțit din plin și în spectacolul TDR”, afirmă Olga-Delia Mateescu.

Ilustrația muzicală: Vlaicu Golcea

Scenografia: Corina Grămoşteanu

Mișcare scenică: Florin Fieroiu

Cu: Ada Navrot şi Dan Tudor

Sâmbătă, 2 martie, la ora 19:00, la Sala Iosif Naghiu

 

“Călătoarea şi Shakespeare”

O femeie a zilelor noastre trăiește un moment unic: întâlnirea cu cel mai mare dramaturg al lumii, apărut ca prin magie pe o scenă contemporană.

 “Maestră a unui suspans plin de umor, Lucia Verona, scriitoare de romane polițiste, dramaturg, traducătoare a unor piese de Shakespeare (Premiul USR 2014 pentru traducere – „Shakespeare, Opere, vol. VIII – IX” împreună cu George Volceanov și Horia Gârbea), este autoarea unei călătorii dramatice într-un spațiu-timp distorsionat în volumul  Călătoarea și Shakespeare premiat în 2005 de Asociația Scriitorilor din București. Titlul volumului este și titlul spectacolului, regizat de Ruxandra Bălașu, în care intelectualismul cu accente comice marchează ideea că doar cel lipsit de informație poate duce cu sine „cutia Pandorei”, comentează Olga-Delia Mateescu

Membră a Uniunii Scriitorilor din România din 1989, Lucia Verona a fost președintele secției de dramaturgie a USR din 2005 până în 2013. Din 2015, este vicepreședinte a ICWP (International Center for Women Playwrights). Textele se joacă la Chicago sau Paris alături de versiunile scenice din țară de la Teatrul Coquette, Teatrul „Tudor Vianu” din Giurgiu sau Teatrul de Comedie. Pieselor Grand Hotel Europa, Moștenirea, Secretul atomic li se alătură Logodnicul, Luna de pe cer sau Noaptea – o comedie albastră, scrise înainte de 1989.

Este inițiatoarea și fondatoarea TDR, ajutată de un grup de prieteni reușind să ofere Capitalei un teatru unic prin scopul lui, acela al pulsului dramaturgiei contemporane.

Călătoarea și Shakespeare este o comedie a situațiilor și limbajului în care răsturnările de context se succed amețitor, ca și timpurile și locurile acțiunii. Ceea ce contează este că ne aflăm într-un teatru, iar lumea însăși este un teatru în care spațiul și durata sunt numai niște convenții. O femeie a zilelor noastre trăiește un moment unic: întâlnirea cu cel mai mare dramaturg al lumii, apărut ca prin magie pe o scenă contemporană. Dar obișnuințele, (non)educația, confuzia traiului cotidian din secolul XXI o fac pe Călătoare să fie de fapt nepregătită pentru confruntarea cu istoria și cu geniul. Deși situațiile comice apar din abundență, morala piesei este una serioasă:  viața superficială a vremii noastre face oamenii insensibili la valoare și incapabili să se concentreze asupra lucrurilor fundamentale. Shakespeare cel din piesă este un simbol al umanității eterne, cea care nu trebuie ignorată”, subliniază Horia Gârbea

Iar regizoarea Ruxandra Bălașu notează: “Călătoarea și Shakespeare e un joc al fanteziei, o provocare la „ce-ar fi dacă ar fi…”

Să ne imaginăm că există (în buna tradiție a pieselor lui Shakespeare) spirite mai presus de oameni, cărora (tot în buna tradiție a pieselor lui Shakespeare) le face o deosebită plăcere să se joace cu mințile și circumstanțele muritorilor. Ce ar fi?…

Ce ar fi dacă într-o zi te-ai întâlni cu Shakespeare? Sau cu vreo ființă mitică? Ce ar fi dacă într-o zi te-ai trezi vorbind vorbe care nu sunt ale tale și ai gândi gânduri care nu sunt ale tale? Ce-ar fi dacă ai descoperi că fiecare dintre noi poate fi o Pandora care are de ales dacă deschide sau nu cutia?

Și cum lumea întreagă e o scenă și toți oamenii actori cu intrări, ieșiri din scenă, nu poți decât să accepți jocul și să îți imaginezi. Așa să fie? “Așa este, dacă vi se pare”…”

Ilustrația muzicală: Ruxandra Bălașu

Scenografia: Daniel Divrician

În distribuţie: Monica Davidescu/ Ruxandra Bălașu, Marius Bodochi, Pavel Bârsan, Dana Voicu, Gabriel Costan, Alexandru Făiniși, Claudia Dionise, Alexandra Gabriela Niță, Alexandru Mandu, Andrei Cristea, Mihai Bolea, Ionuț Terteci

Duminică 3 martie, la ora 19:00.

 

Premiera spectacolului “Despre tandreţe”

Piesa nouă, inedită până azi, a dramaturgului Matei Vișniec, se compune din elemente aparent autonome ale unui mozaic de dialoguri, uneori tandre, alteori tăioase. Un joc subtil al aluziilor ce întruchipează o „Horă a iubirilor” adusă la zi, cufundată într-o lume alienată și totuși dispusă la umor. În piesa lui Matei Vișniec impresionează simplitatea acțiunii care se suprapune unei infinite complexități a psihologiei personajelor. În același chip, structura aparent lineară a fiecărei secvențe ascunde o mare tensiune, un potențial important pus în valoare de regie și jocul actorilor pentru a naște un spectacol memorabil în toate fațetele sale.

Regia: Felix Alexa

Distribuția: Șerban Pavlu, Catrinel Dumitrescu, Ada Galeș, Ștefan Iancu, Sandra Ducuță

Vineri, 8 martie, la ora 19:00

 

 

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri