Jurnalul.ro Special România, dusă în lumea a treia de transportul județean. 60 de călători pe 23 de locuri, în microbuze

România, dusă în lumea a treia de transportul județean. 60 de călători pe 23 de locuri, în microbuze

de Diana Scarlat    |   

Transportatorii rutieri de persoane au fost aproape falimentați prin deciziile guvernelor din ultimii 15 ani și mai ales prin lipsa subvențiilor. În timp ce banii s-au găsit pentru transportul urban, în marile orașe și în județul Ilfov, dar și pentru subvenționarea trenurilor și a metroului bucureștean, cei care fac transport rutier de persoane, județean sau interjudețean, se descurcă în stil românesc: încarcă până la 55-60 de călători în microbuze de 23 de locuri, mai ales dacă sunt copii, transportându-i ca pe cartofi. Cum nimeni nu a reușit să rezolve această situație, în multe locuri din țară, în ultimii ani, oamenii au ajuns să creadă că așa este normal să fie tratați. 

Timpii de așteptare între curse, acolo unde mai există operatori de transport rutier, sunt de câteva ore, în multe zone din țară, iar unele firme au raportat permanent mai puțini călători, ca să justifice punerea în circulație a unor microbuze, în loc de autobuze sau autocare cu 50-60 de locuri. 

Petru aceste condiții demne de o țară subdezvoltată, pe lângă biletele cumpărate de călători, statul plătește circa un milion de lei pe lună doar pentru elevi, dar companiile susțin că banii nu sunt suficienți pentru a le susține afacerile, mai ales atunci când vine vacanța și fluxul de călători scade. 

Situația se va rezolva doar atunci când se vor acorda subvenții pentru toate tipurile de transport de persoane, atât de la Ministerul Transporturilor, cât și de la consiliile județene sau consiliile locale, în funcție de situație.

Un caz deosebit de grav este în județul Dâmbovița, unde încă nu au fost încheiate noi contracte între Consiliul Județean și firmele de transport rutier de persoane. Nu pentru că ar fi fost tergiversată atribuirea contractelor de către CJ, ci pentru că ofertele depuse de firmele de transport nu au fost la nivelul cerut de autorități. 

Noi firme vor opera din toamnă

Reprezentanții CJ Dâmbovița au declarat, pentru Jurnalul, că de multe ori au făcut controale la firmele de transport din județ și au aplicat amenzi, dar cele mai multe sancțiuni au fost anulate în instanța de judecată care a dat câștig de cauză transportatorilor, pe viciu de procedură. De asemenea, procedura de atribuire a traseelor este îngreunată tot de transportatori, dar cel mai târziu în luna septembrie ar trebui să existe aceste contracte.

„Noi avem contracte de delegare a gestiunii cu licență de traseu emisă de CJ, pentru că procedura pe care noi am inițiat-o încă din 2022 pentru contractarea serviciilor de transport s-a terminat fără o ofertă conformă. S-au refăcut documentațiile tehnice, iar acum, licitația pe a doua procedură este în curs. În cel mai scurt timp vom avea operatori pe 100 de segmente de transport în județ. Avem litigii în multe zone, s-au aplicat sancțiuni, sunt localități unde capetele de traseu de multe ori operatorii nu ajung, susținând fie că au probleme cu starea tehnică a mașinilor, fie că nu sunt călători. Aceste situații nu vor mai exista, după semnarea contractelor noi”, a explicat, pentru Jurnalul, Vasile Dinu, reprezentant al Consiliului Județean Dâmbovița.

Se ajunge până la retragerea licențelor

Consiliile județene sunt obligate să mențină continuitatea transportului de persoane, astfel încât va trebui să găsească soluții, indiferent de situație, iar unii transportatori profită de faptul că nu au concurență în unele județe. Pe de altă parte, operatorii de transport riscă nu doar amenzi usturătoare, ci se ajunge până la ridicarea licențelor de transport, dacă încalcă legile.

O altă problemă pe care au ridicat-o transportatorii e legată de întâietatea pe care au solicitat-o la aceste licitații, invocând vechimea în activitate, dar cele mai multe consilii județene au respins această solicitare, spunând că e mai important parcul auto al participanților la licitații – situație despre care transportatorii care operează acum pe rutele județene și interjudețene spun că de fapt e legată de alte tipuri de relații pe care politicienii le au cu alți operatori pe care ar vrea să-i aducă în locul lor. Un scandal pe această temă a fost și la Constanța, în ultimii doi ani.

Se bazează pe banii elevilor

Banii care vin din transportul elevilor asigură o mare parte din costurile transportatorilor, fiind foarte importante aceste sume care „țin în viață” operatorii autorizați. Prima oară când s-a simțit lipsa contractelor semnate între consiliile județene și firmele de transport, după ce serviciile județene au trecut de la Ministerul de resort la CJ-uri, a fost la decontarea banilor de navetă pentru elevi. 

Primul scandal național a fost în decembrie 2023, când nu era decontat transportul elevilor din 14 județe, acestea neavând contracte semnate de consiliile județene cu firmele de transport. Elevii își plătiseră naveta din banii lor, din septembrie, iar situația s-a rezolvat abia în ianuarie 2024, când s-a aplicat o nouă modificare legislativă, pentru a se putea plăti o sumă forfetară către elevii din județele respective.

Acum au mai rămas doar 9 județe în această situație, acolo unde licitațiile încă sunt în proces de atribuire. Dâmbovița este unul dintre aceste județe. Reprezentanții Ministerului Educației ne-au asigurat că banii pentru transportul elevilor se plătesc la timp și chiar în avans, sumele fiind de până la circa 1,5 milioane de lei pe lună. 

Ce plătește Ministerul Educației

În județul Dâmbovița este cel mai mare număr de elevi navetiști (5.888) pentru care statul plătește sumele pentru transport, conform datelor de la Ministerul Educației. Dar acești bani nu sunt doar pentru transportul rutier operat de firmele de transport autorizate, pentru că elevii pot alege orice altă variantă, de la tren sau taxi la mașina părinților sau chiar a persoanelor neautorizate – situație despre care operatorii autorizați spun că a contribuit permanent la deteriorarea situației lor financiare și din această cauză s-a ajuns la compromisuri, pentru a nu-și închide porțile, lăsând județul fără transport în comun.

Neavând contracte atribuite, licențele de transport au fost prelungite de CJ pentru operatorii din județ, dar elevii primesc o sumă forfetară din care trebuie să se descurce cum pot. Unii aleg să meargă la liceu cu trenul, alții preferă transportul rutier. Cele mai dezavantajate rămân firmele de transport rutier care au tras semnale de alarmă în ultimii ani, arătând cum statul încurajează pirateria, în lipsa unor prevederi legislative și a unor subvenții care să susțină aceste afaceri.

Totuși, modul în care se desfășoară această activitate de transport este inadmisibilă într-o țară europeană și încalcă toate legile.

De exemplu, pe cursa Glod-Pucioasa, la orele de vârf sunt circa 50-60 de călători pe traseu, iar microbuzele folosite au doar 23 de locuri. Legea interzice transportul călătorilor în picioare, iar firmele ar trebui să folosească autobuze, dar nu s-a respectat legea de peste 15 ani, conform declarațiilor elevilor și ale părinților acestora, care au circulat în aceleași condiții.

De la acești elevi încasează transportatorii din județ cei mai mulți bani. „La nivelul Inspectoratului Școlar Dâmbovița, pe lunile martie și aprilie s-au plătit, integral, 3.107.596 de lei, împărțiți relativ egal între cele două luni: 1.592.000 în martie și 1.515.000 pe aprilie. Doar la Colegiul Titulescu, din Pucioasa, sunt 328 de beneficiari care au primit 57.000 de lei pe luna martie și 55.176 de lei în aprilie, adică 113.000 de lei pe două luni. Banii se duc pe suma forfetară care deja se plătește în avans pe luna mai, dar ce face copilul cu acești bani este alegerea lui. Noi nu putem să decontăm direct la operatori în județele în care nu sunt încheiate contracte între CJ și firmele de transport, ci sunt doar licențe de traseu, ca în Dâmbovița. La momentul emiterii Hotărârii de Guvern de anul acesta erau 14 județe în această situație, iar între timp s-au încheiat contracte în două județe, în altele fiind doar parțial încheiate aceste contracte”, a explicat, pentru Jurnalul, Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației și fost Inspector-Șef la ISJ Dâmbovița.

De vinerea trecută, circulația a intrat în normalitate, în urma unor controale de la Ministerul Transporturilor, ale inspectorilor ISCTR (Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier) și ale Consiliului Județean. Urmează să se facă licitațiile de atribuire a traseelor pentru întregul județ, astfel încât să se circule în condiții decente, din toamna acestui an. Dar procesul de atribuire a contractelor este anevoios și de durată. 

Au ajuns să-i urască pe adulți

Pe lângă riscul crescut de abandon școlar pe care îl creează această situație, s-a mai generat și altă problemă socială gravă. Bazându-se pe banii de la stat, firmele de transport le-au spus elevilor că mașinile sunt pentru ei, deși este vorba de transport în comun pentru toți călătorii, iar copiii sunt obligați să circule în condiții de coșmar. 

Dacă mai sunt și alți călători, șoferii își permit să le spună că nu au voie să urce în mașina care e pentru elevi, iar copiii care sunt obișnuiți cu transportul de la școala generală au ajuns acum să facă această confuzie, crezând că statul le dă bani pentru alte microbuze școlare. Astfel s-a ajuns ca elevii să-i considere pe adulți și mai ales pe bătrâni niște abuzatori care le folosesc mijloacele de transport, în loc să circule cu trenul sau cu taxiul.

La fiecare scandal care ajunge în presa locală sau pe rețelele de socializare, comentariile sunt despre „moșii și babele” care ar trebui să circule la alte ore, nu în timpul programului elevilor sau al adulților care fac naveta la locurile de muncă – deși mulți sunt nevoiți să meargă la tratament sau chiar la spital, cu acele microbuze.

„Se circulă așa de peste 15 ani și nimeni nu schimbă nimic. Copiii au ajuns să-i urască pe adulți și mai ales pe bătrânii care merg la piață sau la medic, mai ales dacă cer și locul pe scaun. Noi am circulat în condițiile astea mereu, iar acum așa circulă copiii noștri”, a declarat, pentru Jurnalul, un tânăr din nordul județului Dâmbovița. 

Iar scandaluri sunt permanent, mai ales atunci când firmele de transport „uită” câte o cursă și le supraaglomerează pe celelalte – situație frecventă, așa cum reiese din declarațiile martorilor.

››› Vezi galeria foto ‹‹‹


 

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri