Armatorul norvegian I.M. Skaugen solicită compensaţii în valoare de 50 de milioane de dolari (44 milioane de euro) de la o filială a grupului german Volkswagen pe care o acuză ca a falsificat rezultatele testelor de performanţă pentru motoarele de navă produse în urmă cu un deceniu, transmite Reuters.
I.M. Skaugen afirmă că specificaţiile tehnice ale unui număr de şase motoare pe care le-a cumpărat de la MAN erau false şi vrea să obţină compensaţii pentru consumul mai mare de carburant comparativ cu cel prevăzut în fişa tehnică în momentul în care a cumpărat motoarele.
Volkswagen deţine în prezent 75% din acţiunile MAN Diesel şi Turbo SE, societăţile care au furnizat motoarele încriminate de grupul norvegian. MAN a livrat aceste motoare către Skaugen în 2002-2003 însă la acea dată Volkswagen nu era acţionar la MAN, achiziţionând o participaţie de 22% abia în 2006.
I.M. Skaugen a explicat că a decis să facă public acest diferend deoarece este convins că există similitudini între modul în care MAN a falsificat testele de performanţă ale motoarelor de navă şi scandalul falsificării testelor de poluare ale motoarelor diesel care echipează autoturismele Volkswagen.
'Obiectivul meu este să arăt că metoda aplicată, softul, este aceeaşi. Scopul pare să fie acelaşi, să ascundă faptul că aceste motoare nu îndeplinesc standardele promise, fie că este vorba de consum de carburant sau emisii poluante', a declarat directorul general de la I.M. Skaugen, Morits Skaugen.
În 2011, Volkswagen şi-a majorat participaţia pe care o deţinea la MAN până la 55%, de la 30% în 2007, şi în prezent deţine 75% din capital.
MAN a recunoscut în 2011 că unele din testele realizate în uzină pentru motoarele diesel ale navelor ar putea să fi fost manipulate pentru a reduce în mod artificial consumul de carburant afişat. Cu toate acestea, un purtător de cuvânt de la MAN a precizat că între timp compania a încercat să-i compenseze pe clienţi dar nu a putut ajunge la un acord şi cu I.M. Skaugen.
Volkswagen, cel mai mare constructor auto european, face obiectul unor investigaţii în mai multe ţări, inclusiv în Germania, după ce a recunoscut că a echipat 11 milioane de vehicule vândute la nivel mondial (dintre care 2,8 milioane în Germania) cu un soft care falsifică rezultatele testelor antipoluare ale motoarelor diesel.