x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Auto Totul despre Dacia electrică

Totul despre Dacia electrică

de Tudorel Muşat    |    21 Oct 2020   •   19:00
Totul despre Dacia electrică

Renault a făcut marele anunț și marea promisiune. Chiar dacă se numește Spring, adică primăvară în limba engleză, Dacia electrică va intra în posesia clienților, persoane fizice și juridice, abia din toamna anului 2021. Cu toate că va simboliza marca auto națională, Spring va fi 100% Made in China, chiar în patria COVID, Wuhan, cel puțin la început. Modelul electric care vrea să revoluționeze piața electricelor, cel puțin prin preț, este gândit și ca o nouă filozofie de către Renault, pentru că vizează nu clientul, ci ideea de mobilitate și de aceea se va adresa din primăvara anului viitor clienților flote care au ca obiect de activitate car-sharing-ul.

 

A sosit și acel moment în care celebrele Logan pe GPL își întrezăresc, într-un viitor nu foarte îndepărtat, cimitirul de rable. Din spate vine puternic un nou pretendent la străzile aglomerate ale Bucureștilor. Este o mașinuță chinezească ce a îmbrăcat haine europene și a fost adaptată pentru piața UE. Și pentru asta este de așteptat ca prețul să se dubleze. Dacă în China fratele K-ZE costă undeva în jur de 8.000 de dolari, în UE Spring ar putea să fie lansată la un preț dublu, în euro. Doar că grație tichetului Rabla Plus în valoare de 10.000 de euro pe care îl acordă statul român, prețul de achiziție a lui Spring ar putea să fie efectiv în jurul a 8.000-9.000 de euro. Dacia spune că Spring va fi un vehicul economic atât la achiziție, cât și în utilizare. "Disponibil la un preț imbatabil", cum se susține în comunicatul de presă emis cu ocazia lansării, modelul electric va oferi o autonomie de 225 km, măsurată în norma WLTP. Preț imbatabil se traduce prin cel mai mic de pe piața europeană, adică mai ieftin decât un CitiGo electric, care ajunge la 10.000 de euro după aplicarea stimulentului oferit de stat.

Motorul

Spring va fi propulsată de un motor electric de 33 kW , echivalent cu 44 CP, alimentat de la o baterie de 26,8 kWh. Interesant este echilibrul pe care Renault l-a reușit atunci când a conceput o mașină de doar 955 de kilograme la o baterie de 280 de kilograme. Aceasta înseamnă un raport putere/masă de 1 cp / 21,7 kilograme. Este posibil ca pe viitor, prin dezvoltarea noilor tehnologii în materie de acumulator, pentru aceeași greutate capacitatea bateriei să crească și implicit autonomia, evident cu un alt preț de achiziție. Dacia a mai avansat o cifră de catalog și anume o autonomie urbană de 295 km, măsurată tot în ciclu WLTP. Este știut că, la mașinile electrice, autonomia furnizată de producător în acest ciclu de măsurare este destul de apropiată de realitate. Deci, cu un plin, Spring ar fi capabilă să meargă prin București aproape 300 km. Pentru că un trafic aglomerat care presupune folosirea din plin a frânării recuperative avantajează încărcarea. Mai trebuie să ținem cont de o cifră, un plin făcut la priza de acasă pentru acumulatorul de 26,8 kWh costă în jur de 18 lei. Tradus în consum clasic de benzină la prețul actual al combustibililor ar însemna un echivalent de 1,3 litri/100 de km, imbatabil și pentru varianta pe GPL. Doar că încărcarea de acest tip este valabilă mai mult pentru clientul persoană fizică, pentru că un plin la priza de acasă durează circa 14 ore. Pentru varianta car-sharing sau firmă cu multe drumuri zilnic, este necesară alimentare la o priză de putere mai mare. Mai puțin de o oră pentru o încărcare 80%  durează la o bornă DC 30 kW, mai puțin de 5 ore pentru o încărcare 100% la un Wallbox de 7,4 kW și mai puțin de 8,30 h pentru o încărcare 100% la un Wallbox de 3,7 kW. Dacă acum mai găsești disponibilă o astfel de stație de putere mai mare, în ipoteza unei invazii a Daciilor Spring, încărcarea la o priză mai puternică ar putea deveni o adevărată aventură, care ar scoate în evidență infrastructura extrem de deficitară și rămasă mult în urma dorinței de electrificare rapidă și generalizată.  În privința capabilităților tehnice, nu trebuie să existe prea multe așteptări, pentru că vorbim despre o mașină de buget. Viteza maximă este limitată la 125 km/5, iar accelerația este undeva la 11 secunde până la sută.

Sistemele inteligente

Odată cu Spring, Dacia mai cunoaște încă o nouă minirevoluție. Apar pentru prima dată în istoria mărcii de la Mioveni o serie de sisteme inteligente. Modelul electric beneficiază de numeroase echipamente de siguranță, printre care: limitator de viteză, ABS, ESP, repartitor electronic al forței de frânare, 6 airbag-uri, apel de urgență (buton SOS), aprindere automată a farurilor și frânare automată de urgență. Activ la viteze cuprinse între 7 și 125 km/h, sistemul detectează, datorită radarului frontal, distanța față de vehiculul aflat în față (atât la staționare, cât și în deplasare). În cazul în care este detectat un risc de coliziune, sistemul alertează șoferul atât visual, cât și acustic înainte de a amplifica performanța sistemului de frânare dacă șoferul frânează, dar riscul rămâne prezent sau de a acționa automat frânele dacă șoferul nu apasă pedala. Aceste sisteme sunt necesare în noile teste efectuate de EuroNCAP și apariția lor ar putea conduce la un bun rating.

Liber în centru

Avantajele unei mașini electrice nu sunt de neglijat. Funcționând fără să aibă nevoie de ulei și cu un număr de piese în mișcare mult mai redus față de un motor termic (ceea ce duce, printre altele, la absența curelei de transmisie), motorul electric este fiabil și mai ieftin de întreținut decât un motor termic. Dacia Spring dispune de o garanție de 3 ani/100 000 km, iar bateria sa este garantată 8 ani/120 000 km. În Europa, mașinile din segmentul A (clasa mini) parcurg zilnic în medie 31 km, deci Spring nu ar avea nevoie decât de o singură încărcare pe săptămână. Autonomia poate fi extinsă cu aproape 10% prin acționarea butonului ECO de pe planșa de bord, care limitează puterea la 23 kW (în loc de 33 kW) și viteza maximă, la 100 km/h. Motorizarea electrică oferă numeroase avantaje în utilizare: un răspuns prompt la accelerații pentru că acel cuplu de 125 Nm este disponibil imediat, absența schimbărilor de viteze, funcționarea silențioasă și absența vibrațiilor. În plus, Spring nu emite nici substanțe poluante și nici CO2, ceea ce oferă o libertate totală de circulație în centrul orașelor cu acces restricționat, chiar în perioade de vârf de poluare. În multe orașe staționarea vehiculelor electrice este gratuită.

Interiorul

Spring are alura unui crossover cu o gardă la sol de 15 cm. Dimensiunile sale sunt reduse, lungimea fiind de 3,73 metri, lățimea de 1,62 metri, iar înălțimea de 1,51 metri. Spre comparație, un Sandero este cu 30 cm mai lung și cu 10 cm mai lat. Ampatamentul lui Spring este de 2,4 metri, cu 10 cm mai mic decât al modelului clasic anterior menționat. În pofida dimensiunilor sale exterioare reduse, Spring este suficient de încăpător pentru patru adulți. Pe locurile din spate, care beneficiază de un spațiu generos deasupra capului și de o distanță de la genunchi la spătarul scaunelor din față de 100 mm, își pot găsi loc fără probleme chiar și persoane cu talie peste medie, spune Dacia. Ocupanții locurilor din față au la dispoziție spații de depozitare la nivelul torpedoului, fețelor de portieră și la baza consolei centrale, care totalizează 23,1 l. Pasagerii din spate beneficiază de buzunare amplasate în spătarele scaunelor din față. Portbagajul dispune de 300 de litri - cu 20 de litri mai mic decât al unui Sandero și asta fără a lua în calcul spațiul de sub portbagaj destinat roții de rezervă disponibile în opțiune. Bancheta spate este rabatabilă și duce la o capacitate de încărcare de circa 600 litri.

Legat la smartphone

Partea frontală a lui Spring are în centru o capotă proeminentă. Bara de protecție puternic dimensionată dispune de blocuri optice înguste echipate cu LED, a căror linie orizontală este prelungită de ornamentele din partea superioară a calandrului. Element distinctiv pentru vehiculele electrice, calandrul modelului Spring nu este perforat. Subliniat de elemente 3D, acesta include și trapa de acces pentru cablul de încărcare, a cărei deschidere se realizează din interiorul mașinii. Blocurile optice spate beneficiază de noua semnătură luminoasă în formă de Y, specifică modelelor Dacia. Capacele de roți ale modelului Spring au un aspect similar jantelor de aliaj datorită tehnologiei Flexwheel. Modelul dispune, în serie sau opțional, de numeroase echipamente, printre care: direcția cu asistență variabilă 100% electrică, închiderea centralizată de la distanță, geamurile electrice, sistem de aer condiționat manual, sistem multimedia, reglaj electric al oglinzilor retrovizoare. Între cadranele de bord este amplasat un ecran cu afișaj digital de 3,5” iar sistemul de recunoaștere vocală Google sau Apple poate fi activat la o simplă apăsare pe un buton de comandă amplasat pe volan. Atât conturul ecranului central, cât și cel al aeratoarelor beneficiază de ornamente de culoare albastră. Locul manetei schimbătorului de viteze este luat de un selector rotativ cromat, ușor de utilizat, cu 3 poziții: D (drive/mers înainte), N (neutral/punct mort) și R (return/marșarier). Sistemul multimedia poate include și un Media Nav cu touch screen de 7”, sistem de navigație, radio DAB, conexiune Bluetooth, o priză USB și este compatibil Apple Carplay și Android Auto. Funcția de recunoaștere vocală (via smartphone) poate fi activată cu ajutorul unei comenzi amplasate pe volan.

 

 

295 km, autonomia maximă

300 de litri, capacitatea portbagajului

125 km/h, viteza maximă

 

Avantaje

- electrică și ecologică

- prețul anunțat

- sisteme inteligente de asistență

Dezavantaje

- preț dublu față de varianta chinezească

- capacitatea acumulatorului

- doar patru pasageri

×