Şase noi centre comerciale vor fi lansate în România în acest an care vor totaliza peste 160.000 de metri pătraţi. În acest fel, stocul total va ajunge la peste 2.800.000 de metri pătraţi şi se aşteaptă ca şi în 2014 să continuă construcţia de mall-uri, în aşa fel încât în doi ani de zile stocul să crească cu 6%, potrivit Raportului CBRE despre piaţa spaţiilor comerciale din România în semestrul al doilea din 2012.
„Anul acesta vor fi livrate proiectele Coresi Shopping City faza I, AFI Palace Ploieşti, Cora Slobozia, Corall Constanţa, Uvertura Mall Botoşani şi Promenada Mall. În Bucureşti sunt prognozaţi să fie livraţi aproximativ 470.000 de metri pătraţi în cele două proiecte în construcţie Coresi Shopping City faza I, respectiv Promenada Mall, în timp ce construcţia unor proiecte de 430.000 de metri pătraţi a fost oprită”, se arată în studiul citat. O serie de proiecte şi-au schimbat statutul de centre comerciale, iar un exemplu este Armonia Arad, care se află în proces de reconversie într-un parc industrial sau logistic. Pentru 2014 livrările vor include centre comerciale noi, care vor fi localizate în Capitală şi Braşov.
În acelaşi timp s-a observat că dezvoltatorii se orientează către galeriile mai mici. „S-a observat anul trecut preferinţa investitorilor pentru inaugurarea de centre comerciale cu galerii mici, cu o suprafaţă de până la 6.000 de metri pătraţi. Principalul motiv îl constituie timpul mai scurt pentru dezvoltarea unui astfel de proiect, de la accesarea finanţării până la inaugurare, spre deosebire de cel necesar pentru construirea unui centru comercial de tip shopping mall’”, a completat Luiza Moraru.
Media naţională privind raportul de spaţii comerciale la mia de locuitori a fost de 127 de metri pătraţi la sfârşitul lui S2 2012, în timp ce în Bucureşti media este de 416 metri pătraţi. Lider în topul primelor 10 oraşe din România cu cel mai mare raport de spaţii comerciale la mia de locuitori îl ocupă Suceava (1.118 metri pătraţi).
Cine sunt chiriaşii
În ciuda crizei, nivelul chiriilor a rămas staţionar în ultimele şase luni. Chiria şi randamentul au rămas la acelaşi nivel ca în trimestrele precedente 50 euro/mp, respectiv 8,75/mp. Valoarea chiriei înregistrată pentru Bucureşti este mai mare decât cea de la Sofia, în timp ce, Varşovia, Budapesta şi Praga conduc în topul regiunii, potrivit raportului CBRE. Menţinerea chiriilor se explică prin faptul că există lanţuri de magazine din domenii precum fashion, alimentar sau electrocasnic care sunt în plin proces de mărire a reţelei de magazine. Concret, nume importante de comercianţi din zona de fashion ca C&A, H&M, mărcile Inditex, New Yorker, Kenvelo Group, Reserved, Takko, Deichmann, Humanic, precum şi jucători din zona alimentară precum Penny Market, Profi, Lidl, Mega Image sau Carrefour Express şi-au continuat planurile de extindere a propriilor reţele şi în semestrul al doilea din 2012.
De asemenea, cei trei lideri din domeniul electrocasnicelor, Altex, Domo şi Flanco, au fost activi şi în această perioadă a anului, cu deschideri de magazine în centre comerciale din ţară. Noile prezenţe de pe piaţa locală de anul trecut sunt Subway, CCC şi Oodji. În ultimul trimestru al anului trecut, pe piaţa de lux din Capitală a intrat brandul Roberto Cavalli, iar primul magazin a fost deschis în galeria hotelului Marriott. Cinema City a inaugurat două noi investiţii de tip cinema multiplex anul trecut, în Maritimo Constanţa şi Ploieşti Shopping City, consolidându-şi astfel poziţia dominantă în România. Există şi veşti mai puţin bune, mărcile Burger King, Kiabi şi InterEx au decis să-şi retragă afacerile din România în 2012.