x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Blejnar: Jumătate din direcţia mari averi a fost angajată; primele controale de la mijlocul lui 2012

Blejnar: Jumătate din direcţia mari averi a fost angajată; primele controale de la mijlocul lui 2012

27 Dec 2011   •   13:59
Blejnar: Jumătate din direcţia mari averi a fost angajată; primele controale de la mijlocul lui 2012

Directia de control a marilor averi are angajat jumatate din personal, dimensionat la aproape 50 de salariati, iar primele verificari vor incepe din a doua parte a anului viitor, daca nu vor exista sesizari punctuale inainte de acest termen, a declarat presedintele ANAF, Sorin Blejnar."Sunt intr-o perioada de pregatire profesionala si invatare a procedurilor pe care va trebui sa le aplice din a doua parte a lui 2012. Daca vor fi informatii punctuale, nu excludem sa fie verificari inainte de acest termen", a adaugat Blejnar.El a spus ca structura organizatorica prevede un numar de aproximativ 50 de persoane, iar in prezent sunt ocupate 23-24 de posturi din directia pentru controlul marilor averi.Guvernul a autorizat la mijlocul acestui an infiintarea in cadrul Agentiei Nationale de Administare Fiscala (ANAF) a departamentului care va verifica persoanele cu mari averi.Executivul a decis, la finele anului trecut, ca persoanele fizice ale caror venituri reale depasesc cu cel putin 50.000 lei sumele declarate vor plati un impozit de 16% aplicat la diferenta dintre cele doua valori.Blejnar afirma atunci ca actiunile de control in cazul marilor averi in scopul impozitarii vor fi declansate pentru 200-300 de persoane, in principal patroni foarte bogati care in ultimii ani au omis deliberat sa inregistreze veniturile pe firma, sustragandu-se de la plata impozitelor.Normele metodologice de aplicare a procedurii de utilizare a metodelor indirecte de control stabilesc ca Fiscul va verifica, intr-o prima etapa, persoanele cu venituri mari fara sa le notifice, iar pe perioada controlului poate solicita tertilor, inclusiv platitorilor de venit sau oricaror autoritati sau institutii publice, informatii sau documente pentru stabilirea situatiei fiscale reale.Verificarea persoanelor cu venituri mari se va efectua in mai multe etape, care vor determina in final starea de fapt fiscala reala, in functie de care se va stabili daca se poate dovedi provenienta veniturilor si daca se va aplica impozit.Intr-o prima etapa, organele fiscale vor efectua o analiza pentru a stabili riscul probabil pentru un grup de persoane fizice sau pentru cazuri punctuale, la solicitarea unor institutii sau autoritati publice.Selectarea persoanelor fizice care vor fi verificate se va realiza din lista persoanelor care depasesc riscul minim acceptat de administratia fiscala, in functie de nivelul riscului si de capacitatea de efectuare a verificarilor fiscale prealabile documentare.In cazul in care rezultatul verificarii fiscale prealabile documentare reprezinta o diferenta semnificativa intre veniturile realizate de persoana fizica, calculate in baza situatiei fiscale personale si veniturile declarate de aceasta sau de platitorii de venit, organul fiscal comunica avizul de verificare persoanei fizice ce a facut obiectul verificarii fiscale prealabile documentare.In functie de datele colectate, organele fiscale pot inceta verificarea sau pot trece in etapa urmatoare de verificare fiscala, care presupune un control mai amanuntit al tuturor documentelor disponibile si in care pot fi solicitate si terte persoane pentru a da declaratii.Pentru stabilirea bazei impozabile, organele fiscale vor folosi metode indirecte, respectiv cea a sursei si cheltuirii fondului, a fluxurilor de trezorerie si a patrimoniului.Metoda sursei si cheltuirii fondului consta in compararea cheltuielilor efectuate de o persoana fizica cu veniturile declarate in perioada verificata. Metoda se bazeaza pe principiul ca orice cheltuiala in exces fata de valoarea declarata a veniturilor reprezinta venit impozabil nedeclarat.Metoda fluxurilor de trezorerie consta in analiza intrarilor si iesirilor de sume in conturile bancare, precum si a intrarilor si iesirilor de sume in numerar, pentru a stabili miscarile de disponibilitati banesti si asocierea acestor miscari cu sursele de venit si utilizarea acestora.Metoda patrimoniului permite stabilirea bazei impozabile ajustate pentru o persoana fizica verificata, analizand cresterea, respectiv descresterea patrimoniului net al acesteia (Mediafax).

×