x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Cum știi când este momentul să îți extinzi afacerea

Cum știi când este momentul să îți extinzi afacerea

10 Noi 2021   •   08:00
Cum știi când este momentul să îți extinzi afacerea
Sursa foto: shuterstock.com

La început, momentul extinderii afacerii era evident: trebuia să faci angajări, aveai nevoie de un spațiu mai mare și de echipament mai performant. Însă, atunci când afacerea merge bine, poate fi dificil să îți dai seama când să investești capital, pentru a te extinde.

 

Înainte de a te decide dacă vrei să îți extinzi business-ul, este important să privești această schimbare într-un context mai larg.

 

Creșterea afacerii înseamnă și venituri noi, însă și mai mulți clienți, mai mulți angajați, eventual, mai multe locații care trebuie administrate. Uneori, extinderea este necesară pentru a profita de un moment favorabil din mediul de afaceri. Alteori, extinderea te ajută să supraviețuiești într-un mediu competitiv. Mai jos, poți citi mai multe despre cum îți dai seama când este bine să îți extinzi afacerea.

 

Ai descoperit ideea perfectă

Uneori, poți avea o sclipire de geniu. În afaceri, acest lucru se traduce printr-o idee care îți va aduce succes. De exemplu, dacă ești unul dintre afaceriștii care au început să închirieze trotinete electrice acum câțiva ani, este posibil ca acum să te bucuri de roadele muncii tale.

 

Pentru o inovație de acest fel, ai nevoie de fonduri pe care le poți obține apelând la credite IMM fara garantii. Poți primi finanțare de până la 95.000 de lei, în maximum 24 de ore. Totul se realizează online, deci nu trebuie să pierzi timpul făcând drumuri la bancă.

 

Ai mulți clienți

Dacă ai mulți clienți, asta înseamnă că produsele sau serviciile oferite de tine sunt căutate. De fapt, clienții ce revin sunt cea mai bună dovadă că faci o treabă bună. De asemenea, clienții fideli te ajută să menții afacerea pe linia de plutire. Pe de altă parte, dacă există o creștere rapidă a numărului de clienți, este important să fii atent. Poate că nu este momentul să te extinzi.

 

Creșterea numărului de clienți poate fi explicată prin sezonalitatea business-ului tău sau unele fluctuații de pe piață. Așteaptă puțin, să vezi dacă această creștere este una susținută.

 

Clienții îți cer să crești

În cazul în care clienții existenți îți cer o varietate mai mare de produse sau servicii, poate fi o idee bună să te extinzi, pentru a le satisface așteptările. Această diferențiere de produse/servicii poate duce la creșterea vânzărilor și compensează sumele investite în extindere. Dacă ai o cafenea sau o ceainărie, poți lua în calcul deschiderea unei noi locații, într-o zonă mai accesibilă.

 

Ai profit în mod constant

Fii atent la veniturile pe care le ai. Din acestea trebuie să scazi cheltuielile și ce rămâne este profitul, adică suma pe care o ai după ce ai plătit toate facturile, salariile, furnizorii etc. Dacă ai profit în mod regulat, iar acesta este în creștere, poate fi o idee bună să reinvestești o parte din acesta în business-ul tău.

 

Evită să te concentrezi doar asupra succesului de moment. Acesta poate să nu dureze. Încearcă să fii atent mai ales la creșterile constante de la o lună la alta sau de la un an la altul.

 

Industria ta se dezvoltă

Dacă industria ta se dezvoltă, extinderea afacerii poate fi mai ușoară. Fii la curent cu tendințele din domeniul tău, pentru a vedea momentele în care piața este în creștere. În cazul în care industria stagnează sau este pe minus, poate ar fi mai bine să aștepți.

 

Ai prea mult de lucru

Dacă ai mai mulți clienți decât poti servi angajații, este vremea să te extinzi. Vei avea nevoie de noi salariați, precum și de un spațiu mai mare sau de o locație suplimentară. Extinderea afacerii te poate ajuta să faci față mai ușor cererii și chiar îți poate aduce noi clienți.

 

Ai atins stadiul de platou

Delăsarea este unul dintre pericolele care poate afecta orice business. Dacă nu ești atent, ca proprietar, poți observa abia când este, poate, prea târziu pentru a redresa lucrurile. Ce poți face? O afacere sănătoasă nu poate stagna. Fie progresează, fie este în cădere. Dacă îți spui frecvent că „merge și așa”, este posibil să fie nevoie să îți extinzi afacerea. De acest lucru poate depinde supraviețuirea business-ului pe termen lung.

 

Te bazezi pe o singură idee

Poate că ai o afacere care merge bine pentru moment, însă știi de unde îți vin banii? Dacă te uiți cu atenție la documentele financiare ale companiei, este posibil să descoperi că un procent semnificativ din venituri vine dintr-un singur loc.

 

Acest lucru poate fi periculos și indică necesitatea unei schimbări de strategie sau a unei extinderi a afacerii. De exemplu, dacă un produs aduce 40% din venituri, dispariția cererii pentru acesta va avea un impact serios asupra afacerii tale. Dacă descoperi că succesul depinde doar de un produs sau de o linie de produse, este bine să îți extinzi afacerea și/sau plaja de clienți.

 

Extinderea afacerii implică și un risc, însă nu poți crește altfel. Ține cont de contextul economic, de industria în care activezi, precum și de particularitățile afacerii tale. Astfel, îți vei putea da seama când este cel mai bun moment pentru extinderea business-ului tău.

 

 

Sursa foto: Shutterstock

×