x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Dan Ioan Popescu: "Petrom nu este o anexa la OMV"

Dan Ioan Popescu: "Petrom nu este o anexa la OMV"

07 Aug 2004   •   00:00
Dan Ioan Popescu: "Petrom nu este o anexa la OMV"

ECONOMIC

Dan Ioan Popescu explica de ce a fost necesara vanzarea unei societati care aducea mari venituri statului. Totodata, ministrul Economiei apreciaza ca preturile mondiale la petrol nu influenteaza dramatic piata romaneasca. Era musai necesara vanzarea unei societati care aducea mari venituri statului? Cum vor resimti romanii trecerea Petrom de sub pulpana statului sub un management privat? La aceste intrebari si nu numai ne-a raspuns, in exclusivitate, Dan Ioan Popescu, ministrul Energiei si Comertului.
DAN CONSTANTIN

  • Jurnalul National: Foarte multi romani se intreaba de ce a fost necesar sa fie privatizata o societate care mergea bine si care aducea venituri mari la bugetul de stat?

    Dan Ioan Popescu: Sa stiti ca aceasta intrebare mi-a fost pusa de multe ori in timpul vizitelor pe care le-am facut prin tara. Pentru multa lume este greu de inteles in ce consta o economie de piata functionala. Uitati, incerc sa explic acest lucru pe scurt: statul trebuie sa asigure existenta pe piata si libera concurenta a suficient de multe societati de profil pentru ca acestea sa fie interesate sa-si dezvolte o tehnologie mai buna, sa scada preturile si sa asigure produse si servicii mai bune. Intr-o economie moderna, carburantii sunt fluidul vital. De aceea, prima conditie pentru ca o piata sa functioneze bine in ansamblu este aceea ca si piata carburantilor sa functioneze bine. In conditiile in care statul roman detine un control absolut printr-una din societatile sale asupra pietei de carburanti, exista posibilitatea aparitiei unor derulari preferentiale de contracte sau a unor intarzieri de plati, fapte care, tragand linia, duc la pierderi, la arierate si la alte fenomene care pana la urma greveaza buzunarul cetateanului.

    Petrom, caci e limpede ca despre aceasta societate m-ati intrebat, nu a mers intotdeauna la fel de bine ca acum, cand am facut privatizarea. Noi am preluat societatea cu destule probleme si pregatirea ei in vederea privatizarii a insemnat ani buni de munca sustinuta in care am pus ordine si am investit foarte mult in modernizare si retehnologizare. A fost necesar acest efort tocmai pentru ca, in situatia initiala, investitorii au fost speriati de haosul si de lipsa de siguranta a unor indicatori economici. Acum situatia este clara si, dupa cum ati vazut, am avut multi investitori de prima marime interesati de achizitionarea Petrom.

    Ne aflam in fata unui moment istoric pentru Romania, iar privatizarea Petrom a bifat cu siguranta o cerinta foarte importanta pentru indeplinirea criteriului de economie de piata functionala. El marcheaza pasul decisiv in crearea unei piete cu adevarat concurentiale in domeniul carburantilor. Nu trebuie sa uitam ca OMV este o companie puternica in Europa de la care Petrom mai are inca multe de invatat. Ca parte a unui grup european puternic, societatii i se deschide accesul la pietele externe de capital. Mai mult, integrarea operatiunilor cu cele ale OMV va duce la reducerea cheltuielilor. Pe termen mediu si lung, sunt convins ca societatea va atinge indici tehnico-economici pe care nu i-ar fi putut atinge in fosta structura a actionariatului.

  • In urma acestui proces de privatizare, am putea sa vorbim de o anumita "pierdere de identitate" pe care Petrom ar putea sa o sufere?

    O data cu preluarea Petrom de catre OMV, compania va incepe sa aiba beneficii majore, atat pentru sine, ca si companie, cat si din punct de vedere al perspectivelor externe investitionale care i se deschid.

    Pe de o parte, infuzia masiva de capital extern ii va permite retehnologizarea procesului de productie, precum cresterea calitatii produselor si a serviciilor. Atingerea indicatorilor de performanta (ceruti unei companii de talie internationala, asa cum a devenit Petrom o data cu intrarea in actionariat cu OMV), ii va deschide noi oportunitati la nivel de strategii si de management, ceea ce va duce la valorificarea rezervei de profitabilitate a societatii. Pentru ca una este sa gandesti productia in termeni de monopol si alta in cadrul unui mediu concurential. Toate acestea cu siguranta vor oferi Petrom o noua identitate.

    Pe de alta parte, mai trebuie sa subliniez un aspect foarte important. Petrom nu este o anexa la OMV, ci o componenta esentiala a grupului austriac. As spune chiar un partener, pentru ca Petrom nu-si schimba nici brandul si nici mecanismele interne de functionare. Este prima companie privatizata din sectorul industrial de dupa 1989 despre care putem spune ca se afla pe pozitia de a pune conditii investitorului si de a-si defini identitatea romaneasca in cadrul noii schimbari de proprietar. OMV va fi obligat in acest caz sa gandeasca diferentiat, iar Petrom va fi poate cel mai important element al unei strategii aplicate la nivel global.

  • Foarte interesant este faptul ca, in istoria postdecembrista (si in special timpul mandatului actual), in sectorul petrolier s-au inregistrat cele mai putine tensiuni sociale. Cu toate acestea, salariile din Petrom sunt de aproape 10 ori mai mici decat cele de la OMV. Cum explicati acest aspect?

    Va reamintesc faptul ca OMV avea la finele anului 2003 un numar de salariati de noua ori mai mic decat Petrom. Dar productivitatea unui angajat OMV - una dintre cele mai ridicate in Europa, cu o medie de 1,23 mil. euro pe angajat - este de peste 31 de ori mai mare decat cea a unui angajat de la Petrom. Petrom, actualmente cu aproape 60.000 de angajati, a realizat anul trecut un profit net de 38 mil. euro la o cifra de afaceri de 1,9 mld. euro si cu o productivitate de 39.000 de dolari pe angajat.

    In aceste conditii, pentru o companie cu zeci de mii de angajati si milioane de clienti, asa cum este Petrom, este foarte important ca trecerea la proprietatea privata sa nu fie perceputa ca un soc de nici una din cele doua categorii. Orice schimbare de asemenea amploare in viata unei societati duce la schimbari majore atat in evolutia, cat si in actiunile ei pe piata. Analistii bursieri ne-au dat asigurat ca, inclusiv pe termen mediu si lung, Petrom isi va mentine actiunile pe un loc fruntas din punct de vedere al lichiditatilor si al performantei.

    Salariatilor Petrom li s-a oferit posibilitatea sa cumpere actiuni Petrom, dar pretul actiunilor a fost acelasi ca si cel stabilit pentru OMV. Nu li s-au aplicat criterii preferentiale. Cei care vor investi in actiuni Petrom au sa vada rezultatele directe ale investitiei lor. Cu siguranta ca procesul de privatizare va elimina unele ineficiente operationale determinate de unele active uzate sau ca productivitatea muncii angajatilor si, pe de alta parte, criteriile de management vor suferi unele modificari. Aceste transformari sunt firesti si vitale pentru ca Petrom va suferi treptat un proces de restructurare si repozitionare in concordanta cu strategiile noului sau actionar majoritar.

  • Evolutiile de pe piata externa a pretului la petrol anunta cea mai mare scumpire din ultimii 21 de ani a pretului la petrol, de 44 dolari pe baril. Credeti ca va reusi OMV sa mentina stabil pretul de pe piata interna la carburanti?

    Aveti dreptate ca pretul petrolului inregistreaza o crestere fara precedent pe piata externa, iar analistii au identificat ca principale cauze conflictul din Irak si dificultatile cu care se confrunta in prezent grupul rusesc Iukos. Dar in ciuda exploziei preturilor la petrol de la bursa newyorkeza si londoneza, cotatiile la petrol de pe piata romaneasca se mentin la un nivel neasteptat de bun. In conditiile date, desi la unele rafinarii din Romania productia se bazeaza in mare parte pe importuri, acestea iau in continuare, ca prim punct de reper, politica de preturi a SNP Petrom, iar necesarul Petrom este acoperit doar in proportie de 30% din import. De aceea, pretul de pe piata externa nu influenteaza dramatic pretul intern. Urmarim cu maxima atentie evolutiile internationale si incercam sa mentinem un echilibru care sa nu duca la cresteri mari ale preturilor la combustibili si care sa sustina si cresterea economica pe care ne-am propus-o. Gaze - Sindicatele isi arata muschii Actionarii Transgaz, operatorul sistemului national de transport al gazelor naturale, au aprobat listarea actiunilor societatii la BVB. In perioada urmatoare, societatea va selecta o firma de avocatura pentru realizarea unei analize diagnostic din punct de vedere legal si va desemna o societate de investitii financiare pentru realizarea si promovarea ofertei publice de actiuni.

    Federatia Sindicatelor Gaz - Romania (FSGR) ameninta sa dea in judecata cele patru societati de stat din domeniu si ministerul, pentru ca, la rectificarea bugetara, nu au fost alocate sumele necesare acoperirii prevederilor contractelor colective de munca pe 2004, a declarat Eugen Luha, presedintele FSGR, citat de Rompres. Referitor la privatizarea Distrigaz, intr-o intalnire cu ministrul Economiei si Comertului, Luha a calificat drept "defectuoasa (...) strategia vizavi de perspectiva pietei" si a avertizat ca "avem parghiile necesare pentru a pune probleme".

    Discutiile vor fi reluate dupa 15 august, care este un reper si pentru intalnirea dintre Liviu Luca, liderul sindicatelor petrolistilor, si Wolfgang Ruttenstorfer, presedintele OMV. (A.N. Ionescu)
  • ×
    Subiecte în articol: economic piata petrom