x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie ECO / Deprecierea leului scumpeşte produsele

ECO / Deprecierea leului scumpeşte produsele

de Florina Zainescu    |    17 Ian 2009   •   00:00

Deprecierea monedei naţionale în raport cu euro duce la scumpirea produselor ecologice, fără chimicale, în condiţiile în care cea mai mare parte a acestora sunt aduse din alte ţări europene.



"Am majorat preţul produselor cu 10% de luna aceasta. Este vorba de marfa din import", a declarat Dana Răileanu, administratorul magazinului eco Leacul din Capitală. Ea a adăugat că majoritatea produselor pe care magazinul le comercializează sunt din import şi sunt plătite în euro, cu banii jos. Iar aprovizionarea cu alimente se face o dată pe săptămână. Motiv pentru care deprecierea leului faţă de euro se simte imediat.

"Încă nu am majorat preţurile, pentru că mai avem încă marfă adusă la sfârşitul anului trecut. Aşteptăm să vedem ce se mai întâmplă, să se mai aşeze lucrurile înainte să luăm o decizie, pentru că lumea e speriată de criză şi n-o să mai cumpere şi nu vrem să ajungem să tragem obloanele", a spus Bogdana Ghinescu, directorul magazinului Pukka Food. Cu toate acestea, dacă leul nu-şi va reveni, vor apărea şi scumpirile. "Anul trecut aveam calculele făcute pentru un curs de 3,7-3,8 lei pentru un euro, iar acum cred că va trebui să le facem la 4,3-4,5 lei/euro. Asta ar duce la o scumpire cu 20%-25% a produselor din import", a explicat Ghinescu. Şi Teodora Aldescu, consilierul pentru agricultură ecologică din cadrul Ministerului Agriculturii, a apreciat că preţul produselor ecologice s-ar putea majora cu 20%-30% în 2009, pe fondul deprecierii leului. Însă, şi în condiţiile majorării preţului, vânzările de produse ecologice nu vor scădea, dacă se intensifică acţiunile de sensibilizare a consumatorilor asupra importanţei acestora pentru sănătate, estimează Aldescu. Comercianţii speră şi ei că totul va fi bine. "Anul trecut a fost un moment bun pentru deschiderea magazinului, lumea e interesată de alimentele şi cosmeticele fără chimicale, dar acum e speriată. Dar, chiar dacă este criză, omul trebuie să mănânce. Poate că oamenii cu bani nu-şi vor mai lua iahturi şi maşini, dar îşi vor îndeplini în continuare capricii mai accesibile, cum ar fi mâncarea ecologică. Cred că încă mai sunt bani în Bucureşti", a spus Ghinescu.

Deşi foarte mică, piaţa românească a produselor ecologice a prins avânt anul trecut, pe fondul înmulţirii comercianţilor de profil şi creşterii interesului populaţiei. Şi creşterea puterii de cumpărare a avut un impact pozitiv, având în vedere că produsele eco au preţuri mai piperate decât cele convenţionale. Din păcate, mare parte din marfa eco din magazine este de import, pentru că noi avem foarte puţini procesatori. Aşa că mare parte din recoltele de pe cele circa 220.000 de hectare cultivate în sistem eco pleacă la export ca materie primă şi importăm produse finite, mai scumpe.

×
Subiecte în articol: economic