x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Electrocasnice de 750 milioane euro

Electrocasnice de 750 milioane euro

21 Sep 2004   •   00:00

Vremea rece din aceasta vara si normele de creditare mai restrictive introduse de BNR la inceputul anului au dus la scaderea vanzarilor de electrocasnice.

GABI GOLEA

Piata electrocasnicelor va atinge, in 2004, 650-750 milioane euro, inferioara celei de anul trecut. Reprezentantii industriei mizeaza insa pe o revigorare anul viitor, cand estimeaza o crestere de 10-15%. Daca ne gandim insa ca anul trecut vanzarile pe credit se situau intre 75%-90% din total, iar anul acesta abia au depasit 50%, putem vorbi despre o sedimentare a pietei.

"Abia in 2005 valoarea pietei electrocasnicelor va reveni la nivelul din 2003, cand s-a situat intre 750 si 800 milioane euro", apreciaza Oguzhan Ozturk, directorul general al Arctic Gaesti. La randul sau, Dan Ostahie, directorul general Altex, unul dintre cei mai importanti retaileri, a declarat ca piata electrocasnicelor a cunoscut o usoara scadere in prima parte a anului, dar va creste cu pana la 10% pana la sfarsitul lui 2004.

INFLUENTE. "Piata se va situa in linii mari la un nivel apropiat celui de anul trecut. Asa cum s-a vazut in primele opt luni, piata a fost puternic influentata de normele pentru creditul de consum", a afirmat Ostahie. In lunile aprilie-iunie s-a constatat o usoara revigorare, dar perioada iulie-august a reprezentat un nou interval de scadere, in special in ceea ce priveste vanzarile de aparate de aer conditionat si frigidere, ca urmare a temperaturilor scazute. Totodata, cumparatorii s-au orientat anul acesta mai mult spre achizitionarea de produse IT si telefoane mobile.

PROGNOZA. In privinta lui 2005, Ostahie a apreciat ca evolutia pietei va fi determinata de factorii macroeconomici, dar rata de crestere se va situa intre 10-15%. Directorul de marketing al Domo, Razvan Iancau, considera ca primele luni ale acestui an au dovedit ca dinamica vanzarilor este inca sensibila la evolutia creditelor de consum. O data cu introducerea normelor BNR, mai restrictive, vanzarile au marcat o scadere fata de acelasi interval al anului trecut cu 15-20%. "Acest lucru s-a remarcat si prin evolutia componentei vanzarilor la principalii retaileri. Astfel, cumparaturile cu plata pe loc au crescut usor, iar ratele au depasit cu putin 50% din totalul vanzarilor", a spus Iancau.

CONCEPTE

In acelasi timp, s-a observat o orientare a consumatorilor romani catre achizitia de automobile, locuinte si vacante, prin intermediul facilitatilor de creditare. "Pentru urmatorul an, consideram ca exista un potential evident de crestere a pietei, datorita lansarii unor concepte noi de magazine cum sunt DomoLand si Media Galaxy, cat si a faptului ca gradul de inzestrare cu produse electrocasnice, electronice si IT este in Romania la aproximativ 30-35% fata de tarile din Comunitatea Europeana, iar conceptul de «inlocuire» va aparea si in Romania in urmatorii ani", a conchis Iancau.
×
Subiecte în articol: economic