x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Fiscul scoate cu cana şpaga din buzunarele inspectorilor

Fiscul scoate cu cana şpaga din buzunarele inspectorilor

de Ion Alexandru    |    21 Iul 2016   •   16:11
Fiscul scoate cu cana şpaga din buzunarele inspectorilor
Sursa foto: RADU TUTA / AGERPRES FOTO

Peste 100 de mii de euro va cheltui Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) pentru o campanie mediatică, întinsă pe şase luni, menită să crească gradul de conştientizare a angajaţilor proprii în legătură cu efectele actelor de corupţie din sistem. Campania este finanţată din fonduri norvegiene nerambursabile, iar contractul a fost încheiat, în data de 12 aprilie, cu o companie de publicitate din Ploieşti, patronată de regizorul Mihail Arghiropol, care a derulat astfel de proiecte şi în timpul guvernării Boc.

Prin înfiinţarea Direcţiei Generale de Integritate, ANAF vrea să prevină faptele de corupţie la care sunt expuşi angajaţii din sistem. Iar campania publicitară ce va fi demarată urmăreşte creşterea gradului de conştientizare a acestui fenomen din cadrul instituţiilor.

Îşi promovează noua Direcţie de Integritate

Cinci companii de profil au participat la licitaţia organizată de ANAF pentru realizarea acestei campanii publicitare. Din acestea, doar trei oferte depuse au fost considerate admisibile, iar, în data de 12 iulie, ANAF a declarat câştigătoare firma de publicitate Media One SRL, din Ploieşti, patronată de regizorul Mihail Arghiropol, care a cerut un preţ de 498.023,7 lei cu TVA inclus. Este vorba despre prestarea unor servicii publicitare în cadrul proiectului “Creşterea integrităţii în cadrul ANAF, prin cooperare interinstituţională”. Conform anunţului de atribuire a contractului, serviciile se achiziţionează pentru creşterea capacităţii administrative a Direcţiei Generale de Integritate din cadrul ANAF şi a gradului de conştientizare în rândul funcţionarilor fiscali, dar şi “a societăţii româneşti, în general”, cu privire la măsurile luate pentru prevenirea şi combaterea corupţiei, prin cooperare şi schimb de experienţă cu administraţia fiscală din Norvegia.

Iniţial, ANAF a pus la bătaie suma de 639.866,94 lei fără TVA, bani puşi la dispoziţie de Mecanismul Financiar Norvegian, în baza contractului de finanţare nr. 4972/2014. Acest contract obligă, practic, Fiscul din România să achiziţioneze servicii de campanie de publicitate constând în creaţia, producţia şi distribuţia de materiale pomoţionale, de informare şi de produse media, sau de cumpărare de spaţiu media ori servicii de evaluare calitativă privind campania de conştientizare a fenomenului corupţiei în cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.

Conform caietului de sarcini, implemetarea acestei campanii publicitare de conştientizare a corupţiei de la Fisc, la nivel naţional şi local, este necesară pentru dezvoltarea capacităţii de prevenire a corupţiei şi “încălcării eticii profesionale”. Mai clar, se urmăreşte creşterea nivelului de conştientizae în cadrul personalului ANAF privind “riscurile la care se expun, prin încălcarea standardelor profesionale şi prin comiterea faptelor de corupţie”, vizând, totodată, “diminuarea percepţiei negative a populaţiei cu privire la nivelul corupţiei din cadrul personalului ANAF” şi “creşterea nivelului de conştientizare în rândul populaţiei cu privire la nivelul de comitere a actelor de corupţie şi la rolul Direcţiei de Integritate în reducerea acestui femonen”.

Ca în campania electorală: căni, brelocuri şi broşuri

Cum anume se va derula această campanie? Aflăm tot din documentele ANAF. Instituţia va merge pe două variante pentru atingerea scopului. Una directă, iar alta indirectă, prin intermediul mijloacelor de comunicare în masă. Pentru început, se vor livra 1.000 de pachete cuprinzând materiale promoţionale, constând în 1.000 de căni sau termosuri, 1.000 de baterii externe portabile, 1.000 de brelocuri şi 1.000 de pungi. La acestea se adaugă opt bannere, 2.000 de afişe, 25.000 de fluturaşi şi 6.250 de broşuri care să promoveze nou-înfiinţata Direcţie Generală de Integritate.

Publicul-ţintă al campaniei este împărţit, pe de o parte, între persoanele juridice (numiţi contribuabili mici, mijlocii şi mari), persoanele fizice care obţin venituri din activităţi independente sau care “au obligaţii deductibile”, şi, pe de altă parte, patronatele, sindicatele şi asociaţiile profesionale, inclusiv reprezentanţi ai mediului de afaceri. Nu în ultimul rând, vizaţi în mod direct de această campanie publicitară sunt funcţionarii publici din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.

Pe lângă materialele promoţionale descrise mai sus, campania va include şi realizarea unui spot video pentru difuzare naţională, a altor cinci spoturi video pentru difuzare internă, realizarea unui spot audio ce va fi difuzat pe posturile de radio naţionale, o machetă publicitară care va fi publicată în ziare, reviste sau pe diferite site-uri, precum şi o campanie publicitară online.

Mesajul va fi unul sobru, iar publicaţiile de scandal nu vor fi acceptate

Instituţia vrea ca spotul TV ce urmează să fie difuzat să fie axat pe ideea de “corupţie activă şi corupţie pasivă (luarea şi darea de mită)”, adresându-se atât contribuabililor, cât şi propriilor angajaţi. “Punerea în scenă a poveştii se va face cu actori. Nu sunt acceptate variante desenate. Spotul se va baza pe un caracter sobru”, se arată în documentele ANAF. Durata spotului publicitar va fi de 30 de secunde.

În ceea ce priveşte cele cinci spoturi video ce urmează să fie difizate la nivel intern, acestea vor avea o durată de câte două minute fiecare şi se vor referi la “posibile acte de corupţie din domeniul vamal, antifraudă fiscală, inspecţie fiscală etc.”.

Un amănunt interesant este cel al condiţiilor impuse în caietul de sarcini pentru difuzarea machetelor în presa scrisă. ANAF subliniază faptul că nu vor fi acceptate, pentru promovarea mesajelor anticorupţie destinate angajaţilor proprii, publicaţiile care “tratează subiecte axate pe teme de scandal şi/sau al căror specific ar putea aduce un prejudiciu imaginii Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală”.

Campania cu taxe… letale a stârnit un scandal imens. Nu a fost oprită, dar nici nu i-a convins pe români să se bulucească pentru a-şi plăti taxele

Peste 3,4 milioane lei, în ultimul an, pentru campanii publicitare

Nu este prima campanie publicitară pe care ANAF o licitează. Numai în 2015, această instituţie a achiziţionat servicii de difuzare a unui spot video privind campania de conştientizare şi de educare fiscală a contribuabililor din România. Este vorba despre cunoscutul spot care conţine textul “România trăieşte cu taxele tale”. Campania a fost derulată, în baza unui contract încheiat în 6 aprilie 2015, de ANAF, împreună cu Agenţia de Publicitate Media Center SRL, şi a costat 1.236.691,7 cu TVA inclusă.

Tot anul trecut, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală a mai cheltuit 1.699.048 lei cu TVA inclus pentru achiziţia unor servicii de creaţie, de producţie, de instruire şi de organizare de evenimente privind campania de educare fiscală a societăţilor comerciale şi a contribuabililor, în cadrul proiectului numit “dezvoltarea unui parteneriat viabil între ANAF şi beneficiarii direcţi ai serviciilor furnizate de aceasta”, în scopul eficientizării sistemului de colectare a veniturilor publice.

În total, împreună cu ultimul contract, atribuit în 12 iulie 2016, ANAF a cheltuit în ultimul an, numai pe servicii de promovare publicitară, 3.433.763,4 lei cu tot cu TVA.

ANAF a ales calea publicităţii prin mass-media pentru a inocula propriilor salariaţi care activează în domeniul fiscal ideea de a nu mai săvârşi acte de corupţie sau fapte incompatibile cu funcţia. 

Ca bonus al acestei campanii, publicul-ţintă va primi căni, termosuri, brelocuri, fluturaşi şi broşuri cu sigla Direcţiei de Integritate din ANAF. Campania media va conţine un spot TV, cinci spoturi video cu circuit intern, un spot radio şi machete de publicitate în presa scrisă, excepţie făcând publicaţiile de scandal.

×