x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Frunza Elenei Udrea: scumpă şi degeaba. Străinii ne ocolesc iar românii aleg litoralul altora

Frunza Elenei Udrea: scumpă şi degeaba. Străinii ne ocolesc iar românii aleg litoralul altora

de Vali Blanaru    |    06 Sep 2011   •   21:00
Frunza Elenei Udrea: scumpă şi degeaba. Străinii ne ocolesc iar românii aleg litoralul altora

Statisticile oficialesunt necrutatoare: banii pompati din greu in campaniile de promovare turistica si in frunza Elenei Udrea nu au convins prea multi turisti straini sa exploreze "gradina carpatina". Romanii care-si petrec vacantele in strainatate sunt de doua ori mai multi decat cei care aleg destinatiile interne, iar numarul turistilor straini este in continuare foarte mic, potrivit datelor pulicate de Institutul National de Statistica. In luna iulie s-au inregistrat unele cresteri in ceea ce priveste romanii care au preferat destinatiile interne si strainii care au ales Romania, dar situatia este departe de a fi pe masura investitiilor realizate cu promovarea.

La o citire seaca a cifrelor se poate observa ca numarul romanilor care in lunile de vara prefera destinatiile externe este mult mai mare decat al celor care opteaza pentru petrecerea vacantelor in tara. Astfel, in lunile iunie si iulie 2011, 1.000.200, respectiv 1.096.100 de romani au preferat vacante sau concedii in strainatate. In aceleasi luni, destinatiile interne au atras un numar de 529.300, respectiv 726.600 de romani. Practic, in pri­mele doua luni de vara, numarul ro­manilor care au ales strainatatea a fost cu 840.400 mai mare decat al celor care au preferat Romania.

Campaniile de promovare ex­terna a Romaniei nu au atins inca rezultatele scontate. Romania a fost vizitata de 157.100 de turisti in luna iunie si 166.700 de turisti straini in luna iulie. Numeric (conform INS), ei sunt mai multi decat in 2010, dar sub numarul celor veniti in 2007, cand in luna iunie au fost 166.700, iar in luna iulie, 183.200. Astfel, in primele doua luni de vara ne-au vi­zitat 323.800 de turisti straini. In perioada similara, Bulgaria a avut doar pe litoral peste 2 milioane de turisti straini, Grecia 6 milioane, iar Turcia 9 milioane.

Situatia grea a turismului de vara fusese deja semnalata de operatorii de pe litoral. In luna iulie, agentiile de tu­rism anuntau scaderea cu 20% a pa­che­telor vandute pentru litoralul ro­ma­nesc fata de anului trecut. Ro­ma­nii care au mai avut bani de concediu au preferat ofertele din Bulgaria si Gre­cia, unde primesc servicii de cali­ta­te, conditii de cazare mai bune de­cat la noi si preturi mai mici. "Ro­ma­nii s-au orientat spre Bulgaria, Grecia, Turcia si Croatia, unde sunt atrasi de serviciile all inclusive si de servi­ciile foarte bune. Litoralul romanesc este frecventat de doua categorii: cei care nu-si permit sa plece din tara si care se multumesc cu hotel de doua stele la maximum 200 de euro/sejur si categoria premium, cei care nu se uita la cati bani cheltuiesc", spune Traian Badulescu, consultat de tu­rism. El crede ca va mai trece ceva vreme pana ce efectele promovarii turistice se vor face simtite.

Ministrul Dezvoltarii si Turismului a ramas, in ciuda austeritatii bugetare promovata de Cabinetul Emil Boc, unul dintre beneficiarii celor mai generoase bugete de promovare. Pe langa banii alocati de la bugetul de stat in fiecare an, Elena Udrea are la dispozitie inca 75 de milioane de euro din fonduri eu­ro­pene pe care le poate accesa pentru promovarea brandului de tara.

Brandul turistic al Romaniei a costat 900.000 de euro, iar lansarea lui a fost insotita de un imens scandal le­gat de originalitatea identitatii vi­zua­le a logoului folosit. Desi frunza fo­losita in brandul de tara se poate achi­zitiona dintr-o baza de date pentru doar 250 de euro, Udrea a costituit un Consiliu de Brand care a vali­dat noul brandul turistic al Romaniei. Apoi a inceput promovarea frunzei si vanatoarea de turisti straini pe pietele-tinta: SUA, Marea Britanie, Austria, Germania, Polonia, Franta, Spania, Italia si Rusia. Cheltuielile MDRT in 2010 si pana la finele anului in curs pentru promovarea turismului vor depasi 100 de milioane de lei (24 de milioane de euro), re­pre­zentand aproape o treime din fondurile europene alocate Romaniei pentru astfel de actiuni.

Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului (MDRT) a cheltuit in 2010, pentru crearea brandului tu­ristic si pentru diverse evenimente de promovare, 9,87 milioane de lei. Printre evenimentele din 2010 se numara lansarea si prezentarea brandului turistic la expozitia mondiala de la Shanghai.

Peste 19,4 milioane de lei costa o serie de evenimente organizate in acest an, printre care difuzarea de spoturi publicitare pe canale tv si pe posturi de radio, creatia a sase spoturi publicitare de promovare turistica si participarea MDRT la targurile de turism. Alte 17,7 milioane de lei au fost alocati pentru difuzarea de spoturi publicitare pe Eurosport, Eu­ro­news si CNN, pentru sponsorizarea Galei Bute si colantarea masinii pilotului de Formula 2 World Championship Mihai Marinescu sau pla­nul de marketing al Bucurestiului pentru perioada 2011-2015.



Situatia turistilor inregistrati in structuri de cazare din Romania
Anul
turisti romani
turisti straini
alocatii bugetare
anuale
perioada
iunie
iulie
iunie
iulie
2011
529.300
726.600
157.100
166.700
256 milioane lei
2010
445.100
589.100
138.500
144.100
216 milioane lei
2009
476.300
667.400
133.300
134.800
370 milioane lei
2008
557.000
744.800
149.600
162.700
30 milioane lei
2007
549.004
697.400
166.700
183.200
33 milioane lei
2006
445.200
632.200
144.000
161.600
19 milioane lei


Turisti romani plecati in strainatate

Anul
iunie
iulie
2011
1.000.200
1.096.100
2010
951.300
1.045.400
2009
1.134.700
1.174.300
2008
1.088.300
1.378.000
2007
983.000
1.160.500

×
Subiecte în articol: litoralul românesc Elena Udrea MDRT