Statele membre trebuie să ia măsuri pentru a se asigura că numai deșeurile care au fost supuse epurării sunt puse în depozite adecvate. Conform Directivei-cadru privind deșeurile, statele membre trebuie să recupereze și să elimine deșeurile într-un mod care să nu pună în pericol sănătatea umană și mediul, interzicând abandonarea, aruncarea sau eliminarea necontrolată a deșeurilor.
Capacitate de tratare insuficientă
Comisia Europeană a considerat acum că este insuficientă capacitatea instalațiilor de tratare a deșeurilor înainte de depozitarea deșeurilor în România, pentru amestecul deșeurilor municipale și biodeșeurilor. Prin urmare, Comisia a decis să trimită un aviz motivat României, care are acum două luni să răspundă și să ia măsurile necesare. În caz contrar, CE poate decide să trimită cazul Curții de Justiție a Uniunii Europene.
Corijenți la colectare și reciclare
De asemenea, Comisia a decis să inițieze o procedură de încălcare a dreptului comunitar trimițând scrisori de punere în întârziere tuturor statelor membre, inclusiv României. Asta pentru că nu au îndeplinit obiectivele de colectare și reciclare a deșeurilor. Pe baza celor mai recente date disponibile raportate de statele membre, niciun stat nu a îndeplinit mai multe obiective de colectare și reciclare a deșeurilor stabilite în legislația actuală a UE privind deșeurile. Directiva-cadru privind deșeurile stabilește obiective obligatorii din punct de vedere juridic pentru pregătirea pentru reutilizare și reciclare a deșeurilor municipale. Bulgaria, Cehia, Danemarca, Spania, Franța, Croația, Italia, Cipru, Letonia, Lituania, Ungaria, Malta, Polonia, Portugalia, România, Slovacia, Finlanda și Suedia nu au îndeplinit obiectivul de 50% pentru 2020 de pregătire pentru reutilizare și reciclare a deșeurilor municipale (cum ar fi hârtie, metal, plastic și sticlă). În paralel, Directiva privind ambalajele și deșeurile de ambalaje se aplică tuturor ambalajelor distribuite pe piața europeană și oricăror deșeuri de ambalaje rezultate, indiferent de locul în care sunt utilizate.
Până la 31 decembrie 2008, prevedea ca între 55% și 80% din toate deșeurile de ambalaje să fie reciclate. Obiectivele stabilite de reciclare pentru diverse materiale includ 60% pentru sticlă, 60% pentru hârtie și carton, 50% pentru metale, 22,5% pentru materiale plastice și 15% pentru lemn, dar multe dintre aceste obiective au fost ratate.
Eșec pe linie în UE la colectarea deșeurilor electrice și electronice
Mai mult, Directiva privind deșeurile de echipamente electrice și electronice (DEEE) impune colectarea separată și tratarea adecvată a DEEE și stabilește obiective pentru colectarea, recuperarea și reciclarea acestora. Rata minimă de colectare care trebuie atinsă anual de statele membre este de 65% din greutatea medie a echipamentelor electrice și electronice introduse pe piață în ultimii trei ani în statul membru în cauză sau, alternativ, de 85% din DEEE produse pe teritoriul acelui stat membru. Majoritatea statelor membre nu au reușit să colecteze suficiente DEEE separat și, prin urmare, au ratat obiectivul UE de colectare. Prin urmare, Comisia a trimis scrisori de punere în întârziere fiecăruia dintre cele 27 de state membre, care au acum două luni pentru a răspunde și a remedia deficiențele semnalate de Comisie. În absența unor răspunsuri satisfăcătoare, Comisia poate decide să emită avize motivate. Transmiterea unui astfel de avertisment pentru toate statele membre UE este un caz singular, cel puțin în ultimii ani, iar acest lucru dovedește că țintele asumate de Comisia Europeană cu acceptul reprezentanților țărilor UE sunt greșite și el nu pot fi atinse în termenele stabilite de politicieni.
Bani de la Fondul pentru Mediu pentru închiderea gropilor de gunoi
Un proiect de ordonanță de urgență, pregătit de Ministerul Mediului, prevede luarea în administrarea AFM a imobilelor, terenuri și a depozitelor de deșeuri, în scopul închiderii lor, acestea urmând să facă obiectul exproprierii pentru cauză de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes naţional, judeţean şi local (conform Legii nr. 255/2010). În prezent, nu există cadrul legal pentru a gestiona proiectele aferente lucrărilor de închidere și ecologizare, cu atât mai puțin în condițiile în care acestea sunt finanțate din bugetul de stat sau din fonduri externe. Sarcina de a le lichida revine astăzi autorităților locale, dar acestea sunt depășite de situație.