Valul de caldura care s-a abatut asupra Romaniei in ultima perioada reprezinta un adevarat motiv de bucurie pentru producatorii si vanzatorii de inghetata. Comparativ cu primele cinci luni ale anului trecut, piata inghetatei a inregistrat o usoara crestere, iar sezonul de varf al consumului de-abia a inceput. 'Criza ajunge mai greu la frigiderele cu inghetata, mai ales pe timp de vara, cand vanzarile cresc cu peste 80%', explica Florin Rosescu, General Manager Kubo Ice Cream Company, producatorul brandului Amicii.
Cum vanzarile de inghetata depind in mare masura de temperatura de afara, s-a constat ca 70% dintre romani au consumat inghetata cel putin o data in ultima luna, potrivit studiului Reveal Marketing Research. Majoritatea consumatorilor este reprezentata de femei iar ocaziile de consum se desfasoara in principal acasa. Alte locuri preferate pentru savurat inghetata sunt pe strada, in parc sau in masina – 24% dintre respondenti, si mai putin la restaurant sau terasa (doar 10 %).
'Asistam la un comportament de consum inca dictat si ancorat in realitatile economice ale ultimilor doi ani. Desi considerata o categorie de produs asociata cu momentele de rasfat, remarcam totusi ca mai mult de jumatate dintre respondenti au mentionat ca singurul loc in care au consumat inghetata in ultima luna este acasa, locatie aleasa de acestia pentru momentele de relaxare', a declarat Marius Luican, General Manager Reveal Marketing Research. Inghetata la cutie este prima varianta de inghetata aleasa de catre consumatorii care prefera sa se delecteze cu un desert rece acasa, ea regasindu-se in 67% dintre cazuri, urmeaza inghetata la cornet (28%) si apoi inghetata pe bat (26%).
Jumatate dintre cei care consuma inghetata pe strada, in parc sau in masina prefera cornetul, apoi inghetata pe bat (38%) si vafa (18%). Romanii care comanda inghetata la restaurant sau la terasa o prefera la cupa (58%), si doar un sfert dintre ei la cornet. De asemena, s-a constat ca jumatate dintre cei intervievati achizitioneaza inghetata de la magazinele de cartier (alimentare si minimarketuri), iar 40% dintre acestia se indreapta catre hypermarketuri sau supermarketuri pentru acest tip de produs. Un roman a consumat de sase ori inghetata in ultima luna, indiferent de locul de consum, mai arata studiul citat. Dintre acestia, aproape 57% consuma inghetata o data pe saptamana sau chiar mai des, 29% o data la doua, trei saptamani. 14% dintre respondenti au declarat ca au consumat inghetata doar o data in ultima luna.
Profilul consumatorilor care consuma inghetata doar acasa este reprezentat de femei, cu varsta peste 46 de ani, cu venituri mici spre medii, casatorite sau care locuiesc cu partenerul. Cei care prefera inghetata pe strada, in parcuri sau in masina sunt in principal barbati tineri, cu varste intre 26 si 45 de ani, cu venituri medii spre ridicate si cu studii superioare.
2,5 kilograme de inghetata pe an
Desi in ultimii opt ani consumul de inghetata pe cap de locuitor din Romania a crescut simtitor, daca ne raportam la regiune sau la alte tari europene, acesta este unul foarte scazut. 'Daca in anul 2005 consumul de inghetata pe cap de locuitor era de 0,6 kg/an, in prezent, vorbim despre un consum anual per capita estimat la 2,5 kg', arata Anton Georgel, Director General, Elion. Un consum de circa 2,2 kg/an de inghetata pe cap de locuitor, inseamna un volum total de circa 42.000 de tone pe an, piata inghetatei din Romania fiind evaluata din punct de vedere valoric la circa 140-150 de milioane de euro. Nivelul mediu al consumului pe cap de locuitor de doar 2,5 kg/an ceea ce indica un important potential de crestere pentru viitor. Spre exemplu, acelasi indicator, in Polonia, inregistreaza un nivel de 4,5 kg/an/locuitor si de 17 kg/an/locuitor in Italia.