x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Jaf de sute de milioane de euro la companiile din subordinea Ministerului Transporturilor

Jaf de sute de milioane de euro la companiile din subordinea Ministerului Transporturilor

27 Iul 2012   •   17:36

Companiile din subordinea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii au cheltuit sute de milioane de euro fara respectarea legislatiei sau nejustificat, arata un raport efectuat de o comisie de audit.
Ministrul Ovidiu Silaghi a prezentat astazi intr-o conferinta de presa sustinuta la Satu Mare cateva din rezultatele controlului de audit realizat pentru perioada 2009-aprilie 2012, precizand ca aspectele semnalate urmeaza sa fie verificate de Oficiul European de Lupta Antifrauda. In aceasta perioada, Ministerul Transporturilor a fost condus de Radu Berceanu, Anca Boagiu in guvernarile Boc apoi de Alexandru Nazare in cadrul Guvernului Mihai Razvan Ungureanu.
“In total, Comisia Europeana a solicitat corectii de 141.488.000 euro, bani care au fost cheltuiti care vor fi suportati de la bugetul de stat, cheltuieli neeligibile sau plati nejustificate. Nu este cea mai buna situatie in care ne aflam, si cu atat mai mult cu cat in aprilie de la planul de investitii s-au luat 61 de milioane de euro, bani care contineau bani ce trebuia sa-i dam la Bechtel, in valoare de 640 milioane de lei. Cu toate acestea noi n-am intrerupt lucrarile, vom continua investitiile si OLAF-ul urmeaza sa vina incepand de saptamana viitoare in cadrul ministerului. Speram sa finalizeze si dansii cat mai repede controlul, sa putem sa lucram pentru ca timpul este favorabil. O buna parte din pierderea acestor bani se datoreaza managementului defectuos, ca sa nu zicem si altceva pana nu avem dovezi', a declarat Silaghi.

Cele mai mari corectii financiare la drumari

Printre proiectele pentru care Comisia Europeana a solicitat corectii financiare sunt: Autostrada Orastie-Sibiu 95 de milioane de euro, Autostrada Nadlac-Arad 36 milioane euro, reabilitarea DN 24 si DN 24B 8,8 milioane euro.

La Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), la contractul de finantare cu Banca Europeana de Investitii privind “finantarea proiectului de reabilitare a drumurilor, etapa a V-a', costul proiectului a fost majorat cu suma de 35.668.000 de euro prin includerea in cost a unor cheltuieli neeligibile, respectiv taxe si impozite suportate din cofinantare. Au fost executate plati in suma de 2.568.000 de euro fara respectarea clauzelor contractuale, in consecinta suportate de la bugetul de stat.

Potrivit ministrului, la acordul de imprumut cu Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare, suma de 50 de milioane de euro a fost anulata din cauza gestionarii si utilizarii ineficiente a fondurilor, fiind plati nelegale constatate de 1.135.000 de euro, plati nejustificate de 668.000 de euro pentru servicii de consultanta. La acordul de imprumut cu Banca Europeana de Investitii pentru finantarea autostrazii Arad-Timisoara si a centurii de ocolire a Aradului au fost plati nelegale de 1.342.000 de euro fara documente justificative, s-au acceptat la plata unele lucrari suplimentare in valoare de 24.275.000 de euro, fara documente justificative. Totodata s-a diminuat bugetul de stat cu suma de 2.115.000 de euro deoarece nu au fost aplicate penalitatile pentru intarzierea lucrarilor.

Contracte prin incredintare directa


“CNADNR a incredintat direct, deci fara licitatie, contracte de consultanta juridica in valoare de 12.755.000 euro. Deci din cele 21.00.000 de euro platite pentru consultanta juridica de CNADNR, 12.000.000 erau cu incredintare directa', a aratat Silaghi.
Totodata, contractul de control electronic al rovinietei, in valoare de 7.620.000 euro, a fost incheiat cu incalcarea prevederilor privind achizitiile publice.

CFR a pierdut 105,5 km de cale ferata iar 166 vagoane s-au furat

Probleme grave au fost descoperite si la Compania Nationala de Cai Ferate, unde comisia de audit a constat ca a fost prejudiciat patrimoniul public al statului cu suma de 9.455.000 de euro prin executarea silita a 101,5 km de cai ferata in favoarea unor operatori privati.

“Departamentul de lupta antifrauda a constatat incalcari ale prevederilor legale in atribuirea contractelor de lucrari in valoare de 52 de milioane de euro, fapt ce poate conduce la aplicarea de corectii financiare de 100%, respectiv suportarea acestor sume de la bugetul de stat', a spus ministrul.
Totodata, Silaghi a anuntat ca ANAF a pus sechestru pe bunuri ale companiei in valoare de 155 milioane euro iar din cauza managementului defectuos, patrimoniul CFR a fost grav afectat. Astfel, 841 de vagoane de calatori si marfa au fost instrainate ca urmare a sechestrului, 166 de vagoane de marfa au fost sustrase, 25 de vagoane au fost predare fara procese verbale catre societati private, 147 de vagoane neinventariate si 6 vagoane taiate abuziv. Pentru realizarea liniei de cale ferata Bucuresti - Constanta, au fost intarzieri de peste 2 ani si suplimentari de peste 110 milioane euro.

Corpul de control al ministerului a constat ca in derularea unui proiect ISPA de catre Compania Nationala de Cai ferate pentru sectiunea Baneasa-Fetesti, s-a executat o plata de 1.382.000 de euro, suma ce a fost declarata neeligibila, in consecinta a fost suportata de catre bugetul de stat. Reabilitarea caii Baneasa-Fundulea a generat un litigiu prin care Compania a fost obligata la plata sumei de 8.561.000 euro.

Nereguli au fost descoperite si la Compania Nationala de Administrare a Porturilor Constanta, unde s-a constatat o plata nelegala in valoare de 450.000 de euro, incalcarea prevederilor legale privind constituirea garantiilor - 452.000 euro, investitii asumate si nerealizate - 500.000 de euro si neincasarea sumelor aferente inchirierii terenurilor - 561.000 euro.

×