Data de 4 februarie ar fi putut deveni una importantă în istoria informatizării din România. Mergând pe firul promisiunilor fără de număr ale guvernanţilor, ghiseul.ro ar fi trebuit să devină operaţional. Cu alte cuvinte, să ne putem plăti online dările, prin Sistemul Naţional Electronic de Plată a Taxelor şi Impozitelor. Aşa promisese ministrul Comunicaţiilor, Valerian Vreme (foto), cu ocazia relansării "Bibliotecii Naţionale de Programe", eveniment desfăşurat pe 20 ianuarie. Dar ce mai înseamnă o promisiune în plus când ştii că nimeni şi nimic nu te poate trage la răspundere, când eşti şi rămâi în funcţie, adică la putere? În orice caz, ghişeul virtual de plăţi trebuia să fie accesibil încă de la 1 ianuarie 2011, după cum anunţase ministrul Vreme după instalarea în funcţie, în toamna anului trecut. Numai că atunci a fost un termen la care trebuia să adere noul ministru, fiind cererea expresă a preşedintelui Băsescu. Pe 20 ianuarie, la sediul ICI, nu-l mai presa nimeni, ministrul Vreme a răspuns doar la nişte întrebări de-ale presei...Dincolo de o pagină de internet nefuncţională, disponibilă la adresa www.ghiseul.ro (cel puţin până la închiderea ediţiei), există măcar un Ordin pentru aprobarea "Normelor Tehnice privind Sistemul Naţional Electronic de Plată Online a Taxelor şi Impozitelor utilizând Cardul Bancar", publicat de Ministerul Comunicaţiilor. Conform acestui document, cetăţenii care aleg să plătească impozitele şi taxele online ar putea suporta (parţial sau integral) comisionul de cel mult 2% din suma transferată, comision pe care primăriile trebuie să-l achite băncilor. Totuşi, comisionul nu poate depăşi 30 de lei. Depinde de fiecare primărie ce alegere va face, cu cât va contribui aceasta la plata comisionului şi cât va mai rămâne să fie achitat de cetăţean. De asemenea, pe lângă comisionul aferent fiecărui transfer online, primăriile vor plăti instituţiei de credit acceptatoare de plăţi electronice şi un comision de cel mult 300 de euro care se va percepe o singură dată, la înregistrarea instituţiei publice în sistem.
"Primăriile care se vor înscrie în SNEP îşi vor informa contribuabilii prin poştă cu confirmare de primire că începând cu o anumită dată pot accesa ghiseul.ro printr-un user şi o parolă. După ce s-au autentificat în sistem, aceştia pot afla ce taxe şi impozite au de plătit către autoritatea locală de care aparţin şi vor putea să le achite online cu ajutorul unui card bancar", declara pe 30 ianuarie, pentru Mediafax, Marius Fecioru, secretar de stat în MCSI. Proiectul de ordin include şi posibilitatea ca datele de autentificare să fie obţinute la ghişeul instituţiei publice beneficiare care a înregistrat contribuabilii, prin mijloace electronice securizate sau alte metode identificate şi agreate împreună cu aceştia.
Citește pe Antena3.ro


