De obicei, oamenii fac schimbari bruste in viata atunci cand le ajunge cutitul la os. Sava Dragana, acum director general al Sav Com, a lasat insa un loc de munca bine platit si sigur, la stat, in domeniul energetic, doar pentru ca nu voia sa ramana toata viata angajat.
ADRIAN MIHAI
Prima tentativa de a intra in afaceri a avut-o in 1992. S-a gandit ca exista o nisa de piata: pungile de hartie pentru cadouri. A fost insa un esec total, isi aduce aminte cu detasare intreprinzatorul. "Nu am vandut nici una", spune Dragana. La acea vreme abia isi faceau loc pe piata pungile de plastic. Pana la urma, pungile pentru cadouri au ajuns chiar cadouri pentru prieteni. Peste alti cinci ani a incercat din nou. Succesul nu a venit imediat. Cei care raspundeau de aprovizionarea magazinelor nu le acordau prea multe sanse spunand ca sunt prea scumpe. "Le-am facut si prost, si deloc rezistente", isi aminteste Dragana. A vandut 5% din ele, iar restul au ajuns la foc. Acesta a fost un impuls. "De atunci am devenit chiar exagerati. O punga in care incape o camasa trebuie sa tina 16 kilograme si chiar tine", afirma intreprinzatorul care a invatat repede ca daca ai facut un produs sub calitate se poate intoarce imediat impotriva ta.
CRESTERE. De altfel, "a invata" este verbul care-i place cel mai mult intreprinzatorului. Acum, firma are 80 de angajati si estimarile arata ca anul viitor va avea 150. Sav Com produce pungi de cadouri, hartie pentru impachetat, dar si obiecte promotionale. In 2003, cifra de afaceri s-a ridicat la 30 de miliarde lei, iar anul acesta ea se va mari cu 40%. "Crestem o data cu clientii nostri", apreciaza intreprinzatorul. Explicatii ale succesului? Accentul pe care acesta il pune pe seriozitate. Orice produs pe care vrea sa il lanseze trebuie sa fie sustinut, sa fie disponibil pe stoc. Ca mod de promovare considera ca participarea la targuri si expozitii este singura cale de a iesi din anonimat si cea mai buna metoda de promovare. La inceput participa la sase-sapte asemenea evenimente in fiecare an, isi aminteste Dragana.
INSIGNE. De la alegerile trecute si pana acum a pus la punct o afacere care incepe sa dea roade.
Produce prese si componente pentru confectionarea insignelor. Este singurul producator roman de acest gen. Pana acum a plasat 50 de astfel de aparate, iar la ultimul targ de publicitate, de aceasta afacere pe care o vinde la cheie s-au interesat 200 de potentiali clienti. Dintre acestia, 30% vor deveni clienti in urmatorii doi ani, apreciaza Dragana pe baza experientei acumulate. Pana acum a avut o lucrare de 70.000 de insigne pe o campanie medicala, iar clientii carora le-a vandut afacerea au prins recensamantul Romaniei si pe cel agricol.
Citește pe Antena3.ro
EXPORT
Nici o oportunitate nu este ratata. A reusit chiar sa si exporte 100.000 de pungi in Franta si Austria si spera ca va dezvolta si aceasta directie. Problema cu partenerii straini este ca acestia pretind adesea preturi la nivelul celor din China. Afacerea sa este solida, dar daca un investitor strain ar veni cu bani multi si ar dori totusi sa il scoata de pe piata crede ca ar putea sa o faca. Nu este o tragedie. "Facem altele cu mare placere", spune relaxat intreprinzatorul. Pe lista ar fi produsele alimentare ecologice si nutritionismul. Acum se gandeste sa promoveze o echipa de manageri, care sa preia din conducerea firmei pentru a se putea dedica el altor afaceri. Nici vanzarea business-ului, pentru "o suma cu multe zerouri", nu o exclude. Exista multe alte domenii care il atrag pe intreprinzator, dar de care deocamdata nu are timp.