Ministerului Economiei prin Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizării în Industrie (OPSPI) va răspunde de privatizarea Avioane Craiova, mandatul acordat de Guvern Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) expirând miercuri.
"AVAS s-a aflat în situaţia de a nu mai avea temeiul legal necesar continuării negocierilor cu ofertantul Alenia Aeronautica, singurul rămas în cursa negocierilor pentru privatizare. Astfel, la solicitarea OPSPI, (...) AVAS a transferat documentaţia de privatizare a societăţii către această instituţie încă din 8 septembrie. Conform reglementărilor în vigoare, OPSPI este singura abilitată să continue activitatea de administrare şi privatizare a Avioane Craiova", se arată într-un comunicat al Autorităţii.
Mandatul primit de AVAS pentru continuarea procesului de privatizare a companiei din Craiova în numele şi pentru Ministerul Economiei, acţionarul majoritar, a vizat vânzarea pachetului de acţiuni reprezentând 80,97% din capitalul social a Avioane Craiova.
Valabilitatea ofertei de privatizare pentru Avioane Craiova a expirat la 31 iulie, fără ca AVAS şi compania italiană Alenia Aeronautica, singurul potenţial cumpărător, să ajungă la o înţelegere pentru finalizarea tranzacţiei.
"Din analiza ofertei finale îmbunătăţite şi irevocabile, comisia de negociere a constatat că solicitările cuprinse în aceasta exced cadrul legal în vigoare în materia privatizării precum şi prevederile dosarului de prezentare, astfel încât a fost întocmit un memorandum care a fost supus analizei şi aprobării Guvernului. Acest memorandum propunea emiterea unei legi speciale pentru finalizarea privatizării Avioane Craiova în condiţiile ofertei depuse de Alenia Aeronautica", se precizează în comunicat.
Potrivit AVAS, Guvernul a respins memorandumul pe motiv că există deja un cadru legislativ în domeniul privatizării care trebuie respectat, "fapt care a pus AVAS în imposibilitatea de a avea temeiul legal pentru a mai prelungi valabilitatea ofertei de vânzare".
Alenia cerea statului să anuleze datoriile istorice ale companiei şi să preia cheltuielile cu disponibilizarea salariaţilor.
Astfel de facilităţi ar fi trebuit anunţate tuturor potenţialilor ofertanţi, prin dosarul de prezentare, şi să fie aprobate de Comisia Europeană, conform AVAS.
Compania italiană a oferit un milion de euro pentru acţiunile deţinute de stat la Avioane Craiova şi şi-a asumat investiţii tehnologice de până la 18 milioane de euro, dar a refuzat să suporte datoriile fabricii, de circa nouă milioane euro, şi a cerut garantarea eventualelor despăgubiri.
Potrivit unui document ministerial obţinut de MEDIAFAX la finele lunii septembrie, care prezintă planurile de restructurare a companiilor din portofoliul Ministerului Economiei, Guvernul va elabora o nouă strategie de privatizare la Avioane Craiova.
Fostul preşedinte al AVAS, Mircea Ursache, a declarat atunci agenţiei MEDIAFAX că OPSPI ar trebui să ia "foarte, foarte repede" o decizie privind reluarea procesului de privatizare la Avioane Craiova, întrucât creditorii ar putea cere în curând insolvenţa companiei.
Avioane Craiova a fost înfiinţată în anul 1972, având ca principal domeniu de activitate construcţia şi reparaţia de aeronave şi nave. Compania, listată pe piaţa Rasdaq a Bursei de Valori Bucureşti, are un capital social de 2,28 milioane lei, împărţit în 915.484 acţiuni, cu o valoare nominală de 2,5 lei/titlu.
Mediafax
Citește pe Antena3.ro