Pretul titeiului se stabilizeaza in jurul a 55 dolari/baril la New York, astfel ca se ingusteaza tot mai mult marja de manevra pe care Petrom o are, gratie resurselor proprii, pentru a evita scumpirea "la pompa".
ADRIAN N. IONESCU
|
ATENTIE. Angrosistii stau cu ochii pe miscarile de pret ale marilor "jucatori" |
Pretul mai mare "la poarta rafinariei" ataca profiturile independentilor. Deja au avut loc corectii discrete de circa 100 de lei/litru la statiile marilor retele. Benzinarii independenti nu vor avea incotro si vor scumpi carburantii la propriile pompe, pentru ca au marja de manevra cea mai mica. Luand ca reper fie numai si recentul anunt al Rompetrol de scumpire cu 15 dolari a tonei de benzina, respectiv motorina "la poarta rafinariei", Paul Gheorghiu, presedintele Patronatului Benzinarilor Particulari (PBP), estimeaza ca, in medie, acestia ar putea scumpi benzina cu 650 lei/litru, iar motorina cu circa 700 lei/litru. "Ne vom consulta in cadrul patronatului si vom lua curand o decizie", a mai spus Gheorghiu.
INDEPENDENTII. In PBP sunt reunite circa 200 firme care au in medie un adaos
comercial de 10% la pretul de achizitie de la rafinarii. "Sigur ca, din cauza cresterii preturilor de rafinarie, volumul vanzarilor noastre va scadea si astfel si profitabilitatea. Acesta este mecanismul prin care ponderea noastra pe piata a fost redusa de la 70%, in 1998, la cel mult 30%, in prezent", apreciaza Paul Gheorghiu. PBP se afla, de altfel, intr-o disputa mocnita cu Petrom, pe care a reclamat-o la Consiliul Concurentei pentru "politica de preturi discriminatorie". Micii patroni ai benzinariilor spun ca toti angrosistii de carburanti se repliaza rapid dupa evolutia preturilor titeiului, chiar daca, atunci cand le au, retelele proprii nu modifica pretul la benzinarii.
STOCURI MICI. Karoly Robak, directorul executiv al MOL Romania, spune ca, "la fel ca si alti jucatori, MOL este afectata de piata mondiala si nu are suficiente stocuri-tampon pentru a ameliora cresterea sau scaderea preturilor titeiului". De saptamana trecuta, in Ungaria, preturile MOL sunt cu 5 forinti/litru (peste 835 lei) mai mari.
"Vom vorbi despre preturile la poarta rafinariei noastre din Romania (Petrotel - Ploiesti, n.r.) dupa 28 octombrie, cand va porni", declara Ghenadi Abalov, purtatorul de cuvant al Lukoil Romania. Totusi, desi "in cantitati mici", si Lukoil vinde tertilor benzina din depozitele sale. Abalov spune doar ca "sunt neoficiale" informatiile de piata avand ca sursa specialisti ai companiei, conform carora, pentru a evita pierderile datorate scumpirii titeiului, este necesara o majorare cu cel putin 2.000 de lei/litru la pompa de carburant. In schimb, Petrom a preferat sa nu comenteze.
STUDIU. Deocamdata, marile retele doar pandesc miscarile Petrom. "Vom studia toate posibilitatile si apoi vom stabili pozitia preturilor noastre", declara directorul MOL. Diplomat, Karoly Robak adauga ca Romania este o piata cu mai multi jucatori si pretul carburantilor nu este facut de un singur operator sau de un grup.
Daca directorul MOL ocoleste subiectul dominarii pietei de catre Petrom, Abalov spune clar ca "politica de preturi a Lukoil in Romania se bazeaza pe evolutia la pompele Petrom si ale altor mari jucatori". Neoficial, reprezentantii Rompetrol recunosc si ei ca la statiile proprii nu vor creste preturile pana nu vor cunoaste decizia Petrom.