Afacerile celor peste 4.000 de comercianți care activează pe piața de medicamente au depășit anul trecut 20 de miliarde de lei, cu peste un miliard de lei mai mult față de 2018. Vânzările cresc spectaculos mai ales în lunile de iarnă datorită afecțiunilor de sezon, precum răceala și gripa, mai ales că românii preferă adesea să se trateze singuri, fiind influențați îndeosebi de reclame, după cum arată un studiu realizat de compania de consultanță Frames.
Timp de aproape deceniu, vânzările acestui sector s-au dublat, ajungând de la 9,75 miliarde de lei în 2010, la 19,05 miliarde de lei în 2018, în timp ce profitul net a crescut de la 505 milioane de lei, în urmă cu opt ani, la 811,6 milioane de lei în 2018.
Pe piața de profil autohtonă activau 4.279 de distribuitori de medicamente în 2018, cu aproape o mie mai mulți față de 2010. Dar expansiunea rapidă a rețelelor mari a dus la desființarea societăților mici. ,,Ultimii doi ani au însemnat consolidarea pieței de farmacii din România. Marii jucători și-au extins semnificativ rețelele, cu Sensiblu, Dona, Help Net și Catena în prim-plan. Micile farmacii, cu afaceri de până în 100.000 de lei, au pierdut teren, ajungând să reprezinte numai un sfert din piață, față de 60% în anul 2010’’, se arată în studiu.
Românii, victimele publicității
,,În tentativa de a-și găsi singuri soluții pentru problemele de sănătate, românii au apelat, în ultimii ani, tot mai frecvent la farmacii, stimulați fiind și de campaniile agresive de publicitate ale principalilor jucători din piață’’, după cum afirmă analiștii de la Frames.
Sectorul farma alocă cei mai mulți bani pentru promovarea medicamentelor și a tratamentelor pentru gripe și viroze. ,,Investițiile din publicitate sunt, din multe puncte de vedere, printre cele mai eficiente din întregul spectru economic, apetitul românilor pentru automedicație fiind unul arhicunoscut. Din studiile de comportament de consum reiese că mulți dintre cei care văd reclamele la medicamente la televizor, merg apoi în farmacii și comandă produsele respective, fără să mai treacă pe la medic. Este, în primul rând, o problemă de educație și, în același timp, o problemă de reglementare legislativă, invazia de reclame la medicamente și tratamente din spectrul media fiind una dintre cele mai agresive din Europa’’, afirmă consultantul economic Adrian Negrescu.
Un domeniu cu 40.000 de salariați
Farmaciile angajau, în 2018, ultimul an pentru care există datele finale la Ministerul Finanțelor și Registrul Comerțului, aproape 40.000 de salariați, cu peste 13.000 mai mulți decât în 2010.
,,Din prisma evoluției din ultimii ani, 2020 se anunță a fi cel mai bun pentru farmaciile din România. Extinderea agresivă la nivel național, investițiile în publicitate, extinderea paletei de produse, optimizarea costurilor și scumpirea medicamentelor vor determina creșterea cifrei de afaceri, probabil, peste nivelul de 22 miliarde de lei’’, estimeaază analiza Frames.
Riscuri mici, profituri mari
Farmaciile au raportat în 2018 un capital total de 2,4 miliarde de lei, în creștere cu peste un miliard de lei față de 2010, iar peste un sfert dintre acestea, respectiv 1384 de societăți, înregistrau afaceri între 1 și 5 milioane de lei.
Datele financiare arată că peste 60% dintre companii prezintă un risc scăzut în materie de business, judecând după datoriile și pierderile acestora.
Numai 4% dintre firme prezintă un risc major, în condițiile în care pierderile nete ale sectorului au scăzut la 93,3 milioane lei, față de recordul negativ, de 141, 5 milioane de lei în 2012.
Principalul jucător din piață este Sensiblu SRL, cu o cifră de afaceri de 1,73 miliarde de lei în 2018, în creștere cu peste 700 milioane de lei față de 2010. Compania activează de 22 de ani în acest domeniu și a raportat un profit de 37,4 milioane de lei, la un număr de 2.925 de angajați.
Pe locul secund în topul farmaciilor se află SIEPCOFAR SRL, compania care controlează brandul Dona, cu peste 300 de unități în toată țara și afaceri de 978,9 milioane de lei, un nivel aproape dublu față de 2010, când derula activități de 597,4 milioane de lei. Compania a raportat un profit net de 6,6 milioane lei, în scădere față de anii precedenți.
Topul este completat de Help Net Farma SA, cu un business de 665,4 milioane de lei în 2018 și un profit de 9,8 milioane lei.
Pe pozițiile următoare se situează Catena Hygeia SRL, Farmacia Tei SRL, RoPharma SA, Med-Serv United SRL, Farmaceutica ArgesFarm SA, Lavira Transport SRL și DucFarm SRL.
Împreună, primii zece jucători din piață au raportat o cifră de afaceri de 5,97 miliarde de lei și un profit net de 162,8 milioane de lei, la un total de 9.377 angajați.
Cele mai multe companii din sectorul farmaciilor activează în București (384 firme), Bihor (239), Argeș (230), Dolj (207), Cluj (187) și Iași (180), iar cele mai puține în Giurgiu (36), Tulcea (36), Caraș-Severin (41) și Harghita (60).
Afecțiunile sezonului rece stimulează vânzările
În perioada ianuarie-februarie se întâmplă cele mai multe îmbolnăviri de viroze și gripe, deși numărul persoanelor care se vaccinează este tot mai mare.
„În acest an, având în vedere și aprecierile pe care le face Centrul European de Control al Bolilor, din cauza circulației simultane a virusurilor de tip A și de tip B, se estimează un număr mai mare de îmbolnăviri, comparativ cu ultimele două sezoane”, a declarat preşedintele SRM, Alexandru Rafila.
Aceste afecțiuni duc la creșterea spectaculoasă a comercializării de medicamente, de 150-200%, ceea ce face ca această perioadă să reprezinte vârful de vânzări. ,,Ministerul Sănătății a achiziționat 1,5 milioane de doze de vaccin, care au fost administrate aproape în totalitate. În afară de acest număr de doze, pe piața liberă s-a dublat cererea de vaccin comparativ cu sezonul 2018 – 2019 și ne găsim în situația în care 2 milioane de oameni, mai ales din categoriile cu risc, s-au vaccinat împotriva gripei”, a declarat preşedintele SRM, Alexandru Rafila.
După investițiile masive din ultimii ani, 2020 se anunță a fi unul al consolidărilor, marii jucători urmând să își extindă cotele de piață, mai ales în contextul diversificării business-ului. ,,Farmaciile trec, deja, printr-un proces de transformare, devenind, pe zi ce trece, adevărate mini-mall-uri, cu o paletă de produse și servicii tot mai diversificată, de la clasicele medicamente la aparatură medicală, cosmetice, jucării și alimente din zona healthy’’, arată analiza.