x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Presiune artificială pe creşterea tarifelor RCA

Presiune artificială pe creşterea tarifelor RCA

de Adrian Stoica    |    09 Apr 2020   •   10:38
Presiune artificială pe creşterea tarifelor RCA
Sursa foto: arhendrix/Getty Images/iStockphoto

Blocarea economiei generată de criza sanitară începe să lovească piaţa de asigurări şi, în special, piaţa poliţelor de asigurare auto obligatorie (RCA), în condiţiile în care aceasta acoperă circa 60% din totalul pieţei. În luna martie, piaţa RCA a scăzut cu circa 12%, comparativ cu perioada similară a anului trecut, dar este doar începutul, avertizează surse din piaţa asigurărilor. Acum se invocă pericolul creşterii tarifelor, dar nimeni nu spune şi cu cât au scăzut despăgubirile achitate de companiile de asigurări de la instituirea stării de necesitate. Motivul: am avea o imagine reală a pieţei RCA, iar denaturările nu şi-ar mai găsi locul.

 

Deja au fost lansate avertismente că urmează o perioadă dificilă ale cărei efecte vor fi amplificate în cazul în care se decide suspendarea poliţelor RCA şi CASCO pe perioade cuprinse între 3 - 9 luni, pentru transportatorii care nu folosesc autovehiculele în această perioadă. Chiar şi în această situaţie, vorbim despre circa 450.000 de maşini, un număr totuşi mic, dacă avem în vedere că parcul auto naţional depăşeste opt milioane de autovehicule şi peste şase milioane de poliţe anualizate. Cu toate că vorbim despre suspendarea poliţelor RCA şi CASCO pentru mai puţin de 6% din parcul auto, deja se vorbeşte despre posibila scumpire a tarifelor RCA.

 

Ce motiv invocă PRBAR

 

Companiile de transport din România, atât de marfă, cât şi de pasageri, cer suspendarea contractelor RCA şi CASCO pe perioada stării de urgență. Patronatul Român al Brokerilor de Asigurare-Reasigurare (PRBAR) spune că riscul este ca odată ce multe poliţe nu vor mai fi reînnoite, companiile să aibă tot mai puţini bani la dispoziţie pentru plata daunelor, iar în acest caz singura metodă pe care o vor avea atunci la îndemână să astupe golul va fi scumpirea poliţelor. “Orice tip de solicitări de amânare a plăţii ratelor de asigurare sau de suspendare a unor contracte nu conduc automat la suspendarea  daunelor produse în această perioadă, acest demers putând genera dificultăţi de cash-flow uriașe pentru asigurătorii RCA, chiar creşterea abruptă de tarife ulterior crizei”, susţine PRBAR într-un comunicat transmis ieri.

 

Scădere vertiginoasă a accidentelor

 

Numărul accidentelor rutiere a scăzut cu peste 72% de la instituirea stării de necesitate, conform Poliției Rutiere, ceea ce înseamnă o scădere proporțională a daunelor achitate de firmele de asigurări, ceea ce înseamnă mai mulţi bani rămaşi în conturile lor. În actualele condiţii, firmele de asigurări vor avea încasări mai mici în medie cu aproximativ 15%, în funcţie şi de expunerea pe care o au faţă de această piaţă, dar cu 72% mai puţine daune, ceea ce face ca această perioadă să fie una extrem de profitabilă pentru firmele de asigurări. Dacă s-ar ţine cont în calculul prețului RCA de despăgubirile achitate de firmele de asigurări, prețul poliţelor ar trebui în mod normal să scadă în acest an şi, în nici un caz, să crească. Pe de altă parte, unele companii de asigurări, din dorinţa de a câştiga sau păstra o cotă cât mai mare din piaţă, vând poliţele sub tariful de referinţă, comunicat semestrial de Autoritatea de Supraveghere Financiară, deşi acest lucru le crează probleme în asigurarea lichidităţilor necesare pentru plata despăgubirilor. Această politică, care distorsionează piaţa de ani buni, este însă opţiunea lor.

 

Trebuie să fim conştienţi că absolut toate companiile care au în folosinţă mijloace de transport şi-ar dori să solicite suspendarea plăţii poliţelor RCA, precum şi toate persoanele fizice care NU utilizează autoturismele pe durata carantinei şi a stării de necesitate. Acest fenomen ar conduce la colapsul industriei de asigurări din România şi întoarcerea, cu siguranţă, la situaţia nedorită din anii 2016.

 

Cristian Bălănică, Patronatul Român al Brokerilor de Asigurare-Reasigurare

 

 

Scăderea numărului de poliţe încheiate în luna martie a fost mai degrabă generată de un factor psihologic, după ce guvernul a decretat starea de necesitate. Căderea va fi mai mare în luna aprilie, dar aceasta este o lună prin definiţie slabă pentru asigurători, deoarece ea coincide cu sărbătorile pascale, care se prelungesc cu sărbătoarea de 1 Mai.

 

 

Vânzările online explodează

 

Pe de altă parte, se observă deja o migrarea a celor care încheiau poliţe RCA pe şase luni, care reprezentau grosul, spre poliţele cu valabilitate de o lună, chiar dacă acestea sunt mai scumpe. O altă modificare a pieţei în această perioadă este creşterea puternică a vânzărilor online. Dacă până acum ele acopereau maximum 3% din piaţa RCA, în câteva săptămâni au explodat, crescând cu 50%. Acest lucru a fost impulsionat şi de închiderea marilor centre comerciale şi, odată cu ele, a agenţiilor de asigurări care funcţionau aici.

 

Piaţa auto a oprit motorul

 

Piaţa poliţelor RCA şi CASCO a fost afectată în luna martie şi de scăderea abruptă a vânzărilor de maşini noi, un declin care va continua şi în lunile următoare. Potrivit datelor Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM), înmatriculările de autoturisme noi au scăzut în martie 2020 cu 32,19% faţă de martie 2019, la 6.654 unităţi. Asta a făcut ca în primele trei luni din 2020 numărul autoturismelor noi înmatriculate să ajungă la 27.979 unităţi, în scădere cu 21,92% faţă de perioada similară din 2019.

 

 

 

 

 

×