x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Presiune artificială pe creşterea tarifelor RCA

0
Autor: Adrian Stoica 09 Apr 2020 - 10:38
Presiune artificială pe creşterea tarifelor RCA arhendrix/Getty Images/iStockphoto truck with chemical tank accident on the road


Blocarea economiei generată de criza sanitară începe să lovească piaţa de asigurări şi, în special, piaţa poliţelor de asigurare auto obligatorie (RCA), în condiţiile în care aceasta acoperă circa 60% din totalul pieţei. În luna martie, piaţa RCA a scăzut cu circa 12%, comparativ cu perioada similară a anului trecut, dar este doar începutul, avertizează surse din piaţa asigurărilor. Acum se invocă pericolul creşterii tarifelor, dar nimeni nu spune şi cu cât au scăzut despăgubirile achitate de companiile de asigurări de la instituirea stării de necesitate. Motivul: am avea o imagine reală a pieţei RCA, iar denaturările nu şi-ar mai găsi locul.

 

Deja au fost lansate avertismente că urmează o perioadă dificilă ale cărei efecte vor fi amplificate în cazul în care se decide suspendarea poliţelor RCA şi CASCO pe perioade cuprinse între 3 - 9 luni, pentru transportatorii care nu folosesc autovehiculele în această perioadă. Chiar şi în această situaţie, vorbim despre circa 450.000 de maşini, un număr totuşi mic, dacă avem în vedere că parcul auto naţional depăşeste opt milioane de autovehicule şi peste şase milioane de poliţe anualizate. Cu toate că vorbim despre suspendarea poliţelor RCA şi CASCO pentru mai puţin de 6% din parcul auto, deja se vorbeşte despre posibila scumpire a tarifelor RCA.

 

Ce motiv invocă PRBAR

 

Companiile de transport din România, atât de marfă, cât şi de pasageri, cer suspendarea contractelor RCA şi CASCO pe perioada stării de urgență. Patronatul Român al Brokerilor de Asigurare-Reasigurare (PRBAR) spune că riscul este ca odată ce multe poliţe nu vor mai fi reînnoite, companiile să aibă tot mai puţini bani la dispoziţie pentru plata daunelor, iar în acest caz singura metodă pe care o vor avea atunci la îndemână să astupe golul va fi scumpirea poliţelor. “Orice tip de solicitări de amânare a plăţii ratelor de asigurare sau de suspendare a unor contracte nu conduc automat la suspendarea  daunelor produse în această perioadă, acest demers putând genera dificultăţi de cash-flow uriașe pentru asigurătorii RCA, chiar creşterea abruptă de tarife ulterior crizei”, susţine PRBAR într-un comunicat transmis ieri.

 

Scădere vertiginoasă a accidentelor

 

Numărul accidentelor rutiere a scăzut cu peste 72% de la instituirea stării de necesitate, conform Poliției Rutiere, ceea ce înseamnă o scădere proporțională a daunelor achitate de firmele de asigurări, ceea ce înseamnă mai mulţi bani rămaşi în conturile lor. În actualele condiţii, firmele de asigurări vor avea încasări mai mici în medie cu aproximativ 15%, în funcţie şi de expunerea pe care o au faţă de această piaţă, dar cu 72% mai puţine daune, ceea ce face ca această perioadă să fie una extrem de profitabilă pentru firmele de asigurări. Dacă s-ar ţine cont în calculul prețului RCA de despăgubirile achitate de firmele de asigurări, prețul poliţelor ar trebui în mod normal să scadă în acest an şi, în nici un caz, să crească. Pe de altă parte, unele companii de asigurări, din dorinţa de a câştiga sau păstra o cotă cât mai mare din piaţă, vând poliţele sub tariful de referinţă, comunicat semestrial de Autoritatea de Supraveghere Financiară, deşi acest lucru le crează probleme în asigurarea lichidităţilor necesare pentru plata despăgubirilor. Această politică, care distorsionează piaţa de ani buni, este însă opţiunea lor.

 

Trebuie să fim conştienţi că absolut toate companiile care au în folosinţă mijloace de transport şi-ar dori să solicite suspendarea plăţii poliţelor RCA, precum şi toate persoanele fizice care NU utilizează autoturismele pe durata carantinei şi a stării de necesitate. Acest fenomen ar conduce la colapsul industriei de asigurări din România şi întoarcerea, cu siguranţă, la situaţia nedorită din anii 2016.

 

Cristian Bălănică, Patronatul Român al Brokerilor de Asigurare-Reasigurare

 

 

Scăderea numărului de poliţe încheiate în luna martie a fost mai degrabă generată de un factor psihologic, după ce guvernul a decretat starea de necesitate. Căderea va fi mai mare în luna aprilie, dar aceasta este o lună prin definiţie slabă pentru asigurători, deoarece ea coincide cu sărbătorile pascale, care se prelungesc cu sărbătoarea de 1 Mai.

 

 

Vânzările online explodează

 

Pe de altă parte, se observă deja o migrarea a celor care încheiau poliţe RCA pe şase luni, care reprezentau grosul, spre poliţele cu valabilitate de o lună, chiar dacă acestea sunt mai scumpe. O altă modificare a pieţei în această perioadă este creşterea puternică a vânzărilor online. Dacă până acum ele acopereau maximum 3% din piaţa RCA, în câteva săptămâni au explodat, crescând cu 50%. Acest lucru a fost impulsionat şi de închiderea marilor centre comerciale şi, odată cu ele, a agenţiilor de asigurări care funcţionau aici.

 

Piaţa auto a oprit motorul

 

Piaţa poliţelor RCA şi CASCO a fost afectată în luna martie şi de scăderea abruptă a vânzărilor de maşini noi, un declin care va continua şi în lunile următoare. Potrivit datelor Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM), înmatriculările de autoturisme noi au scăzut în martie 2020 cu 32,19% faţă de martie 2019, la 6.654 unităţi. Asta a făcut ca în primele trei luni din 2020 numărul autoturismelor noi înmatriculate să ajungă la 27.979 unităţi, în scădere cu 21,92% faţă de perioada similară din 2019.

 

 

 

 

 


 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Un apel pentru salvarea Agriculturii românești

Un apel pentru salvarea Agriculturii românești
In urma APELULUI la unitate, transmis public asociatiilor si producatorilor de alimente, intr-o singura voce care sa convinga despre importanta luarii tuturor masurilor pentru ca AGRICULTURA si INDUSTRIA ALIMENTARA din...

Două treimi dintre cele 29.000 de companii majore ar putea intra în dificultate

Două treimi dintre cele 29.000 de companii majore ar putea intra în dificultate
Dintre cele 29.000 de companii de impact din România care au active de peste 1 milion de euro, 50% dintre ele aveau dificultăţi înainte de această criză, iar acum 70% dintre aceste companii ar putea fi în o stare...

Economia Suediei a crescut în primul trimestru

Economia Suediei a crescut în primul trimestru
Economia suedeze a crescut în primele trei luni ale anului, în urma deciziei guvernului de a nu impune un blocaj complet pentru a limita răspândirea coronavirusului, anunță CNBC. Biroul de statistică al...

COVID-19 la Ford Craiova. O angajată a fost depistată cu coronavirus

COVID-19 la Ford Craiova. O angajată a fost depistată cu coronavirus
O angajată din secţia Montaj General a fabricii Ford Craiova a fost diagnosticată cu COVID-19. Femeia a mers, luni, la o clinică privată din oraş unde a cerut să i se facă testele pentru depistarea SARS-COV2,...

Care sunt obligaţiile fiscale pe care le au contribuabilii în luna iunie

 Care sunt obligaţiile fiscale pe care le au contribuabilii în luna iunie
Principalele obligatii fiscale in luna iunie 2020, datele scadente pentru depunerea formularelor fiscale si plata impozitelor. 9 iunie • Depunerea declaratiei de mentiuni privind schimbarea perioadei fiscale...

Nissan restructurează drastic, după model Renault

Nissan restructurează drastic, după model Renault
NISSAN trece la un program drastic de restructurare a producției și a costurilor. Un raport difuzat joi arată că pierderile se ridică la 5,7 miliarde euro, ceea ce impune în condițiile restrângerii...

Când trimiți un consumator neinstruit pe câmpul de luptă, al liberalizării pieței, nu este vina furnizorilor că-l va înfrânge

Când trimiți un consumator neinstruit pe câmpul de luptă, al liberalizării pieței, nu este vina furnizorilor că-l va înfrânge
Într-un interviu acordat presei Dl Ministru al Economie Virgil Popescu afirmă că ”Furnizorii de gaze fac o golănie cu preţurile din ofertele pe care le trimit în prezent clienţilor casnici”, dar va rezolva...

Pagube de 1.200 de miliarde de euro cauzate de inundaţii

Pagube de 1.200 de miliarde de euro cauzate de inundaţii
Țările europene vor trebui să investească anual între 1,75 şi 2,82 milioane de euro, în următorii 80 de ani, pentru atenuarea efectelor dăunătoare ale schimbărilor climatice, arată o analiză a Centrului de...

Harta alcoolului. Cum beau românii

Harta alcoolului. Cum beau românii
Statisticile oficiale arată un consum mediu naţional de peste doi litri şi jumătate de alcool lunar pe persoană, reprezentând totalul cantităţilor de bere, vin, ţuică şi rachiuri naturale înregistrat în...

Managerii privați anunță concedieri

Managerii privați anunță concedieri
Sentimentul manifestat de directorii companiilor cu privire la viitorul apropiat s-a îmbunătățit în această lună, comparativ cu aprilie. Totuși, potrivit estimărilor acestora, ne putem aștepta la o diminuare a ...

Cabinetul Orban a depășit în 6 luni îndatorarea întregii guvernări PSD

Cabinetul Orban a depășit în 6 luni îndatorarea întregii guvernări PSD
În primele șase luni parcurse de la preluarea guvernării (din noiembrie 2019 până la sfârșitul lunii aprilie), Cabinetul Orban a mărit creditul guvernamental cu 21 de miliarde de lei, reiese din datele...

Statul are deficite-record, bugetarii - cei mai câștigați

Statul are deficite-record, bugetarii - cei mai câștigați
Deficitul bugetului de stat a crescut la 2,48% din Produsul Intern Brut (PIB) după primele 4 luni din 2020, la 26,82 miliarde de lei - un nou record al perioadelor similare din ultimii 10 ani. Veniturile au coborât, î...

De ce recepţia lucrărilor la metroul din Drumul Taberei a fost din nou amânată

De ce recepţia lucrărilor la metroul din Drumul Taberei a fost din nou amânată
Ultimul termen de finalizare a lucrărilor pentru Magistrala 5 era finalul lunii iunie, dar Metrorex mai are nevoie de 1.000 de angajaţi pentru a finaliza lucrările. Bucureștenii vor putea călători cu metroul pe M5...

Europa va plăti 30 de ani pentru trei luni de închidere a economiei

Europa va plăti 30 de ani pentru trei luni de închidere a economiei
Planul de relansare a economiei anunțat de Comisia Europeană a fost primit cu entuziasm. O privire mai atentă asupra lui ar putea aduce însă și o doză de circumspecție. Nota de plată pentru repornirea...

JALE LA RENAULT!  Investițiile din România, SUSPENDATE! Cine pleacă în șomaj?

JALE LA RENAULT!  Investițiile din România, SUSPENDATE! Cine pleacă în șomaj?
Compania Renault trece la o restructurare masivă a activității. Planul a fost prezentat joi seară partenerilor sociali, potrivit publicației Les Echos. Informațiile disponibile arată că se reduc 15...
Serviciul de email marketing furnizat de