ECONOMIC/BUSINESS
Impozitul de 10% pe veniturile obtinute din tranzactiile
imobiliare, detinute mai putin de trei ani, va fi platit la notariat.
Ministerul Finantelor Publice pregateste in aceste zile Normele metodologice privind aplicarea impozitului de 10% pe veniturile obtinute din vanzarea unor proprietati imobiliare detinute de mai putin de 3 ani. Exista insa cateva surprize de proportii in proiectul acestor norme.
DANIELA IVAN
|
ATRIBUTII. Notarii vor trebui sa raporteze toate tranzactiile imobiliare, inclusiv valoarea la care s-au realizat acestea |
Normele introduc o premiera in legislatia romaneasca, prin impozitarea anticipata a unei tranzactii imobiliare. "Am explicat celor de la Finante ca nu poti sa pui impozit pe ceva care inca nu exista. Ma refer la contractul de vanzare-cumparare. Partile se pot razgandi intre timp si aplicarea acestui impozit anticipat devine o incalcare a legii", declara Aurelian Popa Radulescu, purtatorul de cuvant a Uniunii Nationale a Notarilor Publici din Romania (UNNPR). El adauga ca are speranta ca Finantele vor renunta la aceasta prevedere deoarece UNNPR s-a intalnit cu Finantele si au discutat despre nelegalitatea acestui aspect. Si Liviu Ureche, presedintele Asociatiei Romane a Agentilor Imobiliari (ARAI), spune ca nu este posibil ca acest impozit sa se plateasca inainte de vanzarea proprietatii. "Unii dintre vanzatori nu au bani nici sa plateasca taxa de timbru si vor lua banii tot de la cumparator. Ar trebui gasita o alta varianta, sa fie platit in 48 de ore de la data vanzarii-cumpararii sau chiar in ziua efectuarii tranzactiei", propune presedintele ARAI.
PERCEPTORI. O alta prevedere contestata de notari este ca ei vor fi transferati nu numai in incasatori de impozite si venituri, ci si in perceptori. "Noi nu putem sa ne opunem, deoarece Finantele au stabilit ca este mai bine sa se perceapa la sursa acest venit", afirma Aurelian Popa Radulescu. El mai spune ca notarii sunt dezavantajati prin costurile mari pe care le vor avea. "Sunt comisioane bancare pe care va trebui sa le suportam, trebuie sa ne angajam un om care sa stranga banii si sa-i predea la trezorerie. Nici nu stiu ce va fi, probabil o amestecatura intre secretara si contabil".
RAPORTARI. Fiecare birou notarial va avea obligatia sa depuna lunar la Fisc o declaratie informativa privind transferurile de proprietate imobiliara care sa cuprinda numarul contractelor, valoarea inscrisa pe documentele de transfer, impozitul aferent, taxele notariale aferente. Liviu Ureche, presedintele ARAI, opineaza ca ar fi bine ca notarii sa cuprinda in aceasta nota informativa toate tranzactiile imobiliare, deoarece in lipsa unei astfel de statistici nu se cunoaste care este dimensiunea pietei imobiliare. "Estimam fara a avea insa o certitudine ca piata se indreapta catre 50% din PIB. O valoare enorma", explica Ureche.
COSTURI
"Sunt comisioane bancare pe care va trebui sa le suportam, trebuie sa ne angajam un om care sa stranga banii si sa-i predea la trezorerie. Nici nu stiu ce va fi, probabil o amestecatura intre secretara si contabil" -
Aurelian Popa Radulescu, purtator de cuvant al Uniunii Notarilor
NECLARITATILE LEGII
|
Exista si unele apecte care inca nu au fost aprofundate prin aceste norme metodologice. De exemplu, pentru cheltuielile de amenajare ale unui imobil sau teren pe care proprietarul le putea face in intervalul celor trei ani, se percepe doar o cota forfetara de 5% din valoarea impozitului, respectiv 0,5% din valoarea tranzactiei. Cota este aceeasi si pentru amenajari minore, si pentru investitii majore, care ridica foarte mult valorea unei proprietati, ceea ce nu este normal. Pe de alta parte, rata inflatiei este inexistenta in calculele facute de Ministerul Finantelor atunci cand se stabileste nivelul impozitului ca diferenta intre pretul la care se vinde imobilul si pretul la care a fost cumparat.
|