x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Romania a luat rapid fata Italiei

Romania a luat rapid fata Italiei

11 Oct 2004   •   00:00

Gilles Pardi, presedintele Directoratului grupului Hyparlo (Carrefour, in Romania) are o explicatie plauzibila pentru faptul ca grupul pe care-l reprezinta a decis lansarea pe piata romaneasca. "Alegerea a fost simpla: sa ramanem in coada plutonului in Italia, sau sa fim in frunte, in cursa din Romania", spune el, intr-un interviu pentru Boursier.com.

MARINA CONSTANTINOIU

  • Boursier.com: Dispuneti de 12 hipermarket-uri in Franta si, in curand, patru in Europa de Est. Dar de ce ati ales Romania, in detrimentul Italiei, unde ati cedat activitatile?

    Gilles Pardi: In viata trebuie sa faci niste alegeri! Baza noastra domestica este Franta, unde avem, dupa cum ati spus, 12 marci in sistem de franciza Carrefour. In Italia eram parteneri ai hipermarket-urilor Continent, apoi parteneri ai Carrefour, dupa fuziune. Cu doar trei hipermarket-uri, perspectivele noastre in aceasta tara erau cel putin modeste, iar in 2003, demararea activitatii noastre in Romania era foarte promitatoare. Asa ca am cedat activitatile italiene si obtinut o plus-valoare de 17,5 milioane euro. Am ales Romania pentru ca nu exista retea organizata de mare distributie in aceasta tara. In plus, cu cele 23 milioane locuitori ai sai, Romania se prezinta ca a doua tara cea mai populata a Europei Centrale, dupa Polonia. In Bucuresti traiesc trei milioane de locuitori. Asa un oras nu dispunea de hipermarket-uri. Am realizat un prim test, care a functionat bine, si am ales cea mai buna alocare de resurse posibila. Alegerea pe care o aveam era de a decide sa ramanem in coada plutonului in Italia, sau de a fi in frunte, in cursa din Romania.

  • Intentionati ca in viitor sa mai investiti in alte hipermarketuri din Europa de Est?

    Suntem un grup de marime medie, deci trebuie sa continuam sa ne asumam aceasta pozitie de lider. Deschidem cel de-al patrulea hipermarket al nostru din Romania, in afara Bucurestiului, principalul nostru concurent francez de pe piata romaneasca nu dispune decat de un singur hipermarket, iar ceilalti nu au asa ceva... Toate fortele noastre sunt concentrate pe dezvoltarea acestei tari, dar ramanem foarte atenti si la oameni, pentru ca nu sunt suficienti doar banii pentru a deschide magazine. Trebuie sa privilegiem in aceeasi masura si resursele umane, precum sefii de raioane, sefii de departamente, muncitorii profesionisti.

  • Creati locuri de munca in Romania?

    Cream locuri de munca, efectiv. La inceput, faceam chiar formare profesionala in Franta, dar azi dispunem de hipermarketuri in Romania si am creat un parteneriat cu Institutul Franco-Roman de Gestiune (IFRG), o scoala franco-romana situata in Bucuresti, care pregateste oamenii in domeniul lor.

    Avem acolo un rol la nivel de locuri de munca, dar si al luptei contra inflatiei, precum si in materie de structurare a filierelor industriale sau agricole. Nu uitam acest rol, l-am avut in Franta acum 40 ani, dar de atunci s-a scurs multa apa pe Dambovita...

  • Si care este pozitia voastra in Romania, in materie de putere de negociere?

    In Romania, totul este la inceput, trebuie facut! Primul lucru este de a explica si de a convinge oamenii in legatura cu ceea ce au de fabricat, de livrat in mod regulat, respectand normele sanitare constante. Este vorba despre o demarare de la nimic a unei retele, pur si simplu.

  • Si pozitionarea voastra concurentiala fata de ceilalti din sistemul "hard discount"?

    Sistemul "Hard discount (HD)" (reduceri de pret majore - n.r.) are doua caracteristici esentiale, si nu tine totul neaparat de preturi! HD-ul propune o oferta limitata, care se traduce astfel: consumatorii cumpara cinci produse, dupa ce au venit la magazin ca sa cumpere cinci produse. In hipermarket-urile noastre, noi facem in asa fel incat consumatorii sa plece cu mai mult de cinci produse, desi au venit sa cumpere cinci.

  • Avantajele actionarilor dumneavoastra vor fi mai importante anul acesta?

    Anul trecut, ne-am propus sa le multumim actionarilor care si-au demonstrat increderea in grup, de-a lungul intregii perioade italiene, si asta, in ciuda performantelor inferioare asteptarilor lor. Dividendele distribuite erau de 0,80 de euro pe actiune, la care am adaugat un dividend exceptional, cu titlu de plus-valoare, realizat din cesionarea activelor in Italia. Pay-out-ul nostru ramane de circa 30% din beneficiile realizate.

  • Si care sunt perspectivele pentru anul 2004?

    Din martie, ma astept la o scadere a nivelului de activitate si a rezultatelor. Nu se pune problema de o catastrofa, dar nici nu avem de ce ne felicita. Noi spunem clar ce vom face si ne bucuram sa facem ceea ce am spus.

    ALEGEREA

    In viata trebuie sa faci niste alegeri! In 2003, demararea activitatii noastre in Romania era foarte promitatoare. Alegerea pe care o aveam era de a decide sa ramanem in coada plutonului in Italia, sau de a fi in frunte, in cursa din Romania.

    CONTEXTUL

    Deschidem cel de-al patrulea hipermarket al nostru din Romania, in afara Bucurestiului, principalul nostru concurent francez de pe piata romaneasca nu dispune decat de un singur hipermarket, iar ceilalti nu au asa ceva... Toate fortele noastre sunt concentrate pe dezvoltarea acestei tari

    VIITORUL

    Cream locuri de munca. La inceput, faceam formare profesionala in Franta, dar am creat un parteneriat cu Institutul Franco-Roman de Gestiune (IFRG), o scoala franco-romana situata in Bucuresti - Gilles Pardi, presedintele Directoratului grupului Hyparlo
  • ×
    Subiecte în articol: economic romania