x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Spalatorii auto si pompe funebre

Spalatorii auto si pompe funebre

11 Iun 2004   •   00:00

BUSINESS

Lunar, doar cateva sute de spalatorii auto reusesc sa se mentina pe piata, in ciuda cererii mari. Cererea nu este intotdeauna suficient de solvabila, iar intreprinzatorii care nu ofera si altceva sunt cei mai expusi la faliment.
ADRIAN N. IONESCU

Pentru a intra in acest tip de afacere, unui intreprinzator ii trebuie cele cateva milioane si un aviz in plus de functionare privind protectia mediului, pentru infiintarea unei microintreprinderi, un teren cu vad comercial bun si, dupa puteri, un echipament de spalare automata cat mai performant.

Costurile si veniturile

Investitiile pentru o spalatorie auto bine dotata pot depasi 100.000 de dolari , in functie de dotari. Singura pentru TIR-uri si autobuze din Bucuresti a costat "peste". Proprietarul firmei, Ioan Toma, a cumparat terenul in 1994, echipamentul prin leasing in 1997 (53.000 dolari) si nu mult dupa aceea statia a inceput sa functioneze. Acum firma s-a extins la transportul de marfuri .

Veniturile amintitei spalatorii de TIR-uri sunt in medie de 60 de milioane pe luna, variind intre 40 si 70 de milioane in functie de vreme, mai ales. Media celorlalte este mai redusa, cu 20%-25%.

Consumul de apa si energie este semnificativ in aceasta afacere. "Daca vrei sa functionezi legal, te trezesti ca se aduna o sumedenie de mici cheltuieli. De exemplu ultima analiza a apei uzate, facuta de Apa Nova, m-a costat 1.126.000 lei. Mai adaugati si taxa de canalizare, care include si apa meteo, ca ploua sau nu", spune Ioan Toma.

Planul afacerii

Afacerea trebuie construita in functie de veniturile estimate ca vor fi incasate si nu exclusiv in functie de costuri, atrag atentia consultantii.

Unul dintre cei a caror spalatorie a dat gres in Bucuresti ne-a marturisit ca a stabilit tarifele pornind de la costuri si de la ideea ca, fiind vorba de o spalatorie manuala, deci mai grijulie, clientii vor fi dispusi sa plateasca mai mult. Ipoteza nu este absurda, dar de fapt omul nu si-a permis o spalatorie automata. Avea un teren, s-a intrebat ce poate face cu el, a angajat cati oameni a putut, dar vadul nu era prea grozav. Salariile minime nu au fost suficiente pentru eficienta.

Exista nenumarate spalatorii manuale care supravietuiesc. Conditia este sa mai faca si altceva. Sa spele si covoare sau sa-si rotunjeasca veniturile si cu alte servicii, cum sunt cele funerare, de pilda. Patronul unei astfel de firme ne-a spus ca o duce bine, are o clientela stabila si nu se gandeste sa puna deoparte, sau sa ia un credit pentru automatizare. Si nu vrea sa se vorbeasca de afacerea lui. Afacerea care nu se dezvolta, nu are viitor.

Pachetul ofertei

Ideea concentrarii unor servicii inrudite este recomandata de cei care au incercat aceasta experienta.

Foarte multe firme de spalatorie se ocupa de vanzarile auto si/sau de service-ul auto sau sunt plasate in imediata apropiere a unuia. La iesirea din Ploiesti spre Sinaia se afla o spalatorie automata gard in gard cu un service (al cooperatiei mestesugaresti!). Acesta are reputatia de a fi ieftin, spalatoria - scumpa, insa, dupa ce iese de sub perii, masina este preluata de trei perechi de maini dibace. Poti lua o cafea si citi ziarul privindu-le, iar la etaj patronul a amenajat un restaurant. Singurul dezavantaj este coada care se poate intinde spre o zona cu oprirea interzisa.

Oferta "la pachet" poate merge pana intr-acolo incat hotelurile propun oaspetilor sa le si spele masinile.

TOT "PESTII MARI"

In prezent, cel mult 700 de spalatorii auto automatizate functioneaza legal in Romania, potrivit estimarilor intreprinzatorilor din domeniu. Cei mai multi intreprinzatori s-au orientat deja sau planuiesc dezvoltarea ofertei. Mai mult de jumatate au reusit-o deja.

Altfel, cu sau fara hotel, "cei mari" fac viata tot grea celor mici. 140 dintre spalatoriile active sunt ale statiilor de carburanti, dintre care 95 apartin Petrom. Iar cateva au si motel.
×
Subiecte în articol: economic