x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Transport interurban ieftin

Transport interurban ieftin

06 Oct 2004   •   00:00

Companiile britanice de transport interurban au preluat reteta succesului de la companiile aeriene cu preturi mici, faimoasele "low cost", scazand si ele puternic tarifele, pentru a putea relansa cererea si cuceri o noua clientela.

NOUTATEA. Asa se face ca sosirea pe piata, la inceputul lunii septembrie, a unui nou operator, nu a trecut neobservata. Autobuzele companiei easyBus (foto), de dimensiuni mai mici decat cele obisnuite si de culoare portocalie, care leaga deocamdata Londra de Milton Keynes (centrul Angliei) sunt usor de recunoscut de la distanta. Atentia a fost atrasa insa de identitatea si de motivatiile proprietarului easyBus, Stelios Haji-Ioannou. El vrea sa faca revolutie pe sosele, asa cum a reusit si in zbor, prin compania easyJet.

Milionarul britanic a mirosit afacerea intr-un domeniu afectat de ani in sir de declin: potrivit cifrelor oficiale, numarul de kilometri realizati la bordul autocarelor de catre britanici a scazut cu 17,7% intre 1985 si 2000. Operatorii de pe piata, de la "gigantii" Stagecoach si National Express, pana la mai nou-venitul easyBus, au scazut tarifele in mod spectaculos: s-a ajuns pana la 1 lira sterlina (1,5 euro) un drum, oricare ar fi distanta parcursa.

Modul de functionare a companiilor aeriene low cost, cum este cazul easyJet si Ryanair, a fost adoptat si de nou-venitele low cost de pe sosele: rezervarea biletelor se face pe Internet, ceea ce permite adaptarea grilei preturilor in functie de cerere, in timp ce costurile functionarii sunt reduse la minimum.

SOLUTIA. Cum reusesc sa scada costurile? Simplu. Stagecoach foloseste autobuze cu etaj, destinate in mod normal traseelor urbane: confortul este rudimentar, iar numarul redus de locuri poate sa-i determine pe unii dintre pasageri sa calatoreasca tot drumul in picioare. Dar toate aceste inconveniente sunt contrabalansate de preturile imbatabile. Si asta ii seduce pe britanici! Stagecoach, care a fost prima companie care a lansat o linie cu pret scazut intre Londra si Oxford, in august 2003, a creat Megabus, o filiala "low cost" care deserveste acum 25 de orase din Marea Britanie si a transportat intr-un an 80.000 de pasageri.

Este un succes evident, pentru ca acum toata lumea vrea sa calatoreasca la preturi mai mult decat bune. Chiar si un somer isi permite sa strabata Anglia de la nord la sud la bordul unui astfel de autobuz. (Marina Constantinoiu)

×
Subiecte în articol: economic