x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Zero lei pentru autostrăzi

Zero lei pentru autostrăzi

de Elena Stan    |    14 Aug 2007   •   00:00
Zero lei pentru autostrăzi
Sursa foto: Lucian Alecu/

Siguranţa circulaţiei pe autostrăzi nu prezintă prea mult interes pentru autorităţile centrale. Deşi necesarul anual pentru intreţinerea celor 227 kilometri de autostradă este de 50 de milioane de euro, anul acesta Ministerul Transporturilor nu a alocat nici un ban pentru această operaţiune.

Siguranţa circulaţiei pe autostrăzi nu prezintă prea mult interes pentru autorităţile centrale. Acestea nu au alocat nici un ban pentru intreţinerea acestei categorii de drumuri.

Anul acesta, Ministerul Transporturilor (MT) nu a alocat nici un leu pentru intreţinerea singurelor autostrăzi date in folosinţă din ţară respectiv Bucureşti - Piteşti şi Bucureşti - Cernavodă. Anual sunt necesare fonduri de circa 50 de milioane de euro pentru intreţinerea celor 227 kilometri de autostradă, potrivit reprezentanţilor Companiei de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din Romănia (CNADNR). "Necesarul pe an se ridică la 50 de milioane de euro, dar pentru acest an am estimat că vom avea nevoie de circa 50 de milioane de lei, insă nu a fost alocată nici o sumă", a declarat Florin Dascălu, directorul de Intreţinere Drumuri din cadrul CNADNR. Intărzierile la intreţinere fac ca 60% din reţeaua de drumuri să aibă nevoie de reparaţii sau modernizări, care sunt mai scumpe decăt intreţinerea. De asemenea, costurile cu intreţinerea maşinilor cresc, iar viteza de circulaţie se reduce.

SIGURANŢĂ. Pentru intreţinerea completă a celor 227 kilometri de autostradă din ţară, compania are nevoie, pe o perioadă de zece ani, de cel puţin 400 de milioane de euro, potrivit unui studiu al CNADNR. "Aceste sume sunt necesare pentru ca aceste autostrăzi să păstreze un anumit standard de calitate, conform normelor de intreţinere ale celor două autostrăzi", a explicat Dascălu. Costurile cu intreţinerea pentru un kilometru de drum naţional (DN) sunt de 11 ori mai mici decăt cele inregistrate pentru un km de autostradă. Astfel, pentru un km de DN, acestea ajung la circa 20.000 de euro, iar pentru un km de autostradă ajung la 220.000 de euro. "Anual se cheltuiesc pentru intreţinerea drumurilor 150- 200 de milioane de euro, insă această sumă acoperă numai jumătate din necesar. Dacă dorim să ne deplasăm in siguranţă, cu maşina, pe drumurile din ţară trebuie să alocăm bani mai mulţi", a declarat Septimiu Buzaşu, secretar de stat in cadrul Ministerului Transporturilor (MT).

BANI. MT a alocat anul acesta doar 145 de milioane de lei pentru intreţinerea curentă a drumurilor publice, deşi necesarul estimat se ridică la peste 465 de milioane de lei. Pentru reparaţii curente au fost alocate doar 18,59 milioane de lei faţă de cele 464,7 milioane solicitate de CNANDR. Cu banii alocaţi compania nu va putea intreţine nici măcar 10% din lungimea totală a reţelei de drumuri naţionale, de 15.700 de kilometri.

Deşi compania a incheiat anual contracte, cu diferite firme, pentru intreţinerea curentă a celor două autostrăzi, refacerea sistemelor de comunicaţii şi realizarea unor servicii de salubrizare in momentele de criză, aceasta a fost nevoită să intervină cu propriile utilaje. In plus, lipsa unor indicatoare sau proasta iluminare a unor tronsoane de autostradă a dus la creşterea numărului de accidente.

MĂSURI. Pentru a evita problemele, compania a decis ca, incepănd de anul acesta, căştigătorul licitaţiei să fie răspunzător de serviciile mai sus menţionate pe o perioadă de patru ani. Deoarece autorităţile nu pot asigura costurile cu intreţinerea celor două autostrăzi, MT va organiza in primăvară licitaţii pentru concesionarea celor două autostrăzi pe o perioadă de cel puţin 25 de ani. Ministerul ia in calcul faptul că o dată cu extinderea reţelei de autostrăzi se vor majora proporţional şi costurile de intreţinere. Mai mult, autorităţile vor să concesioneze aproape toate proiectele de autostradă şi drum expres ce vor fi construite pănă in 2013.

Studiu

Potrivit Societăţii Academice Romăne (SAR), banii alocaţi sectorului infrastructură nu mai reprezintă o problemă, deoarece Ministerul Transporturilor a primit mai mult decăt a putut cheltui.

"De un an avem pentru infrastructură mai mulţi bani decăt putem cheltui", a explicat Sorin Ioniţă, director de cercetare la SAR. In plus, specialiştii sunt ingrijoraţi că in Romănia drumurile naţionale sunt cele mai periculoase din Uniunea Europeană. Din această cauză, numărul de accidente de autoturism este de trei ori mai mare decăt media din UE

Procese

Ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, alături de Alin Goga, directorul Direcţiei Juridice a CNADNR, şi de Canino Piero, directorul firmei Astaldi, sunt reclamaţi penal de un piteştean pe al cărui teren va trece centura oraşului. Mihai Petriea, proprietarul a 2 ha de teren in extravilanul comunei argeşene Bradu, ii acuză pe cei trei de abuz in serviciu, tulburare de posesie, asociere pentru săvărşirea de infracţiuni, ameninţare, rupere de sigilii şi nerespectare de hotărări judecătoreşti. Instanţa a dat căştig de cauză proprietarului..

Situaţia autostrăzilor construite in Romănia

Autostrada Bucureşti - Piteşti Bucureşti - Constanţa Bucureşti - Ploieşti Transilvania Total km

Km existenţi 96 151,7 0 0 247,7

Km in construcţie 0 52,1 42,5 118 212,6

Km in reparaţie 300 metri 0 0 0 300 metri

Avans zilnic - 300 metri 0 0 0 - 300 m

×
Subiecte în articol: economic milioane autostrazi intreţinerea