Persoanele care angajează zilieri vor fi obligaţi să solicite primăriilor carnete speciale şi să achiziţioneze pentru fiecare astfel de angajat un timbru, reprezentând impozitul de 16% aplicat la venitul acestuia, a decis, miercuri, Guvernul printr-un proiect de lege. Guvernul a precizat, într-un comunicat, că vor putea fi prestate activităţi cu caracter ocazional în anumite domenii, respectiv activităţi gospodăreşti, agricultură, vânătoare şi pescuit, silvicultură şi exploatări forestiere, piscicultură şi acvacultură, pomicultură, spectacole, producţii cinematografice şi audiovizuale, activităţi cu caracter cultural. Beneficiar al lucrărilor este, potrivit noilor reglementări, persoana juridică pentru care zilierul execută activităţi cu caracter ocazional. Prin acordul părţilor şi beneficiarii persoane fizice pot conveni cu zilierii aplicarea prevederilor legii. Beneficiarul va ţine evidenţa zilierilor într-un registru de evidenţă, iar zilierul va avea un carnet, care va ţine loc de contract. Carnetul de zilier va fi eliberat de către primăria în a cărei circumscripţie teritorială urmează să se desfăşoare activitatea sau în care îşi are domiciliul, la solicitarea beneficiarului sau a zilierului. Beneficiarul lucrării va avea obligaţia să achiziţioneze de la primărie timbrul aferent remuneraţiei convenite cu zilierul. Timbrul pentru activităţi ocazionale reprezintă contravaloarea impozitului pe venit şi poate fi de două tipuri, respectiv timbrul standard, echivalentul impozitului pe venit, calculat la durata de 8 ore a zilei de muncă, înmulţit cu cuantumul salariului minim orar, stabilit prin hotărâre de guvern, şi timbrul de completare, echivalent
Modalitatea de emitere a timbrelor pentru activităţi ocazionale, precum şi valoarea acestora se stabilesc de către Ministerul Finanţelor Publice şi se reglementează printr-un act normativ în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a legii.
Controlul privind aplicarea noilor reguli va fi efectuat de către inspectorii de muncă din cadrul Inspecţiei Muncii şi Inspectoratelor Teritoriale de Muncă şi de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală.
Proiectul de lege va fi transmis spre dezbatere şi adoptare Parlamentului.