Tendința spre relaxare și socializare
Călătoriile de business ar putea câștiga teren, în următoarea perioadă, dacă se va lucra mai mult în mediul online, tocmai pentru că întâlnirile dintre oameni vor fi necesare. Partenerii de afaceri ar putea să interacționeze în cadrul unor întâlniri informale, chiar dacă mare parte din colaborarea dintre ei se va face online, în cea mai mare parte a timpului. În noua paradigmă de organizare a muncii și a colaborărilor dintre companii, călătoriile de business ar putea deveni mai atractive pentru toată lumea, dacă vor fi combinate cu rețetele consacrate de teambuilding. Astfel, transformările din comportamentul partenerilor de afaceri vor tinde spre socializare, pentru cunoașterea reciprocă sau pentru schimbul de knowhow, urmând să iasă din cadrul formal de până acum. În acest fel se vor putea cunoaște mai bine și echipele care vor colabora cu precădere de la distanță.
Practica va contribui la interacțiune
În privința cursurilor de formare profesională a adulților și a celor de specializare, chiar dacă o parte se va putea face de la distanță, chiar mai ieftin și cu avantajul de a deveni accesibile pentru oricine are acces la internet, de oriunde, va fi nevoie de sesiuni de practică, ce vor include interacțiunea dintre oameni, absolut necesară. Cele mai multe astfel de cursuri nu pot susține și partea practică în mediul online, această componentă fiind obligatorie prin legislația care reglementează domeniul, nu doar în România, ci și în alte țări. În special cursurile care pregătesc specialiști în munca fizică vor avea obligatoriu sesiuni de practică în ateliere sau fabrici, deci interacțiunea va fi absolut necesară. De asemenea, o componentă de practică a fi necesară și pentru sesiunile de training organizate în interiorul companiilor, iar acestea ar putea prelua modelul actualelor teambuildinguri. Și în cazul workshop-urilor, va fi nevoie de aceleași metode de interacțiune, chiar dacă multe s-ar putea face doar de la distanță. Valoarea acestor workshopuri va fi diferențiată chiar de posibilitatea de a interacționa, mai ales în cazul celor susținute de cei mai buni specialiști din fiecare domeniu, care și acum au costuri de mii de euro.
Capcanele alegerilor exclusiv online
De mai mulți ani se practică, pe piața de Resurse Umane, recrutarea din baze de date, în toate țările lumii. Există însă probleme grave care au apărut, din cauza necunoașterii reale a specialiștilor aleși pentru diferite joburi prin această metodă. Chiar dacă o firmă de formare profesională este considerată serioasă, pe piața forței de muncă, simpla includere a unui absolvent într-o bază de date nu reprezintă neapărat o garanție pentru profesionalismul persoanelor. Tocmai pentru a elimina neprofesioniștii care au reușit să obțină unele diplome, fără a avea cu adevărat abilitățile și cunoștințele necesare într-o echipă, este nevoie de cunoașterea persoanei, prin interacțiune fizică. Un bun exemplu este cel al unui trainer sau coach care ar putea fi ales dintr-o astfel de bază de date, fără a i se verifica rezultatele din activitatea profesională. Și în România au fost mulți cei care au observat oportunitatea de a intra pe această piață, plătind un curs internațional, doar pentru a ajunge într-o anumită bază de date, pentru că un astfel de curs are și costuri de câteva mii de euro, iar pentru unii au devenit „biletul de intrare” pe piață. Erorile făcute de recrutori și mai ales de headhunteri, prin renunțarea la cunoașterea temeinică a profesioniștilor pe care-i recomandă, aduc prejudicii grave companiilor. Pe lângă trucul cu baza de date, mai există și foarte multe minciuni în CV, care în ultimii ani au fost intens studiate de specialiștii în HR. Un studiu de anul trecut arată că tinerii sunt cei mai predispuși la a minți în CV, iar 40% dintre mistificări sunt legate de pregătirea profesională.