Un târg al locurilor de muncă destinat, în special, tinerilor care nu luat examenul de bacalaureat, a avut loc la Bucureşti, în cadrul programului finanţat cu fonduri europene "Garanţii pentru TINEret". Majoritatea participanţilor nu aveau bacalaureatul pentru că nu apucaseră încă să-l dea – erau liceeni trimişi la târg de diriginţi. Ofertele angajatorilor nu i-au impresionat foarte tare.
Hostese cu pliante şi mascote îmbrăcate cu logo-urile firmelor în căutare de angajaţi au întâmpinat, ieri, sute de tineri veniţi să vadă ofertele târgului de slujbe "Garanţii pentru TINEret". Douăzeci de astfel de evenimente au fost organizate în cadrul unui program al Ministerului Muncii, finanţat din fonduri europene, care are ca obiectiv integrarea pe piaţa muncii a tinerilor care au picat examenul de bacalaureat. Ori tocmai aceştia lipseau, ieri, de la târg, marea majoritate a vizitatorilor fiind fie liceeni trimişi de diriginţi pentru a lua lua contact direct cu piaţa muncii, fie elevi în căutarea unei slujbe part-time. "Nu sunt prea mulţumit de ofertă. Nimeni nu vrea să angajeze oameni sub 18 ani. Peste tot aud doar: lăsaţi datele de contact şi vă mai căutăm noi", a declarat un liceean plecat de la târg cu un braţ de pliante. Alt elev de clasa a XII-a găsise o ofertă la o firmă de dezvoltat software, însă se izbise de acelaşi prag al vârstei, avea doar 17 ani.
Slujbe cu jumătate de normă
De partea cealaltă, reprezentanţii firmelor în căutare de angajaţi se plângeau că tinerii vin cu aşteptări nerealiste. "Până acum nu şi-au dat foarte mulţi interesul. Ştiţi cum e, toţi vor să fie manageri", a declarat reprezentanta unei agenţii de pariuri în căutare de casieri. Oferta includea transport gratuit şi posibilităţi de promovare, însă salariul minim care venea la pachet îi făcea pe tineri să bată în retragere. "Sincer, mi se pare jignitoare oferta. Eu sunt sportiv, majoritatea ofertelor sunt pentru fast-food", a declarat alt tânăr. Pentru ceea ce căuta el – construcţii sau management – ofertele lipseau. O singură firmă de pizza reuşise să adune mulţi curioşi – oferea joburi part-time şi angaja şi minori de la 16 ani. Standurile marilor lanţuri din domeniu, însă, erau ocolite. "Se uită la nume şi pleacă. Nici nu vor să audă", se plângea reprezentanta unui mare lanţ de fast-food.
Casetă: Programul "Garanţii pentru TINEri", derulat pe parcursul a doi ani, a avut ca ţintă selectarea a 5.052 de tineri care au beneficiat de un program personalizat de informare, consiliere şi formare profesională. O altă ţintă a fost organizarea a 20 de târguri de locuri de muncă la nivel judeţean, cu ţinta clară pe segmentul de vârstă 15 – 25 de ani. România are 400.000 de tineri din acest segment de vârstă care nici nu lucrează, nici nu sunt incluşi într-o formă de educaţie, situaţie care costă anula statul, potrivit experţilor, 2,1 miliarde de euro.
Idee: Un lanţ german de hipermarketuri oferea ucenicie plătită în cadrul târgului. Reprezentanţii companiei de recrutare la care lanţul a apelat spun că tinerii sunt foarte greu de ţinut, de aceea astfel de programe devin din ce în ce mai dese
Cifră: 16,8% din tinerii între 15 şi 25 de ani nu muncesc şi nu urmează niciun program educaţional.