Este ziua 6 a anului
Au mai ramas 359 de zile
PROVERBUL ZILEI
|
" Unde e ata mai subtire, acolo
se rupe."
- cine e mai sarac, acela da mai lesne de paguba.
"Proverbele Romanilor", Iuliu A. Zanne, vol. I, Editura Scara, Asociatia Romana pentru Cultura si Ortodoxie, Bucuresti |
|
|
Citește pe Antena3.ro
ZODIA
|
Capricorn (21 decembrie - 19 ianuarie)
|
CALENDAR CRESTIN-ORTODOX
|
|
CALENDAR ROMANO-CATOLIC
|
|
CALENDAR GRECO-CATOLIC
|
|
SARBATOARE CRESTINA
|
Sarbatoarea Botezului Domnului a fost instituita in amintirea botezului primit de Hristos de la Sfantul Ioan Botezatorul in apa Iordanului. Se mai numeste Epifania sau Teofania, adica Aratarea Domnului, pentru ca in aceasta zi s-a aratat Mantuitorul, fiind marturisit ca Mesia. Botezul Domnului in Iordan are o dubla semnificatie: prin cufundarea in apele Iordanului, Hristos sfinteste firea apelor, pregatind oarecum botezul crestin; pe de alta parte, in aceasta zi, Sfanta Treime s-a aratat pentru prima data: Dumnezeu Tatal, prin glasul care zice: "Acesta este Fiul Meu iubit intru care am binevoit" si Duhul Sfant, in chip de porumbel.
|
S-A INTAMPLAT AZI
|
In RomaniaIn lume |
NASCUTI LA 6 ianuarie
|
|
CLICK ISTORIC
|
La 6 ianuarie 1918, esalonul de ostasi voluntari transilvaneni (cca 850 de oameni), aflat la Kiev, soseste in gara Chisinau, unde, din ordinul Ministerului de Razboi roman, urma sa treaca la dispozitia guvernului basarabean, pentru a lupta impotriva anarhiei si dezordinilor grave provocate de soldatii rusi in retragere de pe intreg teritoriul Basarabiei. Atacati de trupele Otdel-ului (organizatie militara bolsevica, autoproclamata guvern "legitim" al Basarabiei, subordonata regimului bolsevic de la Petrograd, contrapus guvernului legal de la Chisinau), unii dintre voluntarii romani transilvaneni sunt ucisi, iar altii sunt facuti prizonieri. Aceeasi soarta a avut si celalalt esalon de graniceri si voluntari romani transilvaneni, venit de la Iasi, ca si esalonul de la Kiev. In zilele urmatoare, "Front Otdel-ul" declanseaza actiuni de represiune politica impotriva membrilor Consiliului Directorilor Generali si ai Sfatului Tarii.
|
CREDINTE POPULARE, TRADITII, SEMNE
|
Ziua de 6 ianuarie corespunde cu a sasea zi a creatiei biblice. Parintii Bisericii crestine au fixat in aceasta zi atat nasterea fizica a Pruncului Iisus, cat si nasterea spirituala, Botezul. Comasarea celor doua sarbatori crestine intr-o singura zi, logica din punctul de vedere al noii credinte, a devenit cu timpul sursa de neintelegere si confuzie pentru credinciosi. In aceasta situatie, teologii au gasit o solutie de compromis: au pastrat data de 6 ianuarie pentru Botezul Domnului Iisus si au devansat nasterea propriu-zisa cu doua saptamani, la 25 decembrie, cand se celebra pe atunci moartea si nasterea zeului iranian Mitra si cel carpato-dunarean, Craciun. In ziua de Boboteaza se colinda; se fac si se prind farmecele si descantecele; se afla ursitul; se fac prorociri ale timpului si belsugului in noul an; se crede ca se deschide cerul si vorbesc animalele, ard comorile. O pondere deosebita o detin insa actele rituale si practicile magice de profilaxie si purificare. La riturile crestine de sfintire a apei (agheasma), de botezul si scufundarea (aruncarea) crucii in apa de preoti, poporul a adaugat altele noi, unele crestine, altele precrestine. Etnografii si folcloristii au consemnat numeroase practici de purificare si alungare a spiritelor malefice: stropitul cu apa, spalatul sau scufundarea rituala a oamenilor in apa raurilor sau lacurilor; impuscaturi, strigaturi (Chiraleisa) si producere de zgomote; aprinderea focurilor (Ardeasca), producerea si imprastierea substantelor urat mirositoare s.a. (Profesor Ion Ghinoiu)
|