Dintr-o gara cu miros de lemn proaspat taiat, de la marginea orasului Viseu de Sus, pleaca, in fiecare dimineata, pe la 7:30, Mocanita. O plimbare de o zi cu trenuletul tras de o locomotiva coborata parca dintr-o poveste cu pitici, care-si pufaie si suiera aburul peste cetina molizilor, reprezinta mai mult decat o poveste, e un vis implinit...
Dintr-o gara cu miros de lemn proaspat taiat, de la marginea orasului Viseu de Sus, pleaca, in fiecare dimineata, pe la 7 si jumatate, mocanita. Un trenulet tras de o locomotiva (coborata parca dintr-o poveste cu pitici) care-si pufaie si suiera aburul peste cetina molizilor, in incercarea de a "imprieteni" civilizatia cu salbaticia, fara sa le deranjeze nici pe una, nici pe cealalta. Vagoane de calatori impletite cu platforme pentru bustenii abia taiati pleaca pe Valea Vaserului la o ora la care ochii abia se obisnuiesc cu lumina soarelui. Turistii sunt avertizati ca, vreme de cel putin o jumatate de zi, nu vor avea semnal la telefonul mobil (ar fi cvasiimposibil in acea zona), nu vor avea de unde sa-si cumpere bauturi sau tigari si, mai ales, nu se stie ora la care se vor intoarce in "civilizatie". Neprevazutul este la el acasa pe traseul trenului minion. Liniile de cale ferata pot fi acoperite de pietre cazute din munte, de copaci daramati ori se poate intampla ca locomotiva sa traga foarte greu la deal. TINUT DE BASM. Leganatul mocanitei spune, celui care stie sa asculte, povesti fara seaman despre munte si oamenii carora le-a ingaduit sa-l iubeasca, dar si despre cei pe care i-a lasat sa-l jumuleasca de copaci seculari, sa-i soarba apele, sa-i ucida animalele sau sa-l impuste in vreme de razboi. Cu ochii la miile de sanziene inflorite pe coastele umbroase, uimita de sutele de copaci care sfideaza legile naturii, incapatanandu-se sa traiasca zeci de ani cu radacinile impletite pe margini de stanca, am plecat intr-o dimineata insorita pe Valea Vaserului, cu urechile ciulite la povestile ei, spuse de Volo si Oli, companionii mei de calatorie. Amandoi cunosc zona ca pe buzunarele lor. Au strabatut-o de mii de ori, fie cu mocanita, fie pe jos. N-ar vrea sa-mi dezvaluie prea multe secrete despre loc, de teama ca turistii care nu respecta natura vor veni puhoi, sa o manjeasca cu sticlele lor de plastic si hartiile aruncate pretutindeni. Incerc, la un paharel de tuica de pruna, sa-l descos pe Volo (Vladimir, un ucrainean din Viseu, care spune ca Vaserul e casa lui). Toti spun ca el stie cele mai multe intamplari si legende din tinutul de basm prin care ne poarta, gafaind si fluierand, mocanita trasa de locomotiva Mariuta. Singurul compromis pe care pot sa-l fac cu Volo este sa am rabdare pana ajungem in locurile despre care o sa-mi povesteasca. Nu-mi convine sa stau cu agenda si pixul in brate, dar n-am incotro. Am rabdare, dar ard de nerabdare! Intre timp, Oli, mare pescar, imi povesteste despre lipanii si pastravii pe care i-a prins in apele Vaserului.|
DOMENIU
|
|
Asa salbatica si aparent nebatuta decat "la vedere" de piciorul omului, Valea Vaserului a fost exploatata in fel si chip de austro-ungari. Imparateasa Maria Teresa avea aici un domeniu si un conac de vanatoare. Franz Joseph bea apa doar de la Suligul, unul dintre micile catune de pe malul Vaserului. Apa era stransa in recipiente care erau carate cu carele la Viena. De altfel, in perioada interbelica, la Suligul apare o mica statiune, apele feruginoase si bicarbonate captate aici fiind indicate in anemie, debilitate, convalescenta, afectiuni ale aparatului respirator si digestiv. Dupa 1800, padurile de langa firul apei, in special cele de molid, au inceput sa fie exploatate de catre autoritatile maghiare. Tipterii (colonisti de origine germana) au amenajat malurile Vaserului si Novatului, construind numeroase baraje si opusturi. Exploatarea materialului lemnos se facea manual, cu joagarul, iar transportul se realiza exclusiv cu ajutorul plutelor. Pentru facilitarea unei exploatari "industriale" a lemnului din zona, pe la 1925 a fost proiectata si executata pe tronsoane mare parte din calea ferata ingusta pe care circula astazi mocanita. Exploatarea austro-ungara a fost continuata, si mai intens, de rusi. Padurile Ocolului Silvic Viseu au beneficiat de "binefacerile" armistitiului de razboi cu URSS. In perioada 1948-1964, Sovromurile taiau cate 250.000 mc de masa lemnoasa, fata de 105.000 mc, cat prevedeau amenajamentele.
|
|
CAVALERII TEUTONI
|
|
Se presupune ca numele Vaii Vaserului a fost dat de cavalerii teutoni, care au facut, pe la 1213, o incursiune in Maramures, unde au si infiintat cateva asezari: Hust, Teceu, Vasc si Campulung. La fel a aparut o vatra de sat pe Vaser (Valea Raului). Vaserul si-a adancit valea in formatiuni cristaline cu versanti abrupti, formand defilee. Padurile de pe firul apei nu au poteci marcate si, in ciuda interventiei oamenilor in scopul exploatarilor forestiere, pe Valea Vaserului nu mai exista, astazi, nici o asezare omeneasca permanenta. Linia de cale ferata ingusta (76 cm) pe care circula mocanita are o lungime de 45 de kilometri (traseu principal) si 14 "statii": Novat, Cozia, Novicior, Bardau, Botizu, Suligu, Faina, Lostun, Miraj, Macarlau, Valea Babei, Ivascoaia, Catarama si Coman. La 2 km de la capatul caii ferate se afla granita Romaniei cu Ucraina.
|
Vanatoare la preturi europene
Cei care vin sa vaneze in Maramures cer Valea Vaserului. Zona are o fauna bogata, salbaticia e la ea acasa. Vanatorii nu se uita la bani, desi autorizatia costa destul de mult. Pentru un cerb se pot plati intre 850 si 6.300 de euro, in functie de greutatea trofeului recoltat, pentru un caprior - 2.500 de euro, pentru o capra neagra (in Muntii Rodnei) - 2.800 de euro. Mistretul e ceva mai ieftin: intre 250 si 750 de euro, cocosul de munte si rasul sunt evaluati la 1.000 de euro, iar blana ursului din padurile Vaserului poate trece si de 8.000 de euro. Tariful de organizare a vanatorii pentru cea mai mare parte a animalelor care pot fi doborate in Muntii Maramuresului voievodal este de 70 de euro/vanator/zi, la care se adauga cheltuieli cu pensiunea, cazarea si alte servicii.Termopanul de Viseu a cucerit Elvetia
Valea Vaserului este inima comunitatii Viseului de Sus. Aproape 80-90% dintre locuitorii orasului traiesc datorita vaii, din exploatarea lemnului si activitatile conexe, apreciaza Vasile Coman, director general al RG Holz Company, firma care administreaza activitatea feroviara pe Vaser. Cu aproape 1.000 de angajati, aceasta este de altfel cea mai importanta din zona si desfasoara mai multe activitati. Numarul total al persoanelor care depind financiar de companie se ridica la 6.000, numarand si familiile angajatilor. Firma este una dintre putinele din Romania care realizeaza elementele stratificate din brad si molid, materie prima pentru termopanul de usi si ferestre. Aproximativ 80%-90% din productie este destinata exportului. Piata principala este Elvetia, al carei necesar este acoperit in proportie de 70-75% de productia firmei din Viseu, dupa cum ne spune directorul. Cifre absolute nu a dorit sa ne ofere de teama concurentei. Produsul implica o tehnologie moderna, de ultima ora, iar o buna parte din muncitori au fost instruiti in Germania. De remarcat este faptul ca firma nu exporta lemn brut. Totul se proceseaza. "Se exporta doar elemente finite sau semifinite", ne spune Coman. "Detinem ponderea cea mai mare in cantitatea exploatata", afirma directorul. In plus, firma are contracte de transport cu ceilalti agenti economici. "Acordam toate conditiile sa-si transporte materialul lemnos in conditii normale, fara a se incerca sa se scoata undeva in evidenta ca detinem o pozitie de monopol. Aceasta colaborare se efectueaza in conditii de preturi rezonabile", considera Coman.Citește pe Antena3.ro


