x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Arte Vizuale Analiza - Piata media in 2007

Analiza - Piata media in 2007

de Catalin Tolontan    |    04 Ian 2007   •   00:00
Analiza - Piata media in 2007

Nu sunt un analist media. De aceea, va rog sa primiti cu rezerva opiniile de mai jos. Bazandu-se pe informatii din interiorul breslei, pe conexiuni-le cu ceea ce se intampla in strainatate si pe trenduri deja vizibile in industrie, ele incearca sa anticipeze ca-re vor fi noutatile pe piata media din Romania in 2007.

PUBLICITATE, PRESA SCRISA, TELEVIZIUNE
Nu sunt un analist media. De aceea, va rog sa primiti cu rezerva opiniile de mai jos. Bazandu-se pe informatii din interiorul breslei, pe conexiunile cu ceea ce se intampla in strainatate si pe trenduri deja vizibile in industrie, ele incearca sa anticipeze care vor fi noutatile pe piata media din Romania in 2007.

Astept comentariile celor interesati cu convingerea ca n-am surprins decat o parte a trendurilor si ca unele puncte de vedere merita amendate. 1 2007 va deveni anul RON in publicitate. Dupa 15 ani in care valutele (dolarul sau euro) au facut legea in tv, radio si in presa scrisa, ratecardurile vor trece in lei. MPI, Gazeta Sporturilor, Ringier si Publimedia au anuntat deja sau vor comunica in scurt timp ca in 2007 publicitatea va fi vanduta in lei. 2 Romania va avea cel putin doua cotidiene de business. Succesul Ziarului Financiar si al celorlalte publicatii economice saptamanale sau lunare atrage pe piata al doilea titlu. Cei mai avansati in intentii sunt Axel Springer (prin Edipresse Romania) si Trustul Catavencu. 3 Se va accentua micsorarea formatului. Tot mai multe ziare centrale si locale isi vor reduce formatul. Inclusiv ziarele de business vor trece probabil la compact si vor aparea tot mai multe titluri in format micro (Evz de duminica). 4 Hipercompetitie pe piata mass-market intelectuala. Preluat de Patriciu, Adevarul va lansa un concurs cu mari premii in primavara lui 2007 si va ataca direct categoria unde domina acum Jurnalul National si Evenimentul Zilei. Acest segment, cunoscut in strainatate sub denumirea de "tabloide intelectuale" si care vaneaza simultan calitate si tiraj, va aduce in 2007 cele mai mari investitii in presa scrisa. 5 Relansari pe categoria superquality. Cotidianul, Gandul si, probabil, Romania Libera isi vor disputa segmentul superior al pietei de cotidian. Cele trei titluri vor face schimbari importante in agenda, concept editorial si, posibil, grafica. 6 Presa locala isi va continua concentrarea. Seria de achizitii din ultimii doi ani va atinge probabil apogeul in 2007. Inform Media, MediaPro si WAZ vor concura pe aceasta piata. E foarte posibil sa asistam la translatarea unor saptamanale in cotidiene si la aparitia unor ziare gratuite dupa modelul Timis Expres si Arad Expres (Inform Media, format micro). 7 Ziarele si trusturile media vor varsa tot mai mult continut pe net si pe telefonia mobila. "Viitorul ziarelor nu e pe hartie" va fi declaratia subinteleasa a lui 2007. Modelele de continut integrat, galaxiile de site-uri si blog-uri plus rubricile pe telefonia mobila, toate experimentate de gsp in 2006, au starnit interesul pietei. Tot mai multe titluri vor alege calea digitala de dezvoltare. Se vor face primele incercari de vanzare de audienta integrata (print plus online). 8 Un jucator sau doi vor ataca Pro TV si Antena 1. In conditiile in care incasarile din publicitate si profiturile sunt mari pe piata televiziunilor comerciale, aceasta devine atractiva ca return on investment. Canal D al lui Dogan si un posibil proiect din zona Vantu sau Patriciu isi evalueaza sansele de succes intr-o incercare fara precedent: printr-o investitie uriasa sa atace dupa un deceniu de suprematie cuplul Pro TV - Antena 1. 9 Fotbalul migreaza catre pay tv. Campionatele straine si, posibil, Liga 1 din Romania vor fi folosite pentru lansarea unor posturi care isi vor construi modelul de business in sistem pay tv. E posibil ca 2007 sa fie anul unei tranzactii impresionante, prin care drepturile de Liga 1 sa mearga integral in directia unei astfel de televiziuni. 10 Publicitatea se va adapta fragmentarii de pe tv. Punctul de audienta va fi un obiectiv din ce in ce mai greu de atins de catre statii pe o piata in care posturile de nisa isi cresc numarul si influenta. Serviciile de strategie, de buying, de media planning, de audit de media se vor sofistica accelerat si in publicitatea din Romania, pentru ca obiectivele clientilor vor fi tot mai dificil de atins in conditiile unei piete tv fragmentate.

×
Subiecte în articol: arte piata media