CULTURA/MASS-MEDIA
Batalia pentru audienta e la ordinea zilei. Pentru a tintui telespectatorii in fotolii se recurge la fel si fel de strategii. Totusi exista si emisiuni la care nu se uita aproape nimeni. Show-urile despre care s-a spus ca au rating cat o scara de bloc inca stau bine. Iata ca se poate si mai rau.
CATALINA IANCU
Dintr-un studiu realizat de TNS - AGB International, la sfarsitul lunii mai, rezulta ca inclusiv posturile cu pretentii (sau sa le zicem "mari") au programe la care nu se uita decat echipa care le-a realizat. National TV, B1, Pax TV, Realitatea, OTV si Tele 7 nici nu intra in discutie. Fie ca publicul traditional e la serviciu, fie ca nici nu au un public traditional, cert este ca unele programe au audienta zero.
Top rusinica
In "top rusinica", Prima e... prima. "Andografia zilei", "Videoclip" si "Big Brother - avanpremiera" domina primele locuri. "Clip Art" si "Ambient" stau ceva mai bine - au trecut "pragul" de 0,1% rating. Copiii, potrivit unui sondaj recent, sunt mari amatori de "Surprizele" Andreei Marin si se strang ciorchine la "Ciao, Darwin!" - asa ca "Oglinda povestilor" (Prima) si "Invata engleza cu Victor" (Acasa) nu-i intereseaza aproape deloc, avand 0,2% rating, ca si "Corect" si "Ora G" (Romania 1). "Icstrim tivi" e un demn urmas al emisiunii "Zero", protevistii avand audienta cat spune si numele programului respectiv. Biata cultura a ramas cenusareasa grilelor tv: dialogurile lui Dinu Sararu de la Prima, ca si cele "Cinci minute de cultura" ale TVR abia ating 0,3%, la egalitate cu "Academia mamicilor" (Prima). La acelasi procent au ajuns www.prima.tv si "Motor", desi Internetul si automobilele fac audienta bunicica la posturile concurente.
La alegeri cu televizorul
Alegerile nu i-au interesat pe romani, dovada prezenta scazuta la vot si ratingul mic al "Electorului" de la TVR. Nici de zambit nu ne mai arde, "Camera de ras" scotand doar 0,4%. Cultura generala e si ea pe cale de disparitie, emisiunile "Redescoperirea lumii" (Pro TV), "Pamantul in 80 de zile", "Ex Libris" si "Nocturne" (TVR) avand acelasi procent cu "Ministar" (Prima). "Traditiile romanilor" (Prima) se pierd, ca si "Convietuirile" teveriste, lasand loc kitsch-ului. CM de raliuri (Pro TV) atrage public, dar in alte tari, la noi fiind la fel de "urmarit" ca si "Agro magazinul" de la Prima. "Viteza maxima" a intrat in marsarier, ajungand la jumatate de procent, rating "impuscat" si de Tibanu, care pescuieste si vaneaza la acelasi post.
La "Pet Show" (Prima) nu se uita nici animalele de
casa. Degeaba protevistii s-au chinuit sa "angajeze primar" la ora 10:00, cand electorii erau la serviciu, caci n-au scos decat 0,6%, ca si teveristii de la "Romania politica". "Fotbal din Prima" este ultima in topul talk-show-urilor de fotbal, egaland "Istoria modei" sau "Filmul & televiziunea" (Prima).
Jurnale de seara
In afara jurnalelor de seara, stirile nu sunt prea urmarite (0,2-0,7%) - "Focus - Editie speciala", "Focus 8", "Focus 23", "Stirile Pro TV 13", "Jurnal editie speciala" si "Jurnal de dimineata" (TVR). Chiar si "Roata de rezerva" a strans 0,8% rating. Unii "Oameni ca noi" (TVR) n-au "P
arte de carte" (Pro TV) nici daca ar intra "Politia in actiune" (Prima TV).
PREMIANTI
Interesant este faptul ca, desi se spune ca "Surprizele" sunt pentru prostime, potrivit Mihaelei Radulescu, "Ciao, Darwin!" este emisiunea cu prosti, "Vacanta Mare" e plina de vulgaritati, iar "Din dragoste" si "Iarta-ma!" sunt "siropuri", acestea conduc in topul audientelor, alaturi de "Folclorul contraataca". La fel ca si in cazul telenovelelor, toti le urmaresc, dar putini sunt cei care recunosc. N-o spunem noi, o spun cifrele: Andreea Marin a avut 13% rating, Mircea Radu - la fel, Divertis s-a apropiat si el de 11. In fine, fotbalul continua sa se vanda pentru ca Irlanda de Nord - Romania a reusit, chiar pentru un amical, sa faca 12,3%.