x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

George Coşbuc şi dulcile tulburări ale iubirii

0
Autor: Monica Andronescu 22 Dec 2010 - 21:25
George Coşbuc şi dulcile tulburări ale iubirii
Vezi galeria foto
Unul dintre cei mai importanţi cer­ce­tă­tori ai operei lui George Coş­buc, autor al unei Istorii a literaturii ro­mâ­ne în secolul al XX-lea, criticul li­te­rar Dumitru Micu vorbeşte despre tainele lumii unui poet alături de care el însuşi şi generaţii întregi au des­co­­perit şi au redescoperit idilicul, via­ţa la ţară, lumina, simplitatea, iubirea în forma ei limpede şi caldă, existenţa ca un joc... Autor al prefeţei volumului de versuri "Balade şi idile. Fire de tort", pe care Jurnalul Naţional vi-l ofe­ră miercuri, Dumitru Micu spune o altă poveste despre George Coşbuc...

Jurnalul Naţional: Vă amintiţi când l-aţi descoperit dumneavoastră pe George Coşbuc?
Dumitru Micu: Eu sunt de ori­gi­ne ardeleană, mă trag dintr-un sat din nord-vestul Transilvaniei, între Cri­şana şi Maramureş. N-a trebuit să-l descopăr pentru că exista, aşa cum există şi Goga, în existenţa spiri­tu­ală de toate zilele a populaţiei ro­mâ­neşti ardelene. În copilărie au­zeam cântându-se pe câmp, la mun­cile agricole, versuri de Goga şi de Coş­buc. De la Coşbuc erau versuri mai ales din poezia "Numai una" pu­se pe muzică. În şcoala primară mi-a­duc aminte că se cânta la oră, dar şi în recreaţii, aşa că George Coş­buc era prezent în existenţa popu­laţiei pur ţărăneşti şi n-a trebuit să-l descopăr pentru că trăiam în el. N-am avut parte de cântece de leagăn pentru că părinţii mei au venit în Re­gat şi pe mine m-a crescut bunica, dar l-am receptat pe Coşbuc aşa cum ori­ce copil ajunge la cunoaşterea lumii prin cântecul de leagăn al ma­mei. Bine­înţeles că după ce am intrat în şcoala primară l-am cunoscut mai în­deaproape şi în mai mare măsură din manuale sau atunci când pre­gă­team programa la serbări. Mai puţin l-am cunoscut în gimnaziu. La şcoala medie, sub ocupaţie maghiară, exista tendinţa  de a ne maghiariza şi a­tunci am fost mai departe de Coşbuc...

Dacă v-aş ruga să alegeţi din existenţa lui Coşbuc un moment, o întâmplare, aşa cum aţi alege o fo­to­grafie, care să vă fi impresionat în vreun fel...
În copilărie şi chiar în adoles­cen­ţă, am cunoscut puţine date bio­gra­fice... Îmi amintesc destul de precis însă că ceea ce m-a cucerit la el în vremea aceea era faptul că nu iubea matematica. Şi această descoperire m-a dezavantajat pentru că m-a încurajat să neglijez şi eu matematica. Cum am început să versific destul de devreme, cu mintea mea de copil am socotit că pentru a deveni poet nu prea ai nevoie de matematică. Motiv pentru care eu am rămas cu această lacună în educaţie. Iar ceva mai târ­ziu, când am început să-i descopăr biografia, m-a impresionat faptul că a avut curajul să treacă ilegal graniţa în Ardeal. De la Năsăud, a venit în România pe la Vama Cucului.

Cum era omul George Coşbuc?
Era genul sănătos, chibzuit, ducea o existenţă echilibrată, ferindu-se de accidente, de abateri de orice fel de la conduita comună. Nu era deloc genul care comite excese. Coşbuc era orien­tat către valorile ultratradiţionale ale neamului românesc.
Dar ca să-i schiţez un portret lui Coşbuc ar trebui să recurg la o confesiune. M-am născut şi am crescut în poezia lui Coşbuc, dar nu pot spune că în perioada adolescenţei şi în co­pi­lărie m-a impresionat în mod de­o­se­bit. Iar apoi, în timp, în ultimii ani de facultate, tocmai pentru ce spu­neam mai devreme, că era prea să­nă­tos, prea echilibrat, iarăşi, nu pot spu­ne că mă atrăgea în mod special. Cu toţii în adolescenţă, în tinereţe, căutăm neobişnuitul, spectaculosul, ne punem întrebări, avem îndoieli, punem sub semnul îndoielii totul. Şi mă deranja la Coşbuc că el vede totul lu­minos şi idilic. Asta cu atât mai mult cu cât, ca fiu de ţăran, am cunoscut de când eram copil duritatea muncilor agricole şi a modului de via­­ţă ţărănesc care nu implică, nu su­por­tă gingăşiile, sentimentele tandre. Munca pământului, mai ales în anumite zone ale Ardealului cum era a noastră, cu pă­mânt nefertil, pietros, era cumplită pâ­nă la abrutizare, dacă voiai să scoţi spi­cul de grâu. Deci faptul că, asemenea lui Alecsandri, Coş­buc a construit o dimensiune idilică a patriarha­li­tăţii rurale mi l-a făcut în perioada tinereţii de-a dreptul anti­pa­tic. De altfel, şi acum cred că marea poezie e cea care nu linişteşte con­şti­in­ţa, ci o răvăşeşte, o agită, o cu­tre­mu­ră.

Dar undeva, la începutul anilor ’60, parcurgând o biografie a lui An­dre Gide, am aflat că acest autor, care a fost una dintre cele mai zbuciumate conştiinţe ale secolului al XX-lea, era pasionat de Vergiliu. Atât de pasio­nat, încât nici măcar în timpul plimbărilor de seară nu renunţa la el. Mergea pe străzi cu o ediţie din "Bu­co­licele" în buzunar şi din când în când se oprea la felinare şi citea. Şi atunci am avut o revelaţie. Îmi vine în minte acum un vers al lui Blaga: "Aici se vindecă setea de mântuire". Deci la ţară. Încă nu depăşisem pe­ri­oa­­da de zbucium. Şi totuşi îmi spu­neam: "Iată cum poţi să-ţi regăseşti li­niş­tea şi eul originar, întorcându-te la viaţa simplă de la ţară". Şi atunci am zis: "Dom’le, păi dacă Gide îl adora pe Vergiliu, de ce l-aş dis­pre­ţui eu pe Coşbuc?" Şi am început să mă reconsider. Şi am început să înţeleg că genul acesta de poezie ne pune în legătură cu ceea ce este simplu, cu elementarul, cu arhaicul... După po­ves­tea cu Gide am început să-l apreciez pe Coşbuc cu adevărat. Şi des­co­păr şi acum în el o poezie liniştitoare, care face să învie în me­morie o lume care s-a cam sfârşit.
Cum e iubirea la Coşbuc?
E cu tulburări benigne şi fireşti. Nici pe departe cu dramatisme ca la Eminescu. Tulburările la Coşbuc nu sunt profunde. El receptează, înfă­ţi­şea­ză şi cântă iubirea din punctul de ve­dere al femeii. Tulburări încearcă mai ales eroinele, pentru că poezia lui este lirică, dar obiectivată. N-are expresie directă, confidenţă, ci e o reprezentare obiectivă. Coşbuc n-a fost un spirit profund, el nu avea trăiri zguduitoare. Coşbuc a fost un rapsod. Suflet din sufletul neamului meu..., deci un om din popor şi plă­mă­dit asemenea celor despre care scria, asemeni ţărănimii din rândul cărora s-a ridicat. Natura lui nu era una calitativ deosebită de cea a flăcăilor şi fetelor din satele pe care le-a cunoscut şi era înclinat prin natura lui să vadă ce-i frumos în viaţă.

Era o fire optimistă, dar sensibil şi la suferinţele altora, de aici şi poeme precum "Noi vrem pământ", "Decebal către popor" sau "Un cântec barbar". Iar optimiştii sunt extravertiţi. Coşbuc a fost prin execelenţă un ex­tra­vertit şi, fiind cu privirile întoarse în afară, în cazul erosului a fost sensi­bil la suferinţele, nefericirile fetelor. Ca să dezvăluie gingăşia sufletului a recurs la partea feminină. Fiind atent la ce era delicat în viaţă era în firea lu­cru­rilor să surprindă mai ales manifes­tări ale sufletului feminin şi să fie sensibil la tristeţile fetelor care suferă de­cepţii amoroase mergând până la deznădejdea din "Cântecul fusului" sau "Fata morarului". Când surprinde psihologia masculină în stări depresive are tendinţa să o ducă mai ales înspre zona umorului, pe când la cel feminin comunică şi zbuciumul, şi nefericirea.

Cine mai are nevoie acum de Coşbuc?
Mă întreb şi eu mereu...

Şi atunci ce le-aţi spune celor care nu citesc Coşbuc? Ce pierd?
Pierd în primul rând posibilitatea de a cunoaşte o lume care a existat, care-şi avea valorile ei, mai ales de na­­tură spirituală, deci se privează de cu­noaşterea unei componente totuşi de­finitorii a sufletului naţional, a psihologiei neamului românesc, se pri­vea­ză de şansa de a găsi pentru o clipă un liman de linişte, de calm. Pen­tru a recepta mai adecvat valorile mo­der­niste şi ultramoderniste e oportun să le cunoască şi pe cele tra­di­ţi­o­na­le, pentru ca, prin comparaţie, prin paralelă, prin contrast să le per­cea­pă mai adecvat şi pe unele, şi pe al­te­le. Pentru ca cineva să fie un om complet e re­comandabil să experimenteze totul sau cât mai mult, aşa că lectura lui Coşbuc e echivalentă în ordinea spiri­tu­ală cu o incursiune binemeritată în parcul Herăstrău sau pe Şoseaua Kiseleff...
Citeşte mai multe despre:   biblioteca pentru toţi,   george coşbuc

 



Mai multe titluri din categorie

Evenimente ICR de Ziua Națională a României

Evenimente ICR de Ziua Națională a României
Galerie Foto Ziua Națională a României este și anul acesta marcată de reprezentanțele Institutului Cultural Român și de partenerii acestuia, printr-o serie largă de evenimente, organizate în triplă variantă de format –...

De 1 Decembrie 2021, Muzeul Național de Artă al României va fi deschis cu acces gratuit

De 1 Decembrie 2021, Muzeul Național de Artă al României va fi deschis cu acces gratuit
Galerie Foto Muzeul Național de Artă al României își deschide porțile pe 1 Decembrie 2021. Cu prilejul Zilei Naționale, Muzeul Național de Artă al României oferă publicului un cadou cultural: posibilitatea de a vizita...

Alexandru Grecu i-a înmânat lui Constantin Chiriac însemnele DHC. Parteneriat între Sibiu și Chișinău pentru susținerea studenților și actorilor din Moldova

Alexandru Grecu i-a înmânat lui Constantin Chiriac însemnele DHC. Parteneriat între Sibiu și Chișinău pentru susținerea studenților și actorilor din Moldova
Alexandru Grecu, preşedintele Uniunii Teatrale din Republica Moldova și fondatorul și directorul Teatrului „Satiricus Ion Luca Caragiale" din Chișinău, i-a înmânat duminică, la Sibiu, lui Constantin Chiriac,...

Spectacol dedicat Zilei Naționale a României, la Opera Națională București

Spectacol dedicat Zilei Naționale a României, la Opera Națională București
Opera Națională București prezintă pe 1 decembrie, ora 18:30, în Foaierul Galben spectacolul dedicat Zilei Naționale a României. În programul serii se vor regăsi un recital de piese românești în...

Curtea Veche te provoacă să găsești #CarteaPerfectă pentru cei dragi: reduceri de până la 50% la cele mai iubite cadouri, până pe 15 decembrie!

Curtea Veche te provoacă să găsești #CarteaPerfectă pentru cei dragi: reduceri de până la 50% la cele mai iubite cadouri,  până pe 15 decembrie!
Galerie Foto Ce cadou de Crăciun poate fi mai potrivit decât o carte bine aleasă? Nu trebuie să mai cauți cartea posibilă pentru persoana probabilă! De Sărbători, Curtea Veche Publishing face cumpărăturile pentru cei...

Opera Națională București desfășoară Campania de Crăciun: „Un zâmbet e o bucurie, o sută sunt magie”

Opera Națională București desfășoară Campania de Crăciun: „Un zâmbet e o bucurie, o sută sunt magie”
În an centenar, Opera Națională București, în parteneriat cu Asociația KinetoBebe și Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Sector 5, organizează cu ocazia sărbătorilor de iarnă...

„AȘ VREA SĂ-ȚI SPUN...”: SPECTACOL INEDIT DE MUZICĂ ȘI POEZIE LA SALA RADIO, invitat special: Marius Bodochi

„AȘ VREA SĂ-ȚI SPUN...”:  SPECTACOL INEDIT DE MUZICĂ ȘI POEZIE LA SALA RADIO,  invitat special: Marius Bodochi
Galerie Foto Cum ne-am putea petrece mai plăcut o seară de început de iarnă altfel decât cu muzică bună și poezie, în compania unor artiști valoroși care ne vorbesc despre... iubire? Joi, 2 decembrie 2021 (de la...

Muzeul Național de Artă al României inaugurează cinci expoziții eveniment

Muzeul Național de Artă al României inaugurează cinci expoziții eveniment
Cu prilejul Zilei Naționale, Muzeul Național de Artă al României inaugurează cinci expoziții eveniment, care aduc în prim plan două personalități remarcabile, din diferite epoci, definitorii pentru cultura din...

MAYA ȘI ELFIE - o poveste de Crăciun - revine în decembrie la Teatrul Stela Popescu

MAYA ȘI ELFIE - o poveste de Crăciun - revine în decembrie la Teatrul Stela Popescu
Galerie Foto "Maya și Elfie - o poveste de Crăciun", un spectacol de Ioana Macarie, revine din 4 decembrie, ora 11 pe scena Teatrului Stela Popescu, la Sala Mică a Palatului Copiilor, într-o nouă...

Un spectaculos maraton de pian cu trei concerte interpretate în aceeași seară și două piane pe scenă, deschide Festivalul „Hoinar” 2021 pe 2 decembrie la Filarmonica din Brașov

Un spectaculos maraton de pian cu trei concerte interpretate în aceeași seară și două piane pe scenă, deschide Festivalul „Hoinar” 2021 pe 2 decembrie la Filarmonica din Brașov
Galerie Foto „Muzică clasică așa cum nu ați mai ascultat până acum, dedicată sută la sută regelui instrumentelor: pianul, în toate ipostazele sale, de la clasic, la modern și jazz” – este invitația pe care...

Serialul „Sex and the city” revine pe micile ecrane

Serialul „Sex and the city” revine pe micile ecrane
Cei cărora le era dor de serialul „Sex and the city” nu mai au mult de așteptat. Personajele îndrăgite pe parcursul celor 6 sezoane se întorc și dau viață unei noi povești pline de aventură. O reluare...

Târgul de Crăciun AL creativilor DIN BUCUREŞTI, ateliere pentru copii şi o Expoziţie-unicat de jocuri de colecţie în luna decembrie la ARCUB

Târgul de Crăciun AL creativilor DIN BUCUREŞTI, ateliere pentru copii şi o Expoziţie-unicat de jocuri de colecţie  în luna decembrie la ARCUB
Galerie Foto Primăria Capitalei prin ARCUB pregăteşte pentru luna decembrie un program dedicat sărbătorilor de iarnă cu târgul de Crăciun al creativilor din Bucureşti Urban Christmas Market deschis între 6 şi 23 decembrie...

REMIX ID – multiculturalitate, identitate și remixare, în Timișoara Capitală Culturală Europeană a Culturii 2023

REMIX ID – multiculturalitate, identitate și remixare, în Timișoara Capitală Culturală Europeană a Culturii 2023
Galerie Foto Proiectul Remix ID, parte a programului Timișoara Capitală Europeană a Culturii 2023, s-a născut acum patru ani din dorința de a recupera tradițiile din Banat, pierdute sau uitate, și de a le oferi o formă...

Un Mefisto de Oscar: Focus István Szabó | Episoade noi din Muntele Morții: Misterul Diatlov

Un Mefisto de Oscar: Focus István Szabó | Episoade noi din Muntele Morții: Misterul Diatlov
Galerie Foto Pe final de an, îl celebrăm pe unul dintre cei mai apreciați regizori maghiari din istorie: István Szabó. În 60 de ani, a regizat peste 40 de filme, iar unele au avut un traseu spectaculos. Trei dintre ele, toate...

Opera Națională București și Corul Madrigal anunță Târgul de Crăciun CLASSICAL CHRISTMAS MARKET

Opera Națională București și Corul Madrigal anunță Târgul de Crăciun  CLASSICAL CHRISTMAS MARKET
Opera Națională București și Corul Național de Cameră „Madrigal - Marin Constantin”, alături de Programul Național Cantus Mundi anunță organizarea primului Târg de Crăciun din România care va pune în...
Serviciul de email marketing furnizat de