CULTURA/MASS-MEDIA
Din ce in ce mai multe glasuri autorizate se ridica impotriva efectelor nocive ale televizorului. Specialistii vorbesc deja de televiziune ca despre un drog care are efectul unei "substante nocive administrate pe termen lung".
MIRUNA MIHALCEA
CNA nu sta deloc degeaba. Monitorizeaza in permanenta oferta audio-tv cu care e momita societatea de azi. Si care, dupa â89, a devenit din ce in ce mai prolifica, oferind iluzia libertatii de exprimare.
Din pacate insa, ca in orice alt domeniu, libertatea nu inseamna neaparat valoare. Din ce in ce mai des ea capata, in contextul audiovizualului, conotatii negative.
Copiii si adolescentii, cei mai vulnerabili
Citește pe Antena3.ro
Iata cum un limbaj legat de televiziune, care ar fi trebuit sa fie unul cat mai tehnic, aluneca pe latura patologicului. Specialistii vorbesc de televiziunea ca drog, ca echivalent al unei "substante nocive administrate pe termen lung".
Analize de specialitate
Ceea ce se impune in acest moment, sustin specialistii, sunt studii de specialitate care sa evidentieze gradul in care copiii sunt afectati de mesajele tv cu care vin zilnic in contact si, in acelasi timp, gasirea unor solutii pentru a reduce din efectele negative. In strainatate, astfel de studii se deruleaza de peste 30 de ani si sunt coordonate de psihologi, sociologi, antropologi, psihiatri, pediatri, pedagogi si specialisti in domeniul comunicarii.
Din comunism in capitalism
Florin Tudose, unul dintre specialistii din Romania care studiaza fenomenul, afirma ca in urma rezultatelor transmise de CNA privind audienta inregistrata de anumite televiziuni, astfel de analize sistematice devin imperios necesare, insa ele nu vor putea deveni realitate mai devreme de 6-8 luni de aici incolo, din cauza metodologiei complexe si costisitoare pe care o presupun.
Oferta tv
Iata cum sintetizeaza Florin Tudose, in articolul sau, oferta tv postcomunista: "Un model difuz care inlocuia egalitarismul furnicilor oarbe din comunism, cu unul al haitei dornica de placere si violenta, de performanta doar in domeniul corporal sau sexual, un model dominat de cel cu muschii tari, care loveste, dar nu gandeste". Sunt incurajate stiluri de viata noi, in care drogurile, violenta, prostitutia, comportamentele de tip mafiot sunt toate infatisate ca facand parte din cotidian, deci din firesc si pana la urma, inevitabil. Copilul, "agresat" in mod constant cu astfel de atitudini, ajunge sa se identifice cu agresorii sau cu solutiile acestora la diferite probleme, pentru ca "la ei predomina latura afectiva si participa deosebit de intens la ce vad si aud". In plus, chiar daca programul vizionat este unul de fictiune sau divertisment, copilul nu opereaza distinctia si preia datele ca atare, urmand ca in timp, pe baza acestui tip de informatii, sa se dezvolte psihic si intelectual.
Copiii imita tot
Pana la varsta de 11 ani, comportamentul copiilor este puternic imitativ. Vor incerca astfel sa experimenteze tot ce vad si ce aud. Adica televizorul va fi principalul furnizor de modele comportamentele. Dupa aceasta varsta, copilul incepe sa nuanteze informatia cu valori personale, insa riscul de a elimina o perceptie gresit interpretata nu se opreste aici. Ea persista la orice varsta, afirma profesor doctor Florin Tudose, chiar daca, cu cat inaintam in varsta, beneficiem de ceea ce se cheama "un cenzor inconstient", care separa pozitivul de negativ.
Cu ce ne alegem
In sfarsit, ce au relevat studiile efectuate pana acum relativ la efectele adverse ale expunerii excesive la media: comportament violent sporit, obezitate, activitate fizica scazuta, nivel ridicat de colesterol, leziuni oculare, performanta scolara slaba, activitate sexuala sporita si uz mare de tigari si alcool, atentie diminuata, comunicare familiala scazuta, insensibilizare.
STUDIU
In urma unor analize statistice efectuate in mai multe tari, s-a demonstrat ca rata omuciderii s-a dublat in cei 10-15 ani dupa introducerea televiziunii comerciale, de tip american, desi televiziunea a fost introdusa in decenii diferite in statele examinate. Alte studii, care au urmarit obiceiurile de vizionare si modelele comportamentale ale unui individ, arata ca baietii sub 8 ani, care au vizionat programe violente in timpul cresterii, erau predispusi sa dezvolte un comportament agresiv pana la varsta de 18 ani si un comportament criminal pana la varsta de 30 de ani.
CAZURI
Psihiatrul Florin Tudose aminteste cateva cazuri legate de efectele media asupra comportamentului copiilor si adolescentilor.
O fetita sub 10 ani dezvoltase un comportament de tip fobic care ii crease acesteia teama de a merge la scoala. Comportamentul era generat de urmarirea unui anume tip de desene animate.
Un grup de puberi, de 13-14 ani, au vizionat o caseta cu materiale pornografice. Din dorinta de a imita comportamentul abia vizionat, au agresat o colega de aceeasi varsta, care devenise, pentru moment, "obiect de experimentat".