Varujan Vosganian, vicepresedintele USR, nu crede in cartea care se "devoreaza" ca painea calda si nici in luxul cartii care-si vinde exteriorul asa cum se vinde un ceas scump.
Jurnalul National: Sunteti legat de carte atat din perspectiva functiei de vicepresedinte USR, cat si din perspectiva faptului ca sunteti autor...
Varujan Vosganian: Pregatirea mea e matematica si economica. A fi scriitor nu devine o profesiune decat in clipa in care recunoasterea pe care o ai e unanima, esti impacat cu lumea si iti dai seama ca ea nu mai poate fi schimbata si atunci iti ramane doar aceasta portita: scrisul. In ce ma priveste, scrisul reprezinta concluzia pe care o trag din indeplinirea celorlalte activitati.
Spuneati ca suma de 5.400 miliarde de lei reprezinta vanzarile de carte in Romania pe 2004. E mult, e putin, relativ la statisticile anterioare?
Aici, statisticile difera, in functie de institutia care le emite. Oricum, e foarte putin. In Romania, piata cartii nu cuprinde mai mult de un milion si ceva de cititori. Avem, deci 22 de milioane de locuitori si mai putin de 2 milioane de cetateni ai literaturii.
Pretul nu da valoarea cartii
Cum credeti ca e mai potrivit sa judecam cartea? Dupa valoarea ei strict materiala sau din punctul de vedere al valorii ei intrinseci, care o poate transforma, in timp, intr-o carte "nemuritoare"?
Am cumparat, de pilda, carti de Carlos Castaneda care costau 100 si ceva de mii de lei, dupa care a aparut versiunea cartonata, al carei pret se triplase. Cartonul nu mi-a spus nimic altceva decat un efort material suplimentar, care n-are nici o legatura cu valoarea cartii. E drept, luxul apartine editorilor care vizeaza un anumit segment si cititorilor, care au sentimentul ca atunci cand citesc o carte trebuie priviti si admirati asa cum ar fi daca ar purta un ceas scump.
O carte nemuritoare ar fi...
In primul rand o carte care si-a ucis autorul. Care incepe sa existe prin ea insasi. Si nu ma refer doar la cartile antichitatii sau la Biblie, ci numesc si carti de data mai recenta care incet-incet si-au "mancat" autorul: "Divina Comedie", "Ierusalimul eliberat", chiar si "Meditatiile" lui Proust sau "Ulysses" a lui James Joyce. A doua dimensiune a cartii nemuritoare este ca ea se insinueaza in viata si-n limbajul tau. De exemplu, Eminescu, Arghezi, Blaga se recita in limbajul comun: "Carte frumoasa, cinste cui te-a scris", "Atat de frageda". Asta e definitia cartii nemuritoare.
Formatia profesionala v-a educat intr-un stil exact, chiar rigid. Ce simte lectorul unei lucrari stiintifice, fata de acelasi lector al unei lucrari de beletristica?
Intelepciune e atunci cand intelegi ca regula te ajuta asa cum te ajuta treptele sa urci in clopotnita. Dar, odata ajuns acolo, treptele nu-ti mai sunt de folos. Deci, stiinta exacta e, treapta cu treapta, o apropiere, dar niciodata un punct terminus.
Purtătorul de cuvânt al PSD spune că alegerile prezidențiale trebuie să fie după ce Călin Georgescu epuizează căile de atac în instanță
Citește pe Antena3.ro
SCRISUL, LA MODA
|
"Coelho e autorul smerit, care cheama alaturi cititorul ca sa povesteasca impreuna. Dan Brown a inteles ca, azi, oamenii cred ca daca stapanesc Google stapanesc informatia. El a incercat, prin poarta culturii, sa introduca informatia. In ce priveste mestesugul promovarii de carte, mereu a existat o moda a scrisului si intotdeauna au fost scriitori la moda. Noi n-avem scriitori ale caror carti sa fie smulse din mana-n mana si cred ca asta e un semn de seriozitate. Nu cred in literatura care se citeste atat de repede ca nu mai ai timp s-o intelegi."
|