x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Film Star Wars a pus temelia efectelor speciale în cinematografia SF

Star Wars a pus temelia efectelor speciale în cinematografia SF

13 Noi 2015   •   17:18
Star Wars a pus temelia efectelor speciale în cinematografia SF

Cinefilii care au văzut premiera primului film al seriei "Star Wars", în urmă cu aproape 40 de ani, au fost contemporani cu declanşarea unei adevărate revoluţii în ceea ce priveşte efectele speciale în cinematografie, revoluţie ale cărei efecte sunt simţite şi azi, conform AFP.

Primul film al seriei a fost lansat în 1977 şi a introdus fanii genului SF în universul misterios în care cavalerii jedi foloseau Forţa pentru a lupta împotriva lorzilor sith, adepţi ai părţii întunecate. Personajul principal, un tânăr cavaler jedi pe nume Luke Skywalker trebuie să-l înfrunte pe puternicul lord sith Darth Vader. Acest conflict este cuprins în primele trei filme ale seriei "Star Wars", pelicule care au reprezentat practic naşterea unei noi generaţii de filme SF.

Aceste filme "au trezit la viaţă industria efectelor speciale", a comentat Mike Fink, expert în efecte speciale şi laureat al premiului Oscar în 2008 pentru filmul "The Golden Compass". "Unul dintre lucrurile care au fost mereu adevărate despre această industrie este că povestea împinge înainte tehnologia. A fost nevoie de un film ca 'Star Wars' pentru ca toată lumea să înţeleagă asta", a adăugat el.

Scenariul primului film, a cărui acţiune se petrece "într-o galaxie foarte, foarte îndepărtată", l-a pus pe creatorul seriei, George Lucas, în faţa unor provocări tehnice care păreau insurmontabile. "Prin 'Star Wars' mi-am dorit să fac un film de acţiune. Am dorit să pot face un film în care să se vadă navele spaţiale din perspective panoramice (...) Un film în care acţiunea să se deruleze susţinut, să aibă ritm", explica Lucas într-un documentar realizat în urmă cu câţiva ani. "Filmul este foarte dinamic, există foarte multă mişcare în faţa camerelor. Mi-am dorit să fie cât mai cinematic, iar în acea perioadă de timp aceste lucruri erau considerate imposibile".

Impasul creativ în care se afla l-a determinat pe George Lucas să pună bazele companiei Industrial Light and Magic (ILM) în 1975, o companie dedicată modernizării tehnologiilor de efecte speciale folosite în cinematografie. Un grup de studenţi şi de tineri ingineri au lucrat zile şi nopţi într-un depozit aflat în zona de nord a Los Angeles-ului, bazându-se în primul rând pe imaginaţie dar şi pe machete şi miniaturi ale navelor spaţiale şi roboţilor pentru a aduce la viaţă acest univers unic.

Din aceste experimente s-au născut noi tehnici de animaţie, fotografie şi grafică cinematografică, tehnici care au împins efectele speciale dincolo de ceea ce se credea a fi imposibil în acea vreme.

Printre cele mai revoluţionare tehnologii s-a numărat sistemul robotic de camere de filmat "Dykstraflex", controlat de calculator. Purtând numele părintelui său, John Dykstra, acest sistem permitea urmărirea concomitentă a şapte axe de mişcare şi a obţinut imagini compuse sincronizate fără greşeală - imagini fantastice cum ar fi cele ale memorabilelor lupte între nave spaţiale. Dykstra şi echipa sa au fost recompensaţi cu premiul Oscar pentru efecte speciale.

Pentru Mike Fink, primul film al seriei "Star Wars" a reuşit să "revoluţioneze lucrurile prin faptul că a fost realizat de maşini care operau alte maşini şi controlau camerele de filmare".

Aventurile lui Luke Skywalker şi Han Solo au deschis uşa unei veritabile decade de aur a filmelor SF, un deceniu în care au mai fost lansate producţii care au ajuns la statutul de filme-cult, precum "Alien", "Blade Runner", "The Terminator", "E.T. the Extra-Terrestrial" sau "Back to the Future". Ulterior, superproducţii ale genului, precum "Jurassic Park", "Independence Day" sau "Avatar", de la regizori de primă mână, precum Steven Spielberg sau James Cameron, au împins şi mai departe graniţa imposibilului în cinematografie.

În anul 1999, cel de-al patrulea film al seriei "Star Wars" (şi primul în ordinea cronologică a acţiunii), "Star Wars: Episode I - The Phantom Menace", de asemenea scris şi regizat de George Lucas, a deschis la rândul său noi drumuri în domeniul tehnologiei efectelor speciale. Echipa s-a confruntat cu probleme în ceea ce privea reprezentarea suprafeţei planetei Tatooine. În acei ani încă se lucra cu machete la scară sau în mărime naturală, butaforie, dar pur şi simplu rezultatele nu erau suficient de bune pentru ambiţiile lui Lucas.

Până la urmă inovaţia a venit sub forma unei tehnologii care îmbina fotografia cu grafica pe calculator - o tehnică pe care a folosit-o ulterior şi James Cameron pentru a aduce la viaţă colorata lume de pe Pandora din "Avatar".

În prezent, fanii genului SF dar şi industria filmului aşteaptă cu sufletul la gură lansarea de luna viitoare a noului film al seriei, "Star Wars: Episode VII - The Force Awakens", în regia lui J.J. Abrams, pentru a vedea ce va aduce nou în domeniul efectelor speciale.

Fanii seriei speră să aibă parte de surprize importante, însă deocamdată nu ştim la ce ne putem aştepta pentru că trailer-ele filmului au fost zgârcite cu efectele speciale. "Nu ştiu dacă şi el va reuşi să revoluţioneze modul în care sunt generate efectele vizuale", a declarat despre regizorul J.J. Abrams Anthony Breznican, expert în universul "Star Wars" şi critic de film pentru Entertainment Weekly. "El a încercat probabil să folosească imagini digitale de ultimă generaţie şi să le confere realism şi patină", a adăugat el pentru AFP.

Suspansul se va risipi la jumătatea lunii decembrie, odată cu lansarea celui de-al şaptelea film din serie. Oricât de extraordinare vor fi însă efectele speciale, substanţa filmului nu depinde de ele, aşa cum aminteşte Mike Fink: "Dacă personajele nu-ţi transmit nimic, nici nu mai contează cât de bune sunt efectele speciale".

×