x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

"Raţiune şi sensibilitate”

0
Autor: Despina Petecel Theodoru 04 Sep 2011 - 21:00

As spune ca cea de-a XX-a editie a Festivalului International George Enescu – a IX-a de dupa 1989, cum a dorit sa precizeze, in cuvantul sau, Dl Ioan Holender, directorul artistic al Festivalului – a debutat sub semnul sintagmei "ratiune si sensibilitate' – cea care da si titlul unui fi lm celebru, regizat de Ang Lee!

Armonia structurilor de rezistenta ale celor doua opusuri – Simfonia I, in Mi bemol major, op. 13 de George Enescu si Simfonia a X-a, in mi minor, op. 93 de Dmitri Sostakovici – a fost rezultatul artei desavarsite cu care ansamblul olandez si dirijorul Christian Badea au gasit maniera de a imbina rigoarea necesara "lecturii' unui text muzical si propria lor inventivitate. Emblematica inca de la prima editie a Festivalului enescian, Simfonia I, in Mi bemol major de George Enescu (1905), si-a dezvaluit, in detaliu, complexitatea limbajului componistic – trecerile alerte de la o dinamica sau agogica la alta, de la o formula ritmica la alta, de la o culoare timbrala la alta (ca in prima parte, cea "destul de vioaie si bine ritmata'); strania frumusete a expresiei din partea lenta, ca si ritmica fastuoasa si schimbarile de expresie; de la sonoritatea misterioasa a corzilor, la dinamica zvelta si energiile interioare dezlantuite ale sufl atorilor din fi nalul "viu si viguros'.

Cu precizie si o perspicacitate particulara in decelarea esentelor, Christian Badea a modelat, pur si simplu, materia sonora, aidoma unui sculptor; astfel incat toate elementele distinctive ale creatiei enesciene: "visarea treaza', densitatea tesaturilor armonico-melodico-polifonice, fl uxurile ritmice inepuizabile, unisonul, precum si o serie de stileme, defi nitorii – dupa aproape doua decenii – pentru constructia operei Oedip, au fost puse magistral in evidenta. Christian Badea s-a dovedit a fi si un "mediator' intre muzica si instrumentistii orchestrei, reusind sa-i determine sa-si insuseasca sensul si spiritul simfoniei enesciene. El a facut posibila astfel "bucuria comunicarii' prin muzica – la care s-a referit Andrei Plesu in deschiderea Festivalului – oferind si auditorilor sansa de "a re-invata' aceeasi bucurie. Sub bagheta sa, muzica a parut a fi conturata dintr-o singura trasatura de condei sau de penel, cu multiple irizari. Secventele contrapunctice masive, sau blocurile armonice compacte au capatat fl uenta si limpezime, iar crescendo-urile au atins punctul culminant intr-o progresie extrem de fi n dozata.

Calitatile remarcabile ale instrumentistilor Orchestrei Filarmonice din Haga, ca si vocatia dirijorala a lui Christian Badea s-au manifestat cu prisosinta in interpretarea Simfoniei a X-a de Dmitri Sostakovici; o simfonie apasatoare, tragica, difi cil de redat tocmai datorita nelinistilor si bulversarilor de constiinta, cu zvacniri halucinante uneori, ale compozitorului (Simfonia a fost scrisa in 1953, cu putin timp inaintea mortii lui Stalin, al carui portret e schitat in partea a doua, Allegro). Desi le despart 48 de ani, simfonia enesciana si cea a lui Sostakovici au totusi cateva puncte comune: unisonul – predominant la Sostakovici –, scriitura contrapunctica – virulenta in partitura autorului rus –, momentele de transparenta orchestrala si trairile onirice.

Christian Badea a transformat acest demers, eterogen in fond – cu infl uente bruckneriene la inceput (Moderato), urmate de ritmuri de o agresivitate diabolica (Allegro), alunecand spre digresiuni cu iz oriental si accente evreiesti, cu variatii timbrale si agogice imprevizibile (Allegretto), pentru a reveni la unisonul morbid,pe care-l alterneaza cu momente de reverie ori cu ritmuri de dans primitiv, ritualic (Andante-Allegro) – intr- o lectura inteligibila, expresiva, picturala. Acest opus i-a permis sa-si demonstreze viziunea sa dramaturgica asupra actului dirijoral, ca si supletea spiritului, apt sa dea forma si semnifi catie materiei sonore.

Onoranta si promitatoare inaugurare de festival! Doar aplauzele intre partile simfoniilor au facut nota discordanta!

Citeşte mai multe despre:   festivalul george enescu 2011

 



Mai multe titluri din categorie

„Mistreţul orb şi alte prevestiri”. O colecţie de poveşti fascinante, de Nicolae Dan Fruntelată. De mâine, cu Jurnalul. „Doar cultura ne poate vaccina împotriva tuturor pandemiilor din lumea asta”

„Mistreţul orb şi alte prevestiri”. O colecţie de poveşti fascinante, de Nicolae Dan Fruntelată. De mâine, cu Jurnalul. „Doar cultura ne poate vaccina împotriva tuturor pandemiilor din lumea asta”
Galerie Foto Jurnalul vă oferă, începând de mâine, o carte specială, cu poveşti în care se împletesc perfect realul cu fantasticul, în stilul marelui scriitor columbian Gabriel Garcia Marquez. L-am provocat pe autorul...

Serialul dramă Pe viață (For Life), din 12 aprilie, la AXN. Drumul de la o condamnare pe viață la o carieră în avocatură

Serialul dramă Pe viață (For Life), din 12 aprilie, la AXN. Drumul de la o condamnare pe viață la o carieră în avocatură
Galerie Foto Povestea lui Isaac Wright Jr., sursa de inspirație pentru serialul Pe viață (For Life) Serialul dramă Pe viață (For Life), care debutează la AXN, din 12 aprilie, în fiecare luni seara, de la ora 22.00, este...

BAFTA 2021: road-trip-ul american Nomadland triumfă 

BAFTA 2021: road-trip-ul american Nomadland triumfă 
Galerie Foto Cea de-a 74-a ediție a Premiilor BAFTA s-a desfășurat fără public, la Royal Albert Hall din Londra, și a fost prezentată de Dermot O’Leary și Edith Bowman. Filmul Nomadland, al lui Chloé Zhao, a plecat acasă...

Kunsthalle Bega anunță deschiderea sezonului expozițional cu solo showul Laurian Popa - Soft Objects

Kunsthalle Bega anunță deschiderea sezonului expozițional cu solo showul Laurian Popa - Soft Objects
Galerie Foto Kunsthalle Bega  Deschidere 17 aprilie 2021, 12.00 - 20.00  17 aprilie - 15 mai 2021    Program de vizitare Marți – sâmbătă,  12- 18     Laurian Popa...

Actorul platit cu 1,7 milioane dolari/episod, în serial la TVR1

Actorul platit cu 1,7 milioane dolari/episod, în serial la TVR1
Serialul cu încasări de 3,9 miliarde de dolari pe an – de luni, la TVR1!   Unul dintre cele mai apreciate seriale de comedie, cu un palmares impresionant şi care l-a transformat pe protagonistul Ray...

Experimentul DAU. Natasha, premiat cu Ursul de Argint la Berlin, lansat în premieră pe TIFF Unlimited

Experimentul DAU. Natasha, premiat cu Ursul de Argint la Berlin, lansat în premieră pe TIFF Unlimited
Galerie Foto DAU. Natasha, controversatul film care a câștigat Ursul de Argint pentru contribuție artistică și a făcut valuri la Festivalul de la Berlin anul trecut, este disponibil pe platforma TIFF Unlimited, în premieră...

Artiștii TEATRULUI MUZICAL AMBASADORII reprezintă România la Competiția Internațională GOLDEN DANCE

Artiștii TEATRULUI MUZICAL AMBASADORII reprezintă România la Competiția Internațională GOLDEN DANCE
Galerie Foto În perioada 8-16 aprilie, TEATRUL MUZICAL AMBASADORII reprezintă România la Competiția Internațională GOLDEN DANCE - Online, eveniment organizat de EURO FOLK ACADEMY, sub auspiciile WORLD ASSOCIATION OF FOLKLORE FE...

Romanian Classics in English: Serie de evenimente sincretice dedicate lui Liviu Rebreanu (literatură, teatru, film și muzică) la ICR Londra

Romanian Classics in English: Serie de evenimente sincretice dedicate lui Liviu Rebreanu (literatură, teatru, film și muzică) la ICR Londra
ICR Londra lansează o serie spectaculoasă de evenimente sincretice dedicate scriitorului român Liviu Rebreanu. Programul are o durată de zece zile și este prilejuit de lansarea traducerii în limba engleză a...

„LIBERTY”, unul dintre cele mai recente proiecte europene TNRS, aduce noi oportunități pentru tinerii artiști

„LIBERTY”, unul dintre cele mai recente proiecte europene TNRS, aduce noi oportunități pentru tinerii artiști
Galerie Foto Preselecții în perioada 8 aprilie - 3 mai 2021   LIBERTY, printre cele mai actuale proiecte europene în care este implicat Teatrul Naţional „Radu Stanca” din Sibiu, finanțat prin Programul Europa...

Experiment fotografic, pictură live și performance Poetrip în luna aprilie la galeria Celula de Artă din București

Experiment fotografic, pictură live și performance Poetrip în luna aprilie la galeria Celula de Artă din București
Galerie Foto Spațiul stradal al galeriei neconvenționale Celula de Artă va fi populat și în luna aprilie cu lucrări și demonstrații de artă, cu care trecătorii pot interacționa direct și fără intermedieri: experimentul...

Competiția One World Romania 14

Competiția One World Romania 14
Galerie Foto Competiția ediției de anul acesta a festivalului One World România, care se va desfășura fizic la București între 21 și 30 mai, și online între 31 mai și 6 iunie, cuprinde cele mai incitante 9 filme din...

Ediție aniversară a Zilelor Filmului Românesc, cu ocazia împlinirii a 15 ani de existență a ICR Stockholm

Ediție aniversară a Zilelor Filmului Românesc, cu ocazia împlinirii a 15 ani de existență a ICR Stockholm
Galerie Foto Şapte dintre cele mai apreciate filme româneşti recente, printre care documentarul „Colectiv” (2019), nominalizat la două premii Oscar, „Malmkrog” (2020), premiat la Berlinale, şi „La Gomera” (2019),...

Italia o citește pe Doina Ruști. „Omulețul roșu”, reeditat la Roma după 10 ani de la succesul primei traduceri

Italia o citește pe Doina Ruști. „Omulețul roșu”, reeditat la Roma după 10 ani de la succesul primei traduceri
Galerie Foto Cartea a fost preluată de Sandro Teti Editore, din Roma, în traducerea profesorului Roberto Merlo. Autoare a 12 romane și a peste 50 de povestiri, Doina Ruști este unul dintre cei mai traduși și apreciați...

Gheorghe Săsărman - 80. Lansare de carte: „Alfabetul distopiilor”

Gheorghe Săsărman - 80. Lansare de carte: „Alfabetul distopiilor”
Galerie Foto Vineri, 9 aprilie, va avea loc o întâlnire cu scriitorul Gheorghe Săsărman, pe care îl sărbătorim la împlinirea vârstei de 80 de ani. Recenta sa carte, „Alfabetul distopiilor”, a apărut anul acesta în...

În culise, la ODEON. Cui i-e frica de Virginia Woolf?

În culise, la ODEON. Cui i-e frica de Virginia Woolf?
Vineri, 9 aprilie, ora 19:00, pe canalele Teatrului Odeon, vă invităm să priviți în culisele primei premiere a anului 2021, spectacolul „Cui i-e frică de Virginia Woolf?”, de Edward Albee, regia...
Serviciul de email marketing furnizat de