Ziaristul francez Michel-Pierre Hamelet a fost prima persoană tentată să scrie o biografie “înfrumuseţată” a lui Nicolae Ceauşescu. Apărută aproape simultan la Paris şi Bucureşti, cartea făcea poate mai multe “servicii de imagine” decât zece vizite oficiale.
Ziaristul francez Michel-Pierre Hamelet a fost prima persoană tentată
să scrie o biografie “înfrumuseţată” a lui Nicolae Ceauşescu. Apărută
aproape simultan la Paris şi Bucureşti, cartea făcea poate mai multe
“servicii de imagine” decât zece vizite oficiale.
Preşedinţi de superputeri şi dictatori africani, capete încoronate din
Europa, şefi de state asiatice l-au avut ca oaspete pe Nicolae
Ceauşescu. În Franţa şi-a dobândit celebritatea graţie unei biografii
scrise de un jurnalist francez angajat la un ziar... de dreapta! I-au
urmat altele, în Anglia şi Italia, care vor copia “marca”: jurnalistul
Michel-Pierre Hamelet contura imaginea unui lider comunist ieşit din
comun.
Daniel Marius, numele adevărat al lui Hamelet, fusese în tinereţe
membru al Partidului Comunist Francez (PCF). După al doilea război
mondial a rămas în relaţii apropiate cu liderii Confederaţiei Generale
a Muncii, principalul sindicat comunist din Franţa. Hamelet ajunge să
lucreze în presă. Deşi cu convingeri comuniste, nu pentru “L’Humanite”,
ziarul Partidului Comunist Francez, ori pentru “Le Monde”, ziar ce
susţine în mod tradiţional valorile stângii democrate, ci pentru “Le
Figaro”, ziar de dreapta.
Flacăra privirii. În 1970 Hamelet îl însoţea în România pe Waldek
Rochet, secretarul general al PCF, prilej cu care l-a cunoscut pe
Nicolae Ceauşescu. Iată cum descrie Hamlet, în prefaţa cărţii, primul
contact: “L-am întâlnit pentru prima dată pe litoralul Mării Negre, la
Mamaia, în timp ce îi arăta această staţiune balneară domnului Waldek
Rochet. Schimbând câteva cuvinte cu secretarul general al PCF, am fost
prezentat gazdei. M-au izbit flacăra privirii, tensiunea ei spirituală,
surâsul care-i luminează neîncetat expresia feţei. A ascultat scurta
noastră convorbire, din care nu lipsea o anumită causticitate, cu un
interes care atunci mi s-a părut disproporţionat. Am înţeles însă mai
târziu această trăsătură esenţială a caracterului şi a felului lui de a
fi: nimic din ce e omenesc nu-i este indiferent”.
Captivat, după spusele sale, în asemenea măsură de Ceauşescu,
Hamelet avea să revină peste scurt timp în România, alături de Jean
Griot, director adjunct al ziarului “Le Figaro”, şi de Daniel Norman,
gazetar la aceeaşi publicaţie, pentru a-i lua un interviu. De data
aceasta l-ar fi impresionat o proproziţie rostită de Ceauşescu: “Nici
chiar comuniştii nu pot face minuni”. “Recunoaşterea unui eşec?”, se
întreba Hamelet. “Fără îndoială că nu! E în felul de a fi al
preşedintelui Ceauşescu să nu admită satisfacţia facilă, mulţumirea de
sine, hiperbola demagogică, ci să prefere constatarea obiectivă,
analiza precisă, critica şi autocritica, care îndeamnă la noi eforturi,
la mersul înainte, la promovarea neobosită a progresului.”
Ziaristul s-a documentat la Bucureşti, a discutat cu familia, cu cei
care l-au cunoscut pe copilul Nicolae Ceauşescu, a studiat istoria
României sau cel puţin aşa susţine el. În 1971, lucrarea “Nicolae
Ceauşescu. Biografie şi texte selectate” apărea aproape simultan la
Paris, în colecţiile Editurii Seghers, şi la Editura Politică din
Bucureşti.
Puternică impresie trebuie să-i fi lăsat liderul de la Bucureşti
ziaristului francez, dacă l-a determinat să-i scrie cu maximă viteză
biografia! Mărturiile de arhivă disponibile în ultima perioadă şi
volumele de memorii îndreptăţesc supoziţia că nu intenţii inocente l-au
mânat pe Hamelet să-i facă reclamă lui Ceauşescu în mediile franceze.
Serviciile secrete româneşti au încercat de-a lungul vremii să câştige
bunăvoinţa unor ziarişti occidentali, care să scrie “de bine” despre
Ceauşescu sau chiar să găzduiască articole semnate de acesta. După cum
arată lucrurile, Hamelet este unul dintre cei care s-au lăsat convinşi
să scrie nu doar articole, ci şi cărţi. Constant în preocupări,
gazetarul francez avea să revină în 1983 cu o nouă producţie –
“Adevărata Românie a lui Ceauşescu”.
Începuturile mitului
Michel-Pierre Hamelet a descris diferite momente din “viaţa şi
activitatea” lui Nicolae Ceauşescu mai degrabă aşa cum şi-ar fi dorit
personajul principal să fie, nu cum fuseseră în realitate. Cartea
scrisă de gazetarul francez seamănă cu un basm în care
Făt-Frumos-Ceauşescu, personificarea binelui, se luptă şi învinge toate
obstacolele puse în cale-i de cei răi. Multe dintre poveştile puse în
circuit de Hamelet au făcut ulterior epocă, fiind introduse în manuale,
cărţi de specialitate şi în minţile oamenilor.
Copilul Ceauşescu, în luptă cu fiarele sălbatice
Ilustrative sunt episoadele referitoare la copilul Nicolae Ceauşescu.
“Băiatul mergea la şcoală adesea desculţ, fără nici o carte, manualele
fiind prea scumpe pentru bugetul familiei”, scria Hamelet. “Era nevoit
să le folosească pe ale colegilor, dar asta nu-l împiedica să fie
primul din clasă.” În viziunea învăţătorului Constantin Grosu, cu care
ziaristul susţine că a vorbit, elevul Ceauşescu era un şcolar atent,
disciplinat, înzestrat cu o foarte bună memorie, strălucit la
matematici şi, pe deasupra, un foarte bun camarad. Alt învăţător, Ion
Bărăscu, i-a mărturisit biografului că micul Ceauşescu îl copleşea
mereu cu întrebări despre toate cele. “După ce-şi forma o convingere nu
o mai părăsea, spune dascălul mai departe, şi uneori trebuia să-l
pedepseşti pentru a-i diminua, dacă nu pentru a-i învinge
încăpăţânarea. Adesea se declara vinovat pentru o ispravă săvârşită de
alţii.” Familia, cu care Hamelet a discutat de asemenea, i-a povestit
că acasă el era cel care îndura lipsurile cu cea mai mare seninătate,
că era violent doar când avea sentimentul unei nedreptăţi. “Fraţii lui,
mai mari decât dânsul, trebuiau să meargă la pădure după lemne, dar le
era frică de sălbăticiuni, scrie Hamelet. Nicolae le spunea: «Mergeţi
cu mine. Nu vă fie frică de nimic!»“
Legende din închisoare
Altă legendă pusă în circuit de Hamelet este aceea cum că în închisoare Ceauşescu făcea propagandă comunistă în rândurile gardienilor şi că înregistra succese incontestabile. Rezultatele eforturilor depuse de încarcerat s-au văzut într-o noapte de noiembrie 1940, când legionarii aflaţi la putere au pătruns furioşi în Închisoarea Jilava şi au asasinat cu sânge rece peste 60 de întemniţaţi. Când au dat să se îndrepte spre celulele comuniştilor, gardienii au făcut zid, spunând: “De ei nu vă atingeţi! De paza acestor deţinuţi răspundem noi!”.