Dintr-o perspectiva strict contabila bugetul pe 2012 nu arata foarte rau. Cheltuielile ingheata, veniturile cresc, deficitul scade; mai mult, exista o detaliere pe proiecte care apropie bugetul de unul bazat pe programare multianuala, fara a ajunge insa acolo (de exemplu, pentru anii 2013-2015 este trecuta cifra 0 in dreptul tuturor proiectelor detaliate...).
Din perspectiva strategica, este insa un buget in dezacord cu situatia sociala a Romaniei: el se bazeaza pe taxarea clasei medii si pe eliminarea ajutoarelor sociale, si ii protejeaza pe bogati si pe marile afaceri care exploateaza resurse naturale.
In 2011 veniturile bugetare au crescut cu 23% (potrivit executiei preliminate), un plus de 17,6 miliarde lei. Nu e vorba de o mai buna colectare, ci de cateva surse mari de crestere: TVA (plus 7 miliarde lei), fondurile europene (plus 5 miliarde), accize (plus 2,6 miliarde), dividendele de la Fondul Proprietatea (plus 1,5 miliarde).
Cam aceleasi sunt bazele cresterii estimate de 13,5% (cu 11,4 miliarde lei) si in 2012: TVA (plus 3 miliarde), fondurile europene (plus 4 miliarde), accize (plus 1,2 miliarde). O sursa noua o reprezinta veniturile din vanzarea bunurilor din domeniul privat al statului (plus 0,7 miliarde, in fapt o crestere de 38 de mii de ori). incasarile din TVA au crescut pentru ca a crescut nivelul taxei. Cei care plateau inainte platesc si acum; cei care nu plateau inainte nu platesc nici acum. Acelasi lucru este valabil pentru accize.
Mai interesanta este situatia cu fondurile europene. In 2010 am cheltuit prefinantari si cheltuieli in avans – 5,3 miliarde lei si am primit de la UE doar 900 de milioane de lei. In 2011 am cheltuit 8,1 miliarde lei si am primit 5,8 miliarde lei. in 2012 vom cheltui 12 miliarde lei si speram sa primim 9,7 miliarde lei. Desi este un progres evident in cheltuirea banilor europeni (ecartul intre venituri si cheltuieli s-a micsorat iar incasarile efective au crescut), lucrurile sunt inca departe de a merge bine. Cresterea veniturilor pe baza incasarilor de la UE se realizeaza in paralel cu cresterea mai accelerata a cheltuielilor.
Scad veniturile din impozitarea firmelor, scad veniturile din impozitarea jocurilor de noroc, cresc doar marginal veniturile din concesiuni. La capitolul redevente petroliere bugetul nu sufla o vorba; pur si simplu este un loc alb.
Cheltuielile cu bunuri si servici au crescut cu 13,4% in 2011. In 2012 este prevazuta stagnarea lor. Cheltuielile de asistenta sociala au scazut, in schimb, in 2011 cu 4,3 miliarde lei (28,8%). Cu alte cuvinte, austeritatea este doar pentru catei. Cheltuielile cu contributiile la pensii private cresc cu 1,5 miliarde lei (aveam nevoie de o noua gaura in bugetul de pensii, evident). Sprijinul pentru producatorii agricoli scade cu 10% (la 1,8 miliarde lei). Finantarea de baza a invatamantului superior scade cu 5% (prea multa scoala strica). Iar pentru reparatia si investitia in noi spitale este alocata uriasa suma de 46 milioane de lei. Scade spectaculos, cu 50%, si bugetul Comitetului Olimpic Roman, pentru anul olimpic 2012. Scad si subventiile la CFR Calatori, cu 500 milioane de lei – deci vor creste probabil biletele semnificativ (oricum, cine mai are nevoie de tren cand sunt atatea autostrazi noi?).
Foarte interesant ca este prevazuta o suma de 7 ori mai mare decat in 2011 pentru executarea garantiilor in Programul Prima Casa – costurile ajungand la 62 milioane de lei, o dovada clara a ineficientei acestui program.
Cheltuielile cu dobanzile la datoria publica au crescut cu 33% in 2011 si continua sa creasca in 2012 cu 11%. Mare parte din aceasta crestere pare sa vina din preluarea la datoria publica a unor datorii private (poate de natura bancara) – daca interpretez eu bine ordonanta din 2007 la care se face referire in buget. Lipseste din buget cheltuiala de 900 milioane de euro pe care Romania s-a angajat ca o va face in 2012 chiar catre FMI pentru cresterea cotei sale de participare la capitalul FMI.
In concluzie, proiectul de buget merge in linia deja trasata: austeritate pentru cei multi, liniste si pace pentru bogati. Bugetul se putea echilibra si altfel insa. Decat sa cresti TVA-ul (care este un impozit regresiv), sau sa tai asistenta sociala (si asa redusa), mai bine cresteai impozitarea averii si impozitai diferentiat veniturile. Bugetului pe 2012 ii lipseste principiul solidaritatii, dar asta nu pare sa mai deranjeze pe nimeni.