Ipoteza se transforma in probabilitate. Iar probabilitatea in certitudine. Motiunea de cenzura trece. USL va aduce numarul necesar de voturi pentru scoaterea din Palatul Victoria a Guvernului Mihai Razvan Ungureanu. Nu a mai ramas prea mult timp pentru ca liderii USL sa decida cum anume vor juca urmatoarea carte. Ii vor lasa lui Traian Basescu initiativa? Sau vor face ei insisi miscarea de deschidere? In ce scenariu intra Presedintele? Ce echilibristica va face el?
Chiar daca unii dintre cititorii acestei analize sunt sceptici, cred ca si pentru ei este interesant un exercitiu politic. Sa pornim, deci, de la premiza ca acest guvern cade. Ce se intampla imediat dupa acest important eveniment? Are posibilitatea Presedintele Traian Basescu sa repete figura facuta cu ocazia caderii celuilalt guvern al domniei sale, Guvernul Boc, tot printr-o motiune de cenzura? Sa ne amintim ca, atunci, seful statului a ignorat cu desavarsire vointa Parlamentului, mentinandu-l pe Emil Boc in functie pana la alegeri si, apoi, reinstalandu-l in baza faimoasei inginerii parlamentare, prin care a creat o majoritate in dezacord cu vointa cetatenilor.
Au fost atunci doua premiere in politica romaneasca de dupa 1989. Caderea unui guvern in urma unei motiuni de cenzura si ignorarea de catre garantul Constitutiei a deciziei celei mai importante puteri in stat, cea legislativa. Numai ca atunci a existat un detaliu care astazi lipseste. Si anume faptul ca mai era foarte putin timp pana la alegeri. Un guvern cu un mandat subtiat era posibil. Acum situatia este alta. Pana la alegerile legislative este un interval lung de timp. Un guvern lipsit de cele mai multe parghii de decizie ar prabusi, cu desavarsire, Romania. Si ar deteriora ireparabil relatiile noastre externe. Traian Basescu trebuie, deci, sa recurga la o alta solutie. Care?
Aceasta alta solutie ii poate fi impusa cumva de catre USL? Teoretic, da. Din simplul motiv ca, prin trecerea motiunii de cenzura in Parlament, va fi realizata o noua majoritate. De care Presedintele trebuie sa tina seama. Ceea ce inseamna ca USL ii poate solicita la nevoie, batand cu pumnul in masa, Presedintelui Traian Basescu sa nominalizeze premierul pe care il va dori majoritatea. Acesta, la randul sau, va forma un cabinet care va trece. In felul acesta, Traian Basescu ar deveni un presedinte-spectator. Este posibil?
Ar fi prea simplu ca lucrurile sa se petreaca astfel. Presedintele va incerca din nou sa joace o carte. Sa impuna el o solutie. Un nume de prim ministru greu de refuzat de catre USL. Sau care, daca va fi refuzat, va pune USL intr-o situatie dificila in raport cu propriul electorat. Traian Basescu stie totusi ca daca nu ajunge la o intelegere cu USL, intrucat acesta dispune de o majoritate in Parlament, poate fi suspendat. Dupa care USL modifica Legea referendumului, readucand-o acolo unde era. Astfel incat Traian Basescu sa poata fi si demis la referendum.
Aceasta realitate il obliga pe Basescu la un compromis. Pe de alta parte, pentru el ridica riscul de a fi suspendat si daca nu accepta acest compromis. Asa ca va prefera o solutie in forta. Cum ar fi nominalizarea lui Ponta. Care doreste, din varii motive, pana la alegeri, un guvern provizoriu. Tehnic.
● Sursa: CorectNews