Daca mi-ar sta in puteri sa decid asta, le-as pune in fata tuturor liceenilor nostri un chestionar, care sa-i motiveze la un maximum de sinceritate. I-as intreba, materie cu materie si manual cu manual, in ce chip cred ei ca le va folosi mai departe in viata tot ce au fost obligati sa invete in liceu.
Ideea unui astfel de test mi-a venit reevaluandu-mi anii de liceu si de facultate, in care nici un profesor nu si-a inceput treaba prin a ne explica de ce trebuia sa invatam noi tot ce el ne impunea sa invatam. Am indraznit sa-l intreb pe un profesor de geometrie descriptiva de ce trebuia sa-mi chinuiesc eu soarta cu lectiile lui si descriptivul mi-a raspuns cu cinism, dar si cu intreg adevarul profesiei. D-aia, a zis, ca sa am si eu o leafa!
In toate dezbaterile despre sistemul de invatamant din Romania se ignora esentialul, si anume ca profesorii, de toate gradele si de toate specializarile, nu pot preda decat ceea ce au invatat si ca tot ceea ce ei stiu si predau nu se potriveste deloc cu viata care-i asteapta pe elevi si studenti dupa absolvire. Sistemul actual de invatamant e croit ca sa poata avea acesti profesori o leafa, in temeiul a ce li s-a impus sa invete candva, nu sa-i pregateasca pe tineri pentru munca si viata.
In absolut toate facultatile, care licentiaza si profesori, cel mai scurt, mai neglijat si mai ineficient curs e Pedagogia, adica stiinta cu care absolventii vor lucra cu elevii si cu studentii. Nici un examen de admitere in facultati nu testeaza posibilitatile pedagogice ale candidatilor. Am avut colegi de facultate balbaiti, impiedicati rau la minte, cu probleme psihice evidente, sfiosi la modul clinic si cu neputinti de catedra ce nu mai trebuiau dovedite, pentru ca se tratau si unii erau chiar spitalizati datorita inadecvarii lor de ordin medical. Totusi, au ajuns profesori si au nenorocit generatii de elevi cu totala lor incompatibilitate pedagogica. Toata lumea stia, inainte de 1989, ca e suficient sa intri la o facultate, ca de iesit ies cu diploma toti. Astazi, atat la stat, cat mai ales la institutele de invatamant particulare, se cumpara si intrarea, si diploma. Daca jumatate din absolventii liceelor nu au luat Bacalaureatul e pentru ca jumatate din profesorii, directorii, inspectorii si dirigintii sistemului de invatamant au avut la vremea lor probleme in formatie si au ajuns la catedre si in coordonarea procesului cu argumente profesionale modeste sau de tot jenante. Daca rezultatele Bacalaureatului sunt dezastruoase, ele ne spun direct ca o evaluare cel putin la fel de corecta a personalului didactic ar dovedi o conditie profesionala la fel de dezastruoasa.