x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Editoriale Ministerul care n-a luat Bac-ul

Ministerul care n-a luat Bac-ul

de Tudor Octavian    |    10 Iul 2011   •   21:00

Daca mi-ar sta in puteri sa decid asta, le-as pune in fata tuturor li­ce­enilor nostri un chestionar, care sa-i motiveze la un maximum de sin­ceritate. I-as intreba, materie cu materie si manual cu manual, in ce chip cred ei ca le va folosi mai departe in viata tot ce au fost obli­gati sa invete in liceu.

Ideea unui astfel de test mi-a ve­nit reevaluandu-mi anii de liceu si de facultate, in care nici un pro­fe­sor nu si-a inceput treaba prin a ne explica de ce trebuia sa in­va­tam noi tot ce el ne impunea sa in­va­tam. Am indraznit sa-l intreb pe un profesor de geometrie des­crip­tiva de ce trebuia sa-mi chinu­iesc eu soarta cu lectiile lui si des­crip­ti­­vul mi-a raspuns cu cinism, dar si cu intreg adevarul profesiei. D-aia, a zis, ca sa am si eu o leafa!

In toate dezbaterile despre sis­te­mul de invatamant din Romania se ignora esentialul, si anume ca pro­fesorii, de toate gradele si de toa­te specializarile, nu pot preda de­cat ceea ce au invatat si ca tot ceea ce ei stiu si predau nu se po­tri­veste deloc cu viata care-i as­teap­ta pe elevi si studenti dupa ab­sol­vire. Sistemul actual de in­va­ta­mant e croit ca sa poata avea acesti profesori o leafa, in temeiul a ce li s-a impus sa invete candva, nu sa-i pregateasca pe tineri pentru munca si viata.

In absolut toate facultatile, care licentiaza si profesori, cel mai scurt, mai neglijat si mai ineficient curs e Pedagogia, adica stiinta cu care absolventii vor lucra cu elevii si cu studentii. Nici un examen de admitere in facultati nu testeaza po­sibilitatile pedagogice ale candi­da­tilor. Am avut colegi de facultate balbaiti, impiedicati rau la minte, cu probleme psihice evidente, sfi­osi la modul clinic si cu neputinti de catedra ce nu mai trebuiau do­ve­dite, pentru ca se tratau si unii erau chiar spitalizati datorita ina­decvarii lor de ordin medical. To­tusi, au ajuns profesori si au ne­no­ro­cit generatii de elevi cu totala lor incompatibilitate pedagogi­ca. Toata lumea stia, inainte de 1989, ca e suficient sa intri la o fa­cul­tate, ca de iesit ies cu diploma toti. Astazi, atat la stat, cat mai ales la institutele de invatamant parti­culare, se cumpara si intrarea, si di­plo­ma. Daca jumatate din absol­ven­tii liceelor nu au luat Ba­calau­re­atul e pentru ca jumatate din profesorii, directorii, inspectorii si dirigintii sistemului de in­va­ta­mant au avut la vremea lor proble­me in formatie si au ajuns la catedre si in coordonarea procesului cu argumente profesionale modeste sau de tot jenante. Daca rezultatele Bacalaureatului sunt dezastruoase, ele ne spun direct ca o evaluare cel putin la fel de corecta a personalului didactic ar dovedi o conditie profesionala la fel de dezastruoasa.

×
Subiecte în articol: editorial