x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Editoriale Poveşti cu tâlc indescifrabil pentru proştii de larg consum

Poveşti cu tâlc indescifrabil pentru proştii de larg consum

de Dan Dumitrescu    |    07 Dec 2011   •   21:00

Spania si-a cam pus Mondialul din Africa de Sud la buzunarul de la ceas. Johan Cruyff pronostica, in avancronicile turneului final din 2010, victoria trupei lui Vicente del Bosque. Cruyff si-a mentinut pronosticul chiar si dupa ce Spania a furnizat prima mare surpriza din debutul turneului. Surpriza neplacuta. Fiindca doar astfel putea fi catalogata infrangerea Spaniei in fata Elvetiei. Cruyff si-a men­tinut pronosticul, deoarece argumentele sale aveau temei. Johan Cruyff, faptas si bun cunoscator al afacerilor interne din fotbalul spa-niol, afirma atunci ca academia de fotbal a Barcelonei este una de extraordinara productie. Ca o echipa na­tio­nala alcatuita pe scheletul Bar­celonei nu are cum sa nu se impuna si pe plan mondial. Declaratia a starnit controverse. Adversarii Spaniei, dar si suporterii nationalei spaniole proveniti dinspre Real, au cam vorbit dimpotriva. Dar blondul a avut dreptate. Dupa succesul din finala cu Paraguay, Spania si-a adjudecat trofeul mondial si o contributie consistenta la acest succes au avut-o jucatorii proveniti de la Barcelona.

Academia barceloneza de fotbal este una exemplara. Ea confirma prin rezultate rostul unei strategii bine gandite, al unei strategii puse la cale in cunostinta de cauza. Chestie de meserie. Un alt exemplu de luat in seama este oferit tot de spanioli, dar vine din domeniul de administratie al fenomenului fotbalistic. Cu ani in urma, Realul traversa o acuta criza financiara. Primaria din Madrid nu a ramas indiferenta la framantarile unei institutii private. A decis sa cumpere cu o suma importanta stadionul clubului, suma care asigura iesirea Realului din impas. Clubul s-a reechilibrat financiar, s-a abonat in continuare la performanta si, in final, nici n-a ramas fara terenul de-acasa. Pentru ca Primaria a facut cadou Realului stadionul pe care abia il cumparase cu bani multi. La noi, gestul ar fi fost imediat catalogat ca o mare inginerie financiara, o inginerie numai buna pentru a umfla gusa unor spagari lacomi. Madrilenii au acceptat insa cheltuiala ca pe o inteligenta investitie. O investitie inteligenta intr-un brend de fabuloasa reclama pentru orasul lor.

Meseriasii fotbalului spaniol si administratorii fenomenului lucreaza in continuare cu cap. Nu mai este anul vreunui turneu mondial sau european. Spaniolii obtin totusi prestigioase diplome de merit in cea mai importanta competitie continentala a cluburilor. Barcelona a incheiat defilarea din grupele CL printr-o victorie categorica. E drept ca a invins niste saraci ai Europei, dar niste saraci care au avut totusi drept de participare in CL. Iar si mai important este faptul ca victoria a fost a unor cursanti din academia despre care vorbea Cruyff, niste cursanti capabili sa odihneasca marfa de import. Fiindca Barcelona mai si importa. Dar importa marca Messi. Si Realul realizeaza galop de sanatate in CL. Cu spanioli si cu marfa de import. Dar si cei de la Real importa marca Cristiano Ronaldo. Adica Messi si Ronaldo, adica doar niste candidati la Balonul de Aur.

Arsene Wenger spunea ca Real Madrid si Barcelona sunt superfavorite la castigarea trofeului in CL. Trofeu care face, pe langa glorie, si multi bani. Altfel spus, meseria face bani multi. Dar si investitiile in­teligente produc beneficii consistente. Noi ramanem doar niste tristi in raport cu astfel de povesti. Fiindca trist este sa constati ca astfel de po­vesti au talcuri de nedescifrat pentru prostii de larg consum care se invart in fotbalul natal.

×
Subiecte în articol: editorial