x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Fun Alternativa? N-avem!

Alternativa? N-avem!

15 Sep 2004   •   00:00

Rafturile pline din magazine nu mai sunt doar un semn al societatii de consum. Ci si un motiv de depresie. Asa arata cel putin un studiu publicat anul acesta in presa medicala americana.

LUCIAN MANDRUTA

Chiar si fara munca de cercetare, chiar bunul-simt iti spune ca e adevarat. Si asta pentru ca a alege intre detergentul X si detergentul Y presupune un cat de mic efort intelectual - repetat zilnic in aceeasi doza cu picatura chinezeasca. Adaugati la el indoiala: daca n-am ales detergentul potrivit? Daca reclama la Y chiar avea dreptate (e cel mai bun) si eu am luat teapa cu X? Ei bine, cineva nu doar a tras cu urechea la drama asta, dar chiar s-a gandit sa profite de ea. Financiar, evident, pe baza unui concept la fel de simplu ca acela al partidului unic sau - unii dintre noi chiar au trait asta - al unui singur canal de televiziune cu un singur program de stiri in care apare un singur om...

Dar destul cu introducerea: e vorba de un site de comert online care vinde un singur lucru pe zi. Astazi au un televizor, maine o lanterna, poimaine o bicicleta si asa mai departe. Stocurile sunt limitate, vanzarea incepe la ora zero dimineata si daca pe la pranz nu mai e marfa, asta e, mai incercati si maine, cand avem altceva! Site-ul se numeste woot - cuvant imprumutat din jargonul jucatorilor pe computer si se pare ca e o combinatie intre exclamatia wow! si loot!, care inseamna pur si simplu jefuieste - sigur, e vorba de un jaf virtual. Asta te duce cu gandul la preturi mici si chiar asa si e. Cheltuielile cu marketingul sunt minime - site-ul s-a promovat prin recomandari si recenzii pe net. Acum are vreo 25.000 de hit-uri pe zi si o politica de vanzari foarte atenta la ce se intampla in jur. Intr-o zi de dinainte de sosirea in Florida a uraganului Frances a vandut cu mare succes un "kit de uragan" constand intr-un aspirator si o lanterna. Sigur, cel mai puternic ramane conceptul. Un singur lucru de vanzare e teribil de odihnitor, trebuie sa recunoastem. Il iei sau nu. E o decizie care iti ia 10 secunde, nu o jumatate de ora. In loc sa-ti cauti un lucru cat mai apropiat de dorintele tale ai pur si simplu sansa sa le adaptezi la ce gasesti.

E si un pic de marketing retro aici, dar americanii nu vor sti niciodata asta. Noi insa, care ne-am despartit doar de 15 ani de magazinele care vindeau un singur tip de sapun sau conserva de peste, suntem poate si mai pregatiti pentru un astfel de concept. Numai ca, pentru a-i imprima un caracter de epoca realist, ar trebui cateva amendamente: ar trebui sa stai la coada macar 30 de minute pana ce site-ul se deschide, pretul sa nu fie cel mai mic, iar o voce inregistrata sa-ti strige in difuzoarele calculatorului in timp ce te uiti la marfa: "Hai, dom’le, te hotarasti odata? Ca vrea si alti oameni sa ia!".

×
Subiecte în articol: sufletul comertului