Cati dintre voi v-ati petrecut noptile online, discutand cu un necunoscut de care, pe zi ce trecea, simteati ca va indragostiti? Cati dintre voi ati cedat tentatiei si ati acceptat o "blind date" (intalnire cu un necunoscut) cu cel cu care ati topit serverele pana cu o zi in urma? Cati dintre voi v-ati bucurat de o relatie nebuna dupa aceea? Cati dintre voi v-ati casatorit cu cel/cea cu care construiserati o relatie online?
De cativa ani, numarul retelelor sociale este in crestere. Facebook, Twitter, Meetic, Pinterest si altele. Este posibil ca site-urile Internet sa fi putut avea o influenta asupra relatiilor noastre amoroase? ¬ se intreaba jurnalistii de la maxisciences.com si nu doar se intreaba, ci si incearca sa ofere raspunsuri.
Iubire adevarata?
Intrebarea nu este daca se poate gasi iubirea pe Internet. Ci daca mai este posibila gasirea adevaratei iubiri, atunci cand esti un produs al "generatiei Internet". Nu de alta, dar daca retelele sociale s-au inmultit precum ciupercile in ultimii ani, site-urile matrimoniale s-au descurcat si ele binisor. Pe Net sunt numeroase si din ce in ce mai variate. De la cel standard, Meetic, pana la unele mai complexe, precum Geek 2 Geek sau Points Communs, dar si cele mai interesante, precum Its Rencontres, care reuneste persoanele suferind de maladii transmisibile pe cale sexuala. Cuplurile nu se formeaza doar prin intermediul site-urilor specializate, unii isi gasesc fericirea prin intermediul Facebook, Twitter si Yahoo Messenger.
Dar oare aceasta noua forma de "agatare" nu a modificat relatia amoroasa, facand-o mai putin umana si mai ales mult mai virtuala? Retelele sociale nu s-au multumit doar cu schimbarea regulilor intalnirii in sine, ci ne-au modificat si relatia in general, celibatul sau despartirile.
Cu cei 900 de milioane de utilizatori ai sai, Facebook, de exemplu, este un site in care se afla in trecere enorm de multe persoane, deci si un loc extraordinar de bun pentru "agataminte". Facebook a devenit el insusi un nou teren de "vanatoare", iar carti care explica modalitatile de "agatare" pe celebra retea de socializare se vand deja ca painea calda. Dar intrebarea ramane: cum te poti asigura de veridicitatea cartii de identitate virtuale a interlocutorului?
Un lucru e sigur: retelele sociale ne-au facut singuratatea mai putin invadanta. Fie ca au ajutat la gasirea de parteneri pentru relatii de lunga durata sau pentru o noapte, datorita lor celibatul nu mai e chiar asa o povara. Retelele sociale ne permit compensarea lipsurilor afective pe care le putem resimti cand suntem celibatari, ori gratie prieteniei virtuale, ori usurand operatiunile de cautare a unui partener. Cu asa o diversitate de site-uri, daca stim ce vrem, ce anume cautam, este mai usor sa ne gasim persoana care sa corespunda cerintelor.
Profesorul Keith Hamton explica, intr-un articol dat publicitatii de monde.fr, ca izolarea sociala nu s-a schimbat foarte mult din 1985 pana in prezent. Potrivit studiului sau, "Izolarea sociala si noile tehnologii", cei care utilizeaza retelele sociale au contacte mai diversificate.
De acum este mai usor sa capeti informatii referitoare la persoana de care esti interesat. Potrivit unui studiu realizat de Lab42, 57% dintre persoanele chestionate au adaugat persoana care le interesa pe lista lor de Facebook, 29% au dat o cautare a profilului respectivului pe retelele sociale, 26% au cautat pe Google si 11% au adaugat-o pe lista de la Twitter. Retelele sociale simplifica, deci, cautarea unui partener potrivit anumitor criterii.
Dar codurile seductiei nu mai sunt aceleasi. Cum sa procedezi? Trimiti un mesaj privat, dai un "poke", postezi ceva pe Twitter, care este oare gradatia care trebuie aplicata acestor schimburi de "semnale"? In plus, agatarea insasi a devenit ceva mai publica, atat timp cat, de exemplu, un "like" sau niste comentarii pe Facebook ajung sa fie interpretate ca atare.
Unii spun ca retelele sociale fac viata amoroasa mai strategica, deci mai putin spontana. Indivizii isi aleg ceea ce sa afiseze la profilul lor de pe Net, isi creeaza avataruri care nu le prezinta decat latura pe care ei doresc sa o cunoasca ceilalti. Dusa la extrem, aceasta practica se numeste personal branding, iar oamenii ajung sa se vanda precum obiectele.
Cand apare gelozia
Retelele sociale au adus insa si noi probleme pentru o relatie amoroasa. Potrivit unui studiu realizat intre Online Dating University si site-ul Internet AllFacebook, mai multe aspecte ale retelei Facebook pot sa aiba un impact anume asupra relatiei noastre. In anumite sensuri, Facebook amplifica o parte dintre problemele pe care le poate avea un cuplu. Gelozia – a aparut posibilitatea supravegherii zi si noapte a vietii private. Statutul relatiei – cand sa oficializezi relatia pe Facebook si sub ce forma? Paranoia – faptul ca au acces la postarile persoanei iubite poate sa le faca pe unele persoane sa puna prea multe intrebari si sa ajunga sa simta nevoia sa supravegheze.
De altfel, aceasta este si cea mai mare problema: reteaua sociala a sporit si dorinta de supraveghere si neincrederea. Potrivit unui studiu realizat de Yahoo!, cel putin un francez din cinci a marturisit ca si-a spionat iubitul/iubita. Printre cei care au marturisit aceasta supraveghere, 15% si-au asumat o practica regulata, iar 61% spun ca o fac din cand in cand, in secret. Aceasta practica incurajeaza gelozia si neincrederea si este deseori cauza unor tensiuni in cuplu. Situatia nu are sanse de ameliorare, pentru ca lansarea unei aplicatii Facebook care isi permite sa isi vezi prietenii din proximitate gratie geolocalizarii, sau chiar posibilitatea utilizarii modulului Latitude, care permite sa stii in orice moment unde se afla persoanele cu care sunteti prieteni, mai degraba se agraveaza fenomentul supravegherii.
INFLUENTE CU URMARI NEGATIVE
Cauza de divort
Pana si despartirile sunt influentate de retelele sociale. Gestionarea lor insa nu s-a usurat. Ba chiar existenta retelelor poate fi cauza de divort. Un sondaj efectuat in SUA arata ca Facebook ar fi la originea unui divort din cinci in SUA! Si, daca nu sunt cauza, ele sunt mijlocul prin care separarea poate fi anuntata. Potrivit unui studiu Lab42, 33% dintre persoanele chestionate si-au anuntat decizia de a se desparti de persoana iubita prin sms, e-mail sau pe Facebook, iar 40% intentioneaza sa utilizeze aceste mijloace. Facebook a ajuns loc de etalare a vietii private. 52% dintre cei chestionati spun ca si-au actualizat statutul imediat dupa o despartir, numai 19% au asteptat sa le spuna mai intai prietenilor, iar 9% au asteptat ca "ex"-ul/a sa o faca primii.
Manifestari dupa despartire
Retelele sociale au schimbat si modul in care reactionam dupa o despartire. Este dificil sa intorci pagina, cand ai de sters numerele de telefon din memorie, sa dai "unfollow" persoanei in cauza, sa o blochezi chiar, sa elimini toate fotografiile in care era marcata, eliminand tag-urile, ba chiar sa stergi comentarii intregi postate pe "zidul" tau (wall). E posibil sa cazi in extrema cealalta. Sa vezi ca "ex"-ul/a isi reface rapid viata, nici asta nu e tocmai usor de digerat. Unii se transforma in masochisti, urmarind pana la exasperare toate imaginile si postarile pe Net ale fostului/fostei.
In fine, retelele sociale au permis, de asemenea, cercetatorilor sa analizeze anumite comportamente. David McCandless, un expert in vizualizarea datelor, a studiat 10.000 de statusuri de la Facebook. El sustine ca anumite semne, precum incetarea de a mai acorda un "like" sau a comenta fotografiile, ar arata ca se profileaza o ruptura. Tot McCandless a mai stabilit si faptul ca majoritatea despartirilor se petrec vara sau cu doua saptamani inaintea Craciunului.