x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Fun Esarfa sau lipitoare?

Esarfa sau lipitoare?

18 Iun 2004   •   00:00

SUFLETUL COMERTULUI

Cu modelul transformarii lui Dialog in Orange sub ochi, cand, peste noapte, Romania a devenit portocalie, e greu de acceptat pentru multi ca rezultatul unui rebranding – in cazul nostru TVR – poate fi procesul insusi.
TANIA COHN, CLAUDIA CURICI

Asteptata cu frison de intreaga comunitate a oamenilor de comunicare, noua identitate vizuala a TVR nu a reeditat, conform sperantelor celor din afara sistemului, succesul coplesitor de care s-a bucurat la lansare, in urma cu 11 ani, prima televiziune privata. Managementul TVR, cunoscand realitatile institutiei, dar si ale lumii in care traim, nici nu pare sa-si fi propus asta. Pro TV, la lansare, si Connex, mai tarziu, au fost doua marci care au vorbit cu impact Romaniei despre potentialul occidental, speranta si incredere in viitor. In 2004, desi ar fi fost una dintre putinele instante legitime, TVR a ales sa nu mai faca mobilizare nationala – cel putin nu acum – ci sa fie o oglinda, un recorder fidel al vremurilor pe care le traim.

Obiectivitate sau neimplicare?

Sloganul “Imaginea timpului tau“ si replica lui in termeni vizuali – un “R“ stilizat, a carui interpretare variaza de la imaginea unei esarfe de gimnasta, la tenie sau lipitoare – vorbesc despre chipul de acum al Romaniei. Caci “R“-ul turnat in matrita unui trico- lor impur e in egala masura un simbol al institutiei si unul al telespectatorilor ei, 98% dintre locuitorii patriei. Nu ne place ca simbolul nostru e umil, cocosat, fragil, gratios prin transparenta, dar greoi ca forma; jucaus – poate, lipsit insa de stabilitate. Dar noi asa suntem ca natie. Putem interpreta ca TVR, in spiritul unei obiectivitati aproape britanice, si-a asumat curajoasa misiune de a ne intinde oglinda si de a ne arata realitatea. Ca un bun terapeut, TVR il coboara cu picioarele pe pamant pe cel din fata ecranului, pentru ca mai apoi sa faca constructie. Daca in aceasta grila se face lectura rebrandingului TVR, se aplica in termeni de reusita, formula “punct ochit, punct lovit“.

Deconcertant

Pe de alta parte, e legitima asteptarea telespectatorului ca o data cu noile logo-uri sa asistam la deplina transformare a ofertei de emisiuni, de prezentatori, de programe, de design de studio inceputa anul trecut. Sa nu-i mai vedem, de exemplu, pe Madalina Manole si Aurelian Temisan la un concert care canta noul. Vechi nu inseamna neaparat de calitate. Nefiresc este, de asemenea, ca post-rebranding, la conferinta de presa, camerele operatorilor sa mai poarte logo-ul vechi. Un proces de rebranding inseamna curatenie, sistematizare, organizare la toate nivelurile. Cand a venit, Orange a vorbit prin arhitectura. Cladirea din Dorobanti, cea care ar fi trebuit sa fie pentru pieton primul semn al schimbarii, e dincolo de panza, la fel de prafuita. Intreg vizualul stirilor da senzatia ca s-a dat la schimb un tip de zorzon simbolic si cromatic, pe un altul, la fel de baroc. Unde este claritatea?

Procesul continua

Dar cum, vorba presedintelui Valentin Nicolau, TVR e Romania in mic, lucrurile sunt complexe. Daca ne-am tine de linia cartii, am spune ca televiziunea se afla in a treia faza a procesului de rebranding, cand are loc implementarea. In acest caz specific, desfasurata chiar sub ochii nostri. Desi rabdarea nu e o virtute romaneasca, trebuie sa mai asteptam, deci, pana la grila de toamna.

Evaluare

S-a lucrat cu profesionisti. Din nefericire sunt si elemente mai putin inspirate, pe care desi personal nu le apreciez, nu le consider gafe majore. De apreciat curajul de a veni cu o sigla discreta. In cazul declinarii pe TVR Cultural, discreta pana la disparitie. Rebrandingul e bine venit, realizarea cea mai pretioasa fiind aceea a coerentei si unitatii dobandite. (Dan Panaitescu, Graffiti BBDO)

Jurnalul

“Logo-ul jurnalului are conotatii utile pentru un public educat – “acoperire globala, dinamica, dar completa” – dar lasa loc pentru interpretari malitioase si nu tocmai nefondate, cum ar fi “coaja unei portocale perfect decojite”. Grafica de treime inferioara este de calitate, dar caseta de identitate e plasata in asa fel incat, desi nu poate fi ignorata, deranjeaza si lasa impresia de neterminat. Plasarea ei e motivata de banda inferioara, in care se incadreaza perfect, fara a fi totusi evident: caseta e mereu prezenta, banda nu.“ Pe scurt, in opinia lui Stefan Liute, Grapefruit Design, rezultatul rebranding-ului e superior mediei.
×
Subiecte în articol: sufletul comertului