x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Fun Miezul noptii pe Net

Miezul noptii pe Net

08 Iun 2004   •   00:00

O vorba veche (la scara istoriei web-ului, fireste...) spune ca pe Internet nimeni nu stie ca esti o pisica. Sau un caine, sau un adolescent cu tenul in reparatii si nu un actor macho trecut usor de 30 de ani...

LUCIAN MANDRUTA

Altfel spus, nu poti sti niciodata cine navigheaza pe web, pe site-ul tau sau pe langa el... Probabil ca de aici vine si timiditatea advertiserilor, care, cel putin in Romania, au trecut multa vreme cu vederea publicatiile web. Dupa cum si marile trusturi de presa au extrem de putina putere mediatica pe Internet, unde starurile sunt cu totul altele...

Mare greseala. Ani buni s-au cheltuit bugete uriase in alte medii pentru atingerea unui public cu bani, tanar si activ. Adica exact lumea romaneasca a net-ului, formata din cei mai interesanti consumatori pentru multi dintre retailerii de azi. Practic, a fost ca si cum comerciantii ar fi incercat sa impuste iepurele, cu alice, de la 100 de metri, in vreme ce mistretul statea langa ei si le mai si intindea revolverul, cu o rugaminte muta in ochi.

Pe langa intarziere, cealalta problema e inadecvarea. Publicul net-ului nu e cel al reclamei de la televizor, dupa cum nici mijloacele tehnice nu sunt aceleasi. Net-ul obliga la soc vizual sau ideatic cu minime artificii, el n-are vreme din partea utilizatorului si nici largime de banda pentru show. Publicul net-ului e si el mult mai acid, mai critic: pe el nu-l vei convinge cu retorica detergentului mai ieftin, ci mai degraba cu cea a votcii Absolut (apropos, cea mai tare reclama de net la votca nu mai e a lor, ci a uneia numita Level... verificati daca nu ma credeti!).

Dincolo de asta, n-am vazut inca o adaptare reusita (cu exceptia Renault, care banuiesc ca-i de import!) a unei campanii de print sau audiovizuale la mediul on-line. Cele mai multe au preluat sloganurile si au incercat sa adapteze grafica. Nobil, ca la carte (trebuie sa ai, nu-i asa, o anumita consistenta a brandului), insa in nici un fel surprinzator. N-am vazut (si sper sa ma contrazica cineva) o campanie bazata doar pe web. Si - pana la aceasta ora - nu mi s-a intamplat sa deschid Yahoo si sa dau peste o reclama romaneasca, asa mi se intampla cu Discovery. Cu toate ca probabil ca pe Yahoo e mai ieftin si mai usor (dupa IP-ul calculatorului de pe care se face accesul...) pentru advertiseri.

Sigur, adeptii publicitatii clasice vor spune ca numarul de click-uri pe bannerele web e in scadere si ca la televizor pur si simplu n-ai cum sa dai reclama la o parte, dupa cum si in ziar e destul de greu sa scapi de ea. Tot ce se poate, insa deja a aparut pe orizont si la noi spectrul celui mai ingrozitor tip de consumator: cel care isi petrece seara la jocuri sau pe web si dimineata la slujba in acelasi mediu. Care nu citeste ziare si n-are timp de televizor. Si care (nu zic ca din aceste motive, atentie!) are destui bani si putina reclama in jurul lui. Cum sa-i bagi in cap mesajele tale? Sa ne spuna domnii de la agentie, va rog...
×
Subiecte în articol: sufletul comertului